21.7.2023

Motorworld Köln: Michael Schumacherin yksityiskokoelma

Kuva Vesa Eskola

Kölnin Motorworldissa on varattu tila hieman kaupungin ulkopuolella Kerpenissä varttuneelle oman ”kylän” pojalle. F1-autojen lisäksi esillä on runsaasti muutakin katseltavaa.

307 F1-starttia ja niistä 91 voittoa, 155 palkintopallisijaa, 68 paalupaikkaa ja 77 nopeinta kierrosta. Ja tietysti seitsemän maailmanmestaruutta. Siinä on meriittejä enemmän kuin riittävästi siihen, miksi Michael Schumacher on yksi F1-historian suurista nimistä.

Ja kun ura on ollut niinkin pitkä kuin mitä se Michaelilla oli, matkan varrelta on kertynyt huomattava määrä kisoissa tarvittavaa kalustoa sekä rekvisiittaa. Sitä on kertynyt eri paikkoihin, ja kiitettävästi myös Kölnin Motorworldiin, minne Schumacherille on omistettu oma pysyvä näyttelynsä.

Ja kuten Motorworldin konseptiin kuuluu, sisäänpääsy ei maksa mitään.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ennen kuninkuusluokkaa

Autot ovat tietysti formulakuljettajan tärkein työkalu. Ja tuo ura alkaa poikkeuksetta kartingista. Kokoelmaan on sisällytetty Schumacherin 100-kuutioinen Tony Kart. Michaelin omin sanoin: "Karting on moottoriurheilun peruskoulu erityisesti ajotuntuman, kisatilanteiden ja ohitusten ymmärtämiseen. Parempaa koulua ei ole olemassa.”

Esillä on myös vuoden 1988 Euroopan Formula Ford -sarjan sekä vuoden 1989 Formula 3 -sarjan autot. Jälkimmäisellä Schumacher saavutti kaksi voittoa ja seitsemän palkintopallisijoitusta jääden kauden päätteeksi vain yhden pisteen päähän vuoden 1989 Saksan F3-mestaruudesta.

Lisäksi näytillä on C-luokan kestävyyskisojen auto eli Sauber Mercedes-Benz C291, jolla Schumacher ajoi vuonna 1991. Se oli iso askel kohti F1-maailmaa.

Uran alku, Ferrari-vuodet ja Mercedes

Michael Schumacherin ura Ykkösissä lähtee liikkeelle kirkkaanvihreän Jordanin muodossa. Michaelille avautui vuonna 1991 ovi mahdollisuus ajaa yksi kisa Jordan 191:llä Spa-Francorchampsin osakilpailussa. Hän suoriutui sensaatiomaisesti aika-ajoista seitsemänneksi, mutta valitettavasti itse kisa päättyi jo 500 metrin jälkeen, kun auton kytkin petti. Näyttö oli kuitenkin annettu.

Seuraavaksi kokoelmasta löytyy pari Benettonia – Camel-väritteinen B191B vuodelta 1992 sekä Mild Seven B19 vuodelta 1995. Näistä jälkimmäinen toi Michaelille jo toisen MM-tittelin.

Se ensimmäinen MM-auto, Benetton B194, on Motorworldin keskiportaikon vieressä, josta noustaan Michaelin kokoelman tiloihin.

Ja sitten esillä on tietysti nippu Ferrareita. Schumacherin ura punaisissa alkoi vuonna 1996 F310-auton ratissa. Michael itse piti autoa melko keskinkertaisena. Hän sijoittui kaudella kolmanneksi. Sitä seurasi vuoden 1997 hylkäys, kun Schumacher törmäsi kauden päätöskisassa tahallaan Jacques Villeneuven kanssa.

Vuonna 1998 Schumacherilla oli mestaruuteen riittävä auto, mutta niin oli myös Mika Häkkisellä. Myös vuonna 1999 kaksikko kävi tiukkaa kisaa, kunnes Schumacher loukkaantui ja joutui kuntouttamaan itseään loppukauden ajan.

Vuosina 2000-2004 Ferrari lopulta dominoi Ykkösiä, ja Schumacher ajoi viiteen peräkkäiseen mestaruuteen. Vuonna 2005 Fernando Alonso katkaisi lopulta Renaultilla Michaelin voittoputken, ja jatkoi samaa myös vuonna 2006. Kauden päätteeksi Schumacher lopetti sitten uransa.

Vuonna 2010 tapahtui paluu, ja Mercedeksen ratissa. Schumacher ajoi kolme kautta ennen kuin ripusti hanskat oikeasti naulaan vuoden 2012 lopussa.

F1- ja Michael-tietoutta

Mutta autot ovat tietysti vain osa tarinaa ja Michaelin pitkän uransa aikana tarvitsemaa esineistöä. Moottori on auton sielu, ja niitä on esillä lasivitriinissä yksi, Ferrarin yli 770-heppainen V10-moottori Michaelin ensimmäiseltä punaiselta mestaruusvuodelta 2000.

Esillä on luonnollisesti myös iso rivi ajohaalareita, mutta myös haalareiden alla tarvittavia varusteita. Kypäriä on tietysti myös lukuisia. Todelliset tietäjät voivat yrittää yhdistää niitä tiettyihin kisoihin. Ja kyllä, myös F1-maailman tunnetuin nimi tarvitsi oman kulkulupansa varikkoalueella.

Ajohanskoja on niitäkin ihasteltavissa parisenkymmentä.

Esillä on myös istuimia, tai siis ne palaset, mistä istuin muodostuu. Niiden valmistukseen liittyy myös omat tarinansa. Vähemmän syvällä F1-maailmassa oleville tämä antaa mahdollisuuden oppia jotain uutta.

Erilaisia palkintoja on kokoelmassa myös kiitettävä määrä, niitäkin kun kertyi Michaelille muutama.

Michaelin uraa avataan myös useampien videoiden kera, joiden katsomiseen on varattu oma huoneensa.

Ja nuoruuskuvia on tietysti ripustettu yhdelle seinälle niitäkin. Niitä katsellessa voi virittäytyä nostalgisiin tunnelmiin. Jokaisella sukupolvella on omat sankarinsa, ja Suomessa Michael oli tietysti meidän päävihollinen numero yksi hänen taistellessaan Häkkistä vastaan.

Ja Mika Häkkisestä puhuttaessa... Schumacherin kokoelma Motorworldissa on upea. Ja sisäänpääsy ei maksa siis mitään, joten jokaisella fanilla on pääsy sinne. Me suomalaiset pidämme itseämme moottoriurheilukansana, mutta missä ovat meidän sankareillemme omistetut museot? No, onhan Mika Häkkiselle omistettu sentään aukio Vantaalla...

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kaupan kautta kotiin

Ja kun Michaelin uran vaiheita on muisteltu tarpeeksi, lopuksi voi pistäytyä vielä pienessä myymälässä, josta voi ostaa muistoksi mukaan vaatteita, kirjoja tai vaikkapa pienoismallin.

Ja tottakai myös Motorworldin alakerrassa kannattaa viettää vielä tovi katselemalla hienoja klassikoita tai miksei myös uudempaa kalustoa. Ja nälän tai janon yllättäessä tiloista löytyy myös pari ravintolaa.

Teksti ja kuvat: Vesa Eskola

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat