19.10.2017

Mönkijämarkkina muutoksessa – jo 15-vuotiaana 60 km/h

Polaris RZR 570

Ajokorttilainsäädännön muutos mullisti mönkijämarkkinat. Nykyään 15-vuotiaskin saa ajaa mönkijällä jopa 60 km/h liikenteessä. Aikaisemmin satulassa istuttiin peräkkäin, nyt yhä useammin valitaan vierekkäin istuttava side-by-side.

Mönkijöiden markkinajohtaja Polaris on viimeisen viiden vuoden ajan kasvattanut rinnakkain istuttavien side-by-side-mönkijöiden osuutta myynnistään jopa viiden prosentin vuositahdilla. Tänä vuonna niiden osuus on nousemassa jo viidennekseen kokonaismyyntimäärästä. Koska ne ovat päältä ajettavia perinteisiä tanko-ohjattavia malleja kalliimpia, on niiden merkitys euromääräisestä myynnistä selvästi suurempi, noin 40 prosenttia. Maailmanlaajuisesti side-by-sidet ohittivat valmistusmäärissä perinteiset tanko-ohjattavat mönkijät jo neljä-viisi vuotta sitten. Erityisesti Amerikan valtavilla markkinoilla ne ovat suosittuja.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vaihtoehto mopoautolle

Polaris RZR570 on malliesimerkki mönkijäkaupan muutoksesta. Moottoriltaan ja voimalinjaltaan samanlainen, mutta tanko-ohjattava ja perinteinen satulamalli Sportster, muuttuu RZR570:ksi, kun runkoa levennetään ja istuimet asennetaan vierekkäin. RZR570:n turvavarusteisiin kuuluvat tyyppihyväksytty turvakaari sekä turvavyöt. Jos vielä varustaa RZR:n lämpöeristetyllä ohjaamolla, tulee siitä ympärivuotiseen käyttöön soveltuva ajopeli. Se onkin ominaisuuksiltaan varteenotettava kilpailija mopoautolle. Jos mönkijällä on tarkoitus ajaa pelkästään tieliikenteessä ja enimmäkseen kestopäällysteellä, kannattaa karkeakuvioiset ensiasennusrenkaat vaihtaa paremmin maantiekäyttöön soveltuvaan rengastukseen. Mopoautoon verrattuna mönkijä on myös monikäyttöisempi, sillä nelivetoiseen RZR:ään on saatavilla laaja valikoima lisävarusteita lumilevystä peräkärryyn. Jo 90 prosenttia myydyistä RZR570-mönkijöistä on varustettu ohjaamolla.

Ajokorttilainsäädäntö on mönkijöiden osalta vaikeaselkoinen. Yksinkertaistettuna mönkijät jaotellaan maastomönkijöihin sekä tieliikennekelpoisiin A- ja B-luokan traktorimönkijöihin. A-luokan 40 km/h kulkevaa traktorimönkijää saa ajaa T-kortilla 15-vuotiaana. Myös B-luokan 60 km/h kulkevaa traktorimönkijää saa ajaa 15-vuotiaana, mutta se edellyttää käsittelykokeellisen LT-kortin suorittamista.

Polaris RZR 1000
Polaris RZR 1000

Polaris esitteli jo 2018-mallistonsa, josta löytyy RZR570:n lisäksi muitakin rinnakkain istuttavia malleja: Ranger-, General- ja RZR900/1000 -mallistot.

Työkäyttöön suunniteltu Ranger-mallisto pitää sisällään useita eri moottorivaihtoehtoja, joista asiakas voi valita oman tarpeensa mukaisen. Tarjolla on sekä kaksipaikkaisia että jopa kuusipaikkainen vaihtoehto. Se soveltuu esimerkiksi jahtiporukoille, elämysmatkailuun, maatiloille tai työmaakuljetuksiin maastossa.

Ylellisempi General-mallisto 1000-kuutioisella moottorilla ja kattavalla varustelulla sopii vaativiin maasto-olosuhteisiin. Hyvän veto- ja lastauskyvyn ansiosta se soveltuu myös maa- ja karjatilojen töihin ja kuljetuksiin sekä kiinteistöhuoltotöihin.

Polaris RZR Turbo
Polaris RZR Turbo

Huipulla on urheilullinen RZR900/1000 -mallisto. RZR900:n hinta kipuaa 19 900 euroon ja kabiini lisää hintaa 4150 eurolla. Vieläkin tehokkaampi RZR1000XP maksaa 26 900 euroa ja malliston lippulaiva ja tehokuningas RZR1000XP Turbo 29 900 euroa. Tuhatkuutioisessa vapaastihengittävässä moottorissa on 110 hevosvoimaa ja turbomalli tarjoaa huipputehoa peräti 168 hevosvoimaa.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Polaris, Janne Huhtala

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat