18.5.2022 Ajoneuvot Nimi muutettu: Isetta oli enemmän kuin BMW ja paljon muutakin kuin Iso Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tällä kertaa juttusarjassa perehdytään ihastuttavaan Isettaan, ja erityisesti siihen, mistä kaikkialta se ehti saada logoja somiin pelteihinsä. Isetta (suom. ”pikku Iso”) on kokoistaan isompi nimi ja persoonallisuus autojen joukossa. Sehän on italialaisen Iso Autoveicolin 50-luvun Euroopan ahtaisiin mutta alati autoistuviin kaupunkeihin kehittämä pikkuauto, jossa on useita hyvin omaleimaisia piirteitä.Isetta on 2,3-metriä pitkä; 1,4 metriä leveä ja 1,3 metriä korkea kaksipaikkainen (tarvittaessa myös useampipaikkainen) nelipyörä, jossa on vain yksi ovi. Ovi sijaitsee edessä, ja sitä varten Ison täytyi patentoida avausmekanismi, jossa ratti liikkuu tankoineen päivineen sen mukana. Kaikki hallintalaitteet ovat muutenkin minimalistisia. 236-kuutioinen Ison moottoripyörästä lainattu yksisylinterinen moottori on sijoitettu aivan taka-akselin tuntumaan oikealle puolelle autoa, ja siihen pääsee käsiksi pienestä alas kylkeen asetetusta luukusta, jonka läpi myös ilma virtaa moottorille. Nelitahtinen bensiinimoottori kehitti kymmenisen hevosvoimaa, ja vauhtia riitti aina 75 km/h asti. Nelivaihteinen vaihteisto toimi vähän moottoripyörän vaihdelaatikon lailla. Noin 3 litran kulutus sadalla kilometrillä oli erityisen alhainen Isettan esittelyvuonna 1953, ja olisi sitä polttomoottoriautossa vieläkin.Milanon läheltä tullut Iso Autoveicoli on Isettan ohella tullut tunnetuksi moottoripyöristä ja niihin perustuvista hyötyajoneuvoista sekä aivan täysipainoisista urheiluautoista. Kuvassa alkuperäinen Iso Isetta.Ohjaavat etupyörät ovat leveällä aivan etukulmissa, mutta vetävät takapyörät syvällä auton alla, lähellä toisiaan. Ikkunoidensa ja muutenkin muotonsa takia Isetta sai eri maissa kuplaan viittaavia liikanimiä (Kuplavolkkari on muualla tavallisimmin koppakuoriainen), mutta ranskalaiset inspiroituivat Isetta-liikanimessään jogurttikiposta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBMW teki tunnetuimman versionBMW:n nykymallistossa Isettan kaltainen kulkupeli voisi aiheuttaa lievän ”mikä-ei-kuulu-joukkoon” -efektin, mutta lähes 70 vuoden taakse mentäessä tilanne oli hieman toinen. Baijerilaisvalmistaja hankki Isettan lisenssin, ja nimesi lopputuloksen yksinkertaisesti BMW Isettaksi.BMW:n mukaantulo projektiin selittyy hyvin baijerilaismerkin kannuksilla moottoripyörävalmistajana. BMW asensikin Isettaan oman, R25-moottoripyörästä muokatun 250-kuutioisen, ja myöhemmin myös 300-kuutioisen moottorin, molemmat edelleen yksisylinterisiä. BMW muokkasi myös voimansiirtoa, jousitusta ja koria, siirtäen muun muassa ajovalot ylemmäs, niille paikoille, joilla ne tottumuksesta luontevimmilta näyttävätkin. BMW:n versio kulki 10 km/h alkuperäistä lujempaa.BMW:n käsissä Isetta kehitti parhaimmillaan 20 hevosvoimaa. Noin 330 kilon painoiseen autoon tuli melkoinen lisä jo pelkästään kuljettajan painosta, saati sitten matkustajan/matkustajien tai matkatavaroiden kautta. Kiihdytys nollasta viiteenkymppiin sujui 11 sekunnissa. Autoa pidettiin yleisesti hyvin luotettavana.BMW Isettan tunnettuutta on tainnut kansainvälisen yleisön mielessä lisätä aika tuntuvasti sen esiintyminen Autot -elokuvissa. Syyläri Cityn italialaissyntyisen rengaskauppiaan Luigin (Fiat 500) paras kaveri ja ”mekaanikko” Guido on jotenkin ihmeessä haarukkatrukin tehtäviin siirynyt BMW Isetta. Luigin ja Guidon eli Fiat 500:n ja Isettan ystävyys elokuvissa on erityisen hauskaa juuri siksi, että tosihistoriassa ne olivat suuria kilpailijoita, vuonna 1957 markkinoille tulleen hieman isompikokoisen 500:n lopulta kaadettua Isettan selvin luvuin myyntikäyrissä sekä myös historiankirjoituksessa.BMW Isettasta muokattiin vuosien saatossa kaksi eri tavalla omituista pickup-versiota, kaksiovinen ja -rivinen versio BMW 600 sekä kokonaan rättikattoinen Isetta Cabriolet.BMW Isetta sai myös kaksi merkittävähköä lisenssiversiota. Argentiinassa niitä valmistui puolisentoista tuhatta kappaletta Metalmecánica Companylla nimellä De Carlo. Argentiinassa BMW Isetta selviytyi pienillä muutoksilla puskureihin. Isoon-Britanniaan BMW Isetta lisensoitiin niin ikään. Siellä äkkäistiin tehdä Isettasta kolmipyöräinen poistamalla toinen takapyörä, ja tällä tavoin saavuttamalla merkittäviä verohelpotuksia rekisteröimällä Isetta auton sijaan moottoripyöräksi. Brittiversiossa myös ohjauspyörä ja oven saranointi olivat luonnollisesti oikealla puolella. Koska myös moottori oli edelleen oikealla, täytyi vasenta puolta tukea lisäpainoilla, jottei kolmipyöräinen kinneri pääsisi keikahtamaan. Tällainen kolmipyöräinen BMW Isetta tekee muuten esiintymisiä BBC:n suositussa draamasarjassa Sydämen asialla pubinpitäjä Ginan kulkupelinä.Jos jatketaan vielä TV:stä tutuilla, on BMW Isetta myös muun muassa valtavasta Porsche- ja muusta autokokoelmastaan tunnetun koomikon ja käsikirjoittajan, Jerry Seinfeldin mieleen. Hän järjesti ehkä hieman tahattoman koomisen show'n kampeamalla itsensä ylös ja ulos Isettansa ainokaisesta ovesta New Yorkin West Villagessa vuonna 2013, paparazzien ikuistaessa tilanteen.Yhteensä BMW Isettaa valmistettiin kuuden vuoden aikana yli 160 000 kappaletta, mikä tekee siitä merkittävän muiden muassa 50- ja 60-lukujen pikkuautojen, Isettojen ja yksisylinteristen autojen keskuudessa.VELAM Isetta - Ranskan oma versioRanskalaisilla on kaupunkiautoissa aivan omat systeemit, esimerkkien ollessa monilukuiset. Kuitenkin ensimmäisenä oikeaoppisena ranskalaisena kaupunkiautona voisi pitää Fiat Topolinon kloonia 1930-luvulta, Simca Cinq, joka on jo esiintynyt aiemmin tässä samaisessa juttusarjassa.VELAM Isetta oli hieman erilainen kuin Ison ja BMW:n versiot, sillä Ranskassa auto sai uuden, vähän pyöreämmän korin. Syyt olivat oikeudellisia, sillä Iso oli myynyt alkuperäisen korin valmistusoikeudet aiemmin BMW:lle, eikä se näin voinut enää myydä sitä suoraan Ranskaan. Kaikki muu, 236-kuutioisesta moottorista lähtien, oli kuitenkin alkuperäisen Isettan kanssa yhteneväistä.Brasilian autoteollisuuden sarastuksessa - Romi-IsettaTaloudellisen Isettan mahdollisuudet autoistuvassa yhteiskunnassa ja erityisesti ahtaissa kaupungeissa huomattiin myös Brasiliassa. Isettaa pidetäänkin ensimmäisenä ”brasilialaisena” autona, sillä vaikka Ford ja General Motors ehtivät perustaa sinne edustustaan ensin, oli pienehkön konepajan vuonna 1955 esittelemä Romi-Isetta ensimmäinen varsinainen askel omaan autoteollisuuteen.Romi-IsettaNo, pakko myöntää, että eihän Brasiliaa tänäkään päivänä varsinaisesti tunneta omasta autoteollisuudestaan, mutta onhan maa silti autonvalmistajana maailman kahdeksanneksi suurin juuri sen vuoksi, että useat maailman merkittävimmät autonvalmistajat tekevät autojaan siellä.Indústrias Romi valmisti Brasilian hallituksen henkisellä tuella noin 3 000 lisenssi-Isettaa vuosina 1956 – 1961 Campinasin alueella São Paulon osavaltiossa eteläisessä Brasiliassa. Romi-Isettaa ehdittiin valmistaa sekä alkuperäisessä- että BMW-asussa.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: BMW, Infoclassiche.it, Lane Motor Museum, Autozine.org Kuvat: BMW, Iso Autoveicoli, Indústrias RomiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaNimi muutettu: Innocenti Mille jatkoi siitä, mihin Fiat Uno jäi Nimi muutettu: Maailman ensimmäinen kaupunkiauto Fiat Topolino olikin ensin Simca Nimi muutettu: Nissanilla oli Renault Twizylle omat ideansa Nimi muutettu: Näin lyhykäisyydessään käynnistyi Dacian tarina Nimi muutettu: Näin syntyi Alfa Romeon viimeinen hyötyajoneuvomalli Nimi muutettu: Saab-Lancia 600 – kun yksi historian merkittävimmistä ralliautoista sai Saabin logot Nimi muutettu: Seat Marbella oli omaa sukuaan Panda, mutta sitten tuli välirikko Nimi muutettu: Suzuki Cara eli Autozam AZ-1 eli tietysti Mazda lokinsiipiovilla Nimi muutettu: Vallankumouksellinen Fiat 128 Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Mitsubishi saa kloonattavakseen tulevan Nissan Leafin – muiden kloonimallien jatkoksi 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?