29.4.2022 Ajoneuvot Mercedes-AMG SL 43 ja -C43 – neljää pyttyä ruokkii sähköinen ahdin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hopeanuolen tuoreimman painoksen maltillisempi versio ei ole lainkaan vaatimaton teknologisessa mielessä. Samaa tekniikkaa kätkee sisäänsä myös tuoreen C-sarjan AMG 43 -versio, jossa V6 tekee tilaa rivineloselle. Alkuperäisen Mercedes-Benz 300 SL:n henkinen seuraaja, SL, siirtyi kokonaan AMG-tallin vastuulle viime lokakuussa esitellyn tuoreimman painoksen muodossa. Nyt kun V8-moottoroidut SL 55- ja -63 on otettu kunnolla vastaan kaikilla markkina-alueilla, on sopiva aika nelisylinteriselle harmoniamallille. Mitä ilmeisimmin maailma on vuonna 2022 valmis näkemään SL-Mercedeksen muulla kuin V-moottorilla varustettuna.AMG kuitenkin pehmentää ajatusta rivinelosesta SL:n keulalla uudella ahdintekniikalla, joka lainaa Formula ykkösistä, ja johon päästään pureutumaan tässä artikkelissa tarkemmin tuonnempana. Vieläkin tuonnempana selviää, kuinka sama tekniikka istuu sedan- ja farmarimalliseen C-sarjaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTyylikin on harmonistaJos rivinelonen – ei tosin ehkä juuri tämä – on yleensä harmonisempi moottorimuoto kuin räyhäävä V8, on näin myös SL 43:n yleisilmeen kohdalla. V8-malleihin verrattuna ainakin etu- ja takapuskurit sekä rengastus ovat silminnähden erilaiset. SL 43 tuntuisi vaalivan enemmän SL-mallisarjan historiaa nimenomaan grand tourerina, kun taas -55 ja -63 keskittyvät urheilupuoleen. SL 43 on myös mukavuuspainotteisempi ja pienempikulutuksinen eli sopii vallan erinomaisesti pidemmillekin matkoille.Myös mikäli SL:nsä haluaa 70-vuotisen perinteen mukaisesti takavetoisena, on tämä 43-versio ainoa mahdollinen.Turboviivettä kitkemässäTurboahtimella varustetulla autolla ajaneet tietävät, mistä turboviiveessä on kyse. Kun kaasua painaa reippaammin, ensin tapahtuu vain vähän, mutta hetken kuluttua tapahtuu paljonkin, eli auto ”potkaisee”. Jotkut pitävät tästä ominaisuudesta, toiset eivät, mutta joka tapauksessa sillä on moottorista riippuen jonkinasteinen kielteinen vaikutus kaasunvasteeseen ja auton kiihtyvyyteen. Mercedeksen etuvetopohjaisista malleista jatkokehitettyjen AMG 45 -mallien kaksilitraista nelipyttyistä onkin nyt päivitetty juuri turboviivettä ajatellen, ennen istuttamista suurikokoisempien SL- ja C43 -mallien keulalle.A45:stä poiketen pitkittäin sijoitettu M139-mylly on ryyditetty 48 voltin kevythybridijärjestelmällä, josta tarjoillaan virtaa myös sähköahtimelle.Affalterbachin ratkaisu viiveeseen on lajinsa ensimmäinen sähköinen turboahdin. Siinä ahtimeen on integroitu pieni ja sievä, vain 4 sentin paksuinen sähkömoottori. Sen tarkoitus on pyörittää ahdinta aina siihen saakka, kunnes kierroksia on riittävästi, ja turbo voi jatkaa toimintaansa kuten mikä tahansa pakokaasuahdin. AMG CLS 53:n suorakuutosessa on myös sähköinen ahdin, mutta se toimii varsinaisen turbon rinnalla kompressoriahtimena.C43 on ensimmäinen kevythybridisoitu suorituskykymalli luokassaan.A-sarjalaisissa AMG 45 -mallin S-versio on 415 hevosvoiman lukemissa maailman tehokkain nelisylinterinen. Sähköahtimella varustetussa SL:ssä teholukemia on kuitenkin tuotu tästä 40 hepan verran alaspäin, asettaen sen nyt 376:een. Tehomäärän lasku lisännee moottorin luotettavuutta vähän pidemmällä aikavälillä – 208 hevosvoiman litrateho 45:ssä on paljon. Lue myös: Koeajo: Mercedes-Benz C 200 4Matic T – Mukavat matkafarkut Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMercedes-AMG C43 4Matic: aiempaa pienempi moottori ei tarkoita hitaampaa menoaUusi C-sarjalainen aloittaa AMG-taipaleensa C43 -mallilla. Edellispolvessa sama tunnus tarkoitti V6:ta, mutta nyt kehissä on todellakin nelisylinterinen voimanlähde yleisen downsizing-buumin mukaisesti. Samainen sähköahdettu M139 pitkittäin asennettuna ja 48 voltin kevythybridijärjestelmällä myös tästä mallista löytyy, mutta jälleen uutena tehoversiona. C43 nimittäin ylittää juuri hiuksenhienosti 400 hevosvoiman rajan. SL:stä poiketen C on myös nelivetoinen, tosin urheiluhenkeen takavetopainotteisesti. Jatkeena on monista muista AMG-malleista tuttu 9-lovinen kaksoiskytkinlaatikko. Kiihtyvyys nollasta sataan on 4,6 sekuntia, huiput rajoitettuna 250 km/h.C43 T on oikein pirteä perhefarkku.Suorituskyvystä paranee tehdä pari huomiota. Ensinnäkin tehoa on aiempaan kolmilitraiseen V6:een verrattuna nelisenkymmentä heppaa lisää ja kiihtyvyys nollasta sataan on parantunut kolmella kymmennyksellä. Kaasunvasteenkin parantuminen on ilmeinen tosiseikka, niin kuin edellä kävi ilmi.Näennäisesti pliisumman muotoisesta moottorista huolimatta äänimaailman ei anneta jättää kylmäksi. Josseivät pakoputkien avattavat läpätkään auta, on viimeisenä oljenkortena käytettävissä teknisempi AMG Real Performance Sound -järjestelmä.Muilta osin – sekä sisältä että ulkoa – tämä C43-versio painottaa enemmän termiä luxury sport, mutta odotetaanpa kun kuuskolmoset aikanaan eteemme rantautuvat.Lähteet: Mercedes-AMG, Evo.co.uk, Carbuzz Kuvat: Mercedes-AMG Teksti: Benjamin HelanderLisää aiheestaAMG-pomo Moers: ”Kun kysyn AMG GT:stä, asiakkaat haluavat nelivedon” 401 hevosvoimainen järkifarkku Mercedes-AMG E 43 AMG-taksi 805 hybridihevosella – Mercedes-AMG GT Concept Aston Martin DBX707 – väitetysti maailman nopein SUV Auto, olet mahtava – Mercedes-AMG GT 63S ja matka Geneveen Eemeli ei kuvia kumartele: Mercedes-AMG EQE 53+ Lue lisää Kaikki artikkelit 18.4.2025 Uutinen Sähköiset Audi A6 ja Mini Cooper törmäyskokeissa – Euro NCAP 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Uutinen Onko puhelintehdas Nissanin uusi kaveri – ja voiko sähköautoja valmistaa kuka vain? 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 16.4.2025 Uutinen Renault Scenic saa kaksisuuntauksen latauksen ja osaan malleista yhden polkimen ajon – hinnat pysyneet ennallaan 16.4.2025 Uutinen Lasten turvaistuin: Isofix-kiinnikkeillä vai ilman, ja kuinka nopeasti turvaistuin vanhenee? 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 14.4.2025 Euro NCAP Audi, Cupra ja Polestar muiden kanssa viiden tähden tahdissa – Euro NCAP huhtikuu 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 17.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: pääseekö Volkswagen Tiguan -lataushybridi yli 100 km pelkällä sähköllä? 16.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Toyota RAV4:ään asennettiin Tesla Model S:n voimalinja ennen Tesla Model S:ää 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan