19.11.2021 Ajoneuvot Mazda CX-50 – atleettisempi crossover jää Atlantin taa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazda aikoo vyöryttää markkinoille monta uutuuskatumaasturia aivan lähivuosina. Uutuustulvan aloittaja, Pohjois-Amerikkaan suunnattu CX-50, on selkeästi maasturimainen. Se on myös ensimmäinen Mazdan ja Toyotan yhteistehtaassa USA:ssa valmistettava Mazda-malli. CX-50 asettuu toki yleisestikin varsin kilpailtuun luokkaan, mutta nyt tuntuu, että kilpailuasetelmaa riittää Mazdalla jo omasta takaa. CX-30 ja CX-5 asettuvat kooltaan jokseenkin lähelle uutuutta, ja toki myös muotoilu liippaa tarkoituksellisesti läheltä. Mainittuja crossovereita hienoisesti suuremman CX-50:n kuorissa näkyy Kodo -muotokielen viimeisin sovellutus. CX-50 on muotoiltu esimerkiksi CX-5:een verrattuna maastoautomaisen atleettiseksi, ja muistuttaa varsinkin keulastaan sähkömalli MX-30:a. Maavara on jonkin verran CX-5:tä korkeampi.Ulkokuoreen on tuotu korostetun maastohenkisiä elementtejä, joista osa riippuu tietysti varustelusta. Tässä vaiheessa meillä on kuvia ainoastaan tasokkaimmin varustelluista ensiesittelymalleista, joissa näemme tyypillisiä maastohenkisyydestä kertovia aspekteja ulkovärissä ja konepellin maalausyksityiskohdissa, rengastuksessa, taakkatelineessä sekä totta kai asianmukaisissa seikkailumuoveissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuoreen yhteistyön hedelmääUutuusmallin merkittävyyttä lisää tieto sen valmistuspaikasta. CX-50 on siis ensimmäinen Mazda Toyota Manufacturing plantilla Alabaman Huntsvillessä valmistettava Mazda-malli. Huntsville on yksi USA:n avaruusteknologian pääkaupungeista, ja se näkyy yhteistehtaan nimistössä. Toyota nimittäin tuottaa Corolla Crossia kuulentoteemaisella Apollo-tuotantolinjalla, kun taas rinnakkaisella, avaruussukkulasta inspiroituneella Discovery-linjalla valmistuvat pian uudet CX-50:t. Yhteinen tehdas kertoo paljon japanilaisvalmistajien uuden yhteistyön laajuudesta.Sisällä ei koeta kulttuurishokkeja, vaan tunnelma on peruslaadukas.CX-50 saa alkuvaiheessa keulalleen Mazdan oman 2,5-litraisen Skyactiv -bensiinimoottorin. Sen kohdalla vaihtoehdoiksi tarjoillaan perusversiona ahtamatonta ja väkevämpää ahdettua versiota. Moottorista voima välittyy kuusiportaiselle automaatille, ja CX-50 on aina nelivetoinen. Uutuudessa on Intelligent Drive Select function (Mi-Drive). Se on Mazdan uusi ajoavustinjärjestelmä, joka mukauttaa autoa erilaisiin ajo-olosuhteisiin ja käyttötarkoituksiin.Tuonnempana CX-50 -mallisto laajenee Apollo-puolelle, sillä luvassa on Toyotalta lainattu täyshybridivoimalinja. Kaikkia yksityiskohtia ei ole vielä paljastettu, mutta Apollo- ja Discovery-linjat jakavat muutakin nouhauta keskenään.Lisää uutta ja syventyvää yhteistyötäMainittu uutuustulva tuo crossover-/suv -malleja niin Eurooppaan kuin Pohjois-Amerikkaan. Mallimerkintälogiikka korotettujen mallien kohdalla vaihtuu pysyvästi kymmenlukuihin, kun Eurooppa tulee saamaan CX-60:n ja suuremman CX-80:n. CX-5 on toistaiseksi suurin meikäläisillä markkinoilla myytävä Mazda-crossover, mutta tähän on tulossa uusien mallien myötä muutos. Isompaa kokoa kompensoidaan niiden kohdalla lataushybridivoimalinjoilla.Pohjoisamerikkalaiset tulevat saamaan – ainakin mallimerkintöjen perusteella – pykälää isommat mallit. CX-70 ja CX-90 saavat keulilleen japanilaisvalmistajan uudet aluevaltaukset, nimittäin rivi-6 -bensiinimoottorit.Kaupunkiautojen maailmasta kerrottakoon vielä, että ennakkotietojen mukaan tuleva Mazda2 tehdään yhteistyössä Toyotan kanssa, mahdollisesti logonvaihdon keinoin. Kuten tiedämme, tällä hetkellä asetelma on Pohjois-Amerikassa toisinpäin, kun Toyota Yarista valmistetaan Meksikossa uudelleenbrändättynä Mazda2:na.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Mazda, Autocar Kuvat: MazdaLisää aiheesta”Mä elän vieläkin!” – Mazda patentoi jälleen wankel-tekniikkaa Koeajo: pehmoilijan päivitykset – Mazda CX-5 Koeajo: Muodikkaasti korkeampi Mazda CX-30 Kurotus ylöspäin: Mazda 3 tavoittelee premiumia, mutta raikkaalla reseptillä Maistiainen: Mazda MX-5 2.0 – Kun hyvästä viritetään vieläkin parempi Mazda julkaisi CX-9-maasturin – saapuuko sen turbomoottori Eurooppaan? Lisää aasialaisia logonvaihdoksia: onko Mazda 2 tulevaisuudessa Toyota Yaris?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA - vanhaa vain ja ainoastaan nimi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harrasteparkin sadat vaihtuvat klassikot kruunaavat autonäyttelyn 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa