21.7.2023 Matkailu Motorworld Köln: Michael Schumacherin yksityiskokoelma Teksti Vesa Eskola Kuva Vesa Eskola Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kölnin Motorworldissa on varattu tila hieman kaupungin ulkopuolella Kerpenissä varttuneelle oman ”kylän” pojalle. F1-autojen lisäksi esillä on runsaasti muutakin katseltavaa. 307 F1-starttia ja niistä 91 voittoa, 155 palkintopallisijaa, 68 paalupaikkaa ja 77 nopeinta kierrosta. Ja tietysti seitsemän maailmanmestaruutta. Siinä on meriittejä enemmän kuin riittävästi siihen, miksi Michael Schumacher on yksi F1-historian suurista nimistä.Ja kun ura on ollut niinkin pitkä kuin mitä se Michaelilla oli, matkan varrelta on kertynyt huomattava määrä kisoissa tarvittavaa kalustoa sekä rekvisiittaa. Sitä on kertynyt eri paikkoihin, ja kiitettävästi myös Kölnin Motorworldiin, minne Schumacherille on omistettu oma pysyvä näyttelynsä.Ja kuten Motorworldin konseptiin kuuluu, sisäänpääsy ei maksa mitään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnnen kuninkuusluokkaaAutot ovat tietysti formulakuljettajan tärkein työkalu. Ja tuo ura alkaa poikkeuksetta kartingista. Kokoelmaan on sisällytetty Schumacherin 100-kuutioinen Tony Kart. Michaelin omin sanoin: "Karting on moottoriurheilun peruskoulu erityisesti ajotuntuman, kisatilanteiden ja ohitusten ymmärtämiseen. Parempaa koulua ei ole olemassa.”Esillä on myös vuoden 1988 Euroopan Formula Ford -sarjan sekä vuoden 1989 Formula 3 -sarjan autot. Jälkimmäisellä Schumacher saavutti kaksi voittoa ja seitsemän palkintopallisijoitusta jääden kauden päätteeksi vain yhden pisteen päähän vuoden 1989 Saksan F3-mestaruudesta.Lisäksi näytillä on C-luokan kestävyyskisojen auto eli Sauber Mercedes-Benz C291, jolla Schumacher ajoi vuonna 1991. Se oli iso askel kohti F1-maailmaa.Uran alku, Ferrari-vuodet ja MercedesMichael Schumacherin ura Ykkösissä lähtee liikkeelle kirkkaanvihreän Jordanin muodossa. Michaelille avautui vuonna 1991 ovi mahdollisuus ajaa yksi kisa Jordan 191:llä Spa-Francorchampsin osakilpailussa. Hän suoriutui sensaatiomaisesti aika-ajoista seitsemänneksi, mutta valitettavasti itse kisa päättyi jo 500 metrin jälkeen, kun auton kytkin petti. Näyttö oli kuitenkin annettu.Seuraavaksi kokoelmasta löytyy pari Benettonia – Camel-väritteinen B191B vuodelta 1992 sekä Mild Seven B19 vuodelta 1995. Näistä jälkimmäinen toi Michaelille jo toisen MM-tittelin.Se ensimmäinen MM-auto, Benetton B194, on Motorworldin keskiportaikon vieressä, josta noustaan Michaelin kokoelman tiloihin.Ja sitten esillä on tietysti nippu Ferrareita. Schumacherin ura punaisissa alkoi vuonna 1996 F310-auton ratissa. Michael itse piti autoa melko keskinkertaisena. Hän sijoittui kaudella kolmanneksi. Sitä seurasi vuoden 1997 hylkäys, kun Schumacher törmäsi kauden päätöskisassa tahallaan Jacques Villeneuven kanssa.Vuonna 1998 Schumacherilla oli mestaruuteen riittävä auto, mutta niin oli myös Mika Häkkisellä. Myös vuonna 1999 kaksikko kävi tiukkaa kisaa, kunnes Schumacher loukkaantui ja joutui kuntouttamaan itseään loppukauden ajan.Vuosina 2000-2004 Ferrari lopulta dominoi Ykkösiä, ja Schumacher ajoi viiteen peräkkäiseen mestaruuteen. Vuonna 2005 Fernando Alonso katkaisi lopulta Renaultilla Michaelin voittoputken, ja jatkoi samaa myös vuonna 2006. Kauden päätteeksi Schumacher lopetti sitten uransa.Vuonna 2010 tapahtui paluu, ja Mercedeksen ratissa. Schumacher ajoi kolme kautta ennen kuin ripusti hanskat oikeasti naulaan vuoden 2012 lopussa.F1- ja Michael-tietouttaMutta autot ovat tietysti vain osa tarinaa ja Michaelin pitkän uransa aikana tarvitsemaa esineistöä. Moottori on auton sielu, ja niitä on esillä lasivitriinissä yksi, Ferrarin yli 770-heppainen V10-moottori Michaelin ensimmäiseltä punaiselta mestaruusvuodelta 2000.Esillä on luonnollisesti myös iso rivi ajohaalareita, mutta myös haalareiden alla tarvittavia varusteita. Kypäriä on tietysti myös lukuisia. Todelliset tietäjät voivat yrittää yhdistää niitä tiettyihin kisoihin. Ja kyllä, myös F1-maailman tunnetuin nimi tarvitsi oman kulkulupansa varikkoalueella.Ajohanskoja on niitäkin ihasteltavissa parisenkymmentä.Esillä on myös istuimia, tai siis ne palaset, mistä istuin muodostuu. Niiden valmistukseen liittyy myös omat tarinansa. Vähemmän syvällä F1-maailmassa oleville tämä antaa mahdollisuuden oppia jotain uutta.Erilaisia palkintoja on kokoelmassa myös kiitettävä määrä, niitäkin kun kertyi Michaelille muutama.Michaelin uraa avataan myös useampien videoiden kera, joiden katsomiseen on varattu oma huoneensa.Ja nuoruuskuvia on tietysti ripustettu yhdelle seinälle niitäkin. Niitä katsellessa voi virittäytyä nostalgisiin tunnelmiin. Jokaisella sukupolvella on omat sankarinsa, ja Suomessa Michael oli tietysti meidän päävihollinen numero yksi hänen taistellessaan Häkkistä vastaan.Ja Mika Häkkisestä puhuttaessa... Schumacherin kokoelma Motorworldissa on upea. Ja sisäänpääsy ei maksa siis mitään, joten jokaisella fanilla on pääsy sinne. Me suomalaiset pidämme itseämme moottoriurheilukansana, mutta missä ovat meidän sankareillemme omistetut museot? No, onhan Mika Häkkiselle omistettu sentään aukio Vantaalla...Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaupan kautta kotiinJa kun Michaelin uran vaiheita on muisteltu tarpeeksi, lopuksi voi pistäytyä vielä pienessä myymälässä, josta voi ostaa muistoksi mukaan vaatteita, kirjoja tai vaikkapa pienoismallin.Ja tottakai myös Motorworldin alakerrassa kannattaa viettää vielä tovi katselemalla hienoja klassikoita tai miksei myös uudempaa kalustoa. Ja nälän tai janon yllättäessä tiloista löytyy myös pari ravintolaa.Teksti ja kuvat: Vesa Eskola Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2025 Matkailu Slovenia on hieno keskieurooppalainen maa 18.5.2025 Matkailu Matkavinkki Tukholma: Pohjoismaista elämää 500 vuotta – Nordiska museet ei petä 14.5.2025 Matkailu Matkavinkki: Tukholman edustan saaristo haltuun päiväretkellä 13.5.2025 Matkailu Astrid Lindgrenin maailma: huima seikkailu satujen maailmassa 13.5.2025 Matkailu Maakuntamittelö: Atomi vs. Lörtsy! 11.5.2025 Matkailu Jääkaudesta kertova museo Virossa – tällainen pitäisi olla Suomessakin 10.5.2025 Matkailu Dacia Duster -kierros Itä-Euroopassa: osa 2 – Draculan pihatielle 5.5.2025 Laivat Matkaelämys: Finnstarilla 30 tuntia Itämerellä – loppumatka junilla 4.5.2025 Matkailu Jugoslavian museo Belgradissa on pitkälti myös Titon museo Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?