18.5.2022 Ajoneuvot Nimi muutettu: Isetta oli enemmän kuin BMW ja paljon muutakin kuin Iso Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tällä kertaa juttusarjassa perehdytään ihastuttavaan Isettaan, ja erityisesti siihen, mistä kaikkialta se ehti saada logoja somiin pelteihinsä. Isetta (suom. ”pikku Iso”) on kokoistaan isompi nimi ja persoonallisuus autojen joukossa. Sehän on italialaisen Iso Autoveicolin 50-luvun Euroopan ahtaisiin mutta alati autoistuviin kaupunkeihin kehittämä pikkuauto, jossa on useita hyvin omaleimaisia piirteitä.Isetta on 2,3-metriä pitkä; 1,4 metriä leveä ja 1,3 metriä korkea kaksipaikkainen (tarvittaessa myös useampipaikkainen) nelipyörä, jossa on vain yksi ovi. Ovi sijaitsee edessä, ja sitä varten Ison täytyi patentoida avausmekanismi, jossa ratti liikkuu tankoineen päivineen sen mukana. Kaikki hallintalaitteet ovat muutenkin minimalistisia. 236-kuutioinen Ison moottoripyörästä lainattu yksisylinterinen moottori on sijoitettu aivan taka-akselin tuntumaan oikealle puolelle autoa, ja siihen pääsee käsiksi pienestä alas kylkeen asetetusta luukusta, jonka läpi myös ilma virtaa moottorille. Nelitahtinen bensiinimoottori kehitti kymmenisen hevosvoimaa, ja vauhtia riitti aina 75 km/h asti. Nelivaihteinen vaihteisto toimi vähän moottoripyörän vaihdelaatikon lailla. Noin 3 litran kulutus sadalla kilometrillä oli erityisen alhainen Isettan esittelyvuonna 1953, ja olisi sitä polttomoottoriautossa vieläkin.Milanon läheltä tullut Iso Autoveicoli on Isettan ohella tullut tunnetuksi moottoripyöristä ja niihin perustuvista hyötyajoneuvoista sekä aivan täysipainoisista urheiluautoista. Kuvassa alkuperäinen Iso Isetta.Ohjaavat etupyörät ovat leveällä aivan etukulmissa, mutta vetävät takapyörät syvällä auton alla, lähellä toisiaan. Ikkunoidensa ja muutenkin muotonsa takia Isetta sai eri maissa kuplaan viittaavia liikanimiä (Kuplavolkkari on muualla tavallisimmin koppakuoriainen), mutta ranskalaiset inspiroituivat Isetta-liikanimessään jogurttikiposta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBMW teki tunnetuimman versionBMW:n nykymallistossa Isettan kaltainen kulkupeli voisi aiheuttaa lievän ”mikä-ei-kuulu-joukkoon” -efektin, mutta lähes 70 vuoden taakse mentäessä tilanne oli hieman toinen. Baijerilaisvalmistaja hankki Isettan lisenssin, ja nimesi lopputuloksen yksinkertaisesti BMW Isettaksi.BMW:n mukaantulo projektiin selittyy hyvin baijerilaismerkin kannuksilla moottoripyörävalmistajana. BMW asensikin Isettaan oman, R25-moottoripyörästä muokatun 250-kuutioisen, ja myöhemmin myös 300-kuutioisen moottorin, molemmat edelleen yksisylinterisiä. BMW muokkasi myös voimansiirtoa, jousitusta ja koria, siirtäen muun muassa ajovalot ylemmäs, niille paikoille, joilla ne tottumuksesta luontevimmilta näyttävätkin. BMW:n versio kulki 10 km/h alkuperäistä lujempaa.BMW:n käsissä Isetta kehitti parhaimmillaan 20 hevosvoimaa. Noin 330 kilon painoiseen autoon tuli melkoinen lisä jo pelkästään kuljettajan painosta, saati sitten matkustajan/matkustajien tai matkatavaroiden kautta. Kiihdytys nollasta viiteenkymppiin sujui 11 sekunnissa. Autoa pidettiin yleisesti hyvin luotettavana.BMW Isettan tunnettuutta on tainnut kansainvälisen yleisön mielessä lisätä aika tuntuvasti sen esiintyminen Autot -elokuvissa. Syyläri Cityn italialaissyntyisen rengaskauppiaan Luigin (Fiat 500) paras kaveri ja ”mekaanikko” Guido on jotenkin ihmeessä haarukkatrukin tehtäviin siirynyt BMW Isetta. Luigin ja Guidon eli Fiat 500:n ja Isettan ystävyys elokuvissa on erityisen hauskaa juuri siksi, että tosihistoriassa ne olivat suuria kilpailijoita, vuonna 1957 markkinoille tulleen hieman isompikokoisen 500:n lopulta kaadettua Isettan selvin luvuin myyntikäyrissä sekä myös historiankirjoituksessa.BMW Isettasta muokattiin vuosien saatossa kaksi eri tavalla omituista pickup-versiota, kaksiovinen ja -rivinen versio BMW 600 sekä kokonaan rättikattoinen Isetta Cabriolet.BMW Isetta sai myös kaksi merkittävähköä lisenssiversiota. Argentiinassa niitä valmistui puolisentoista tuhatta kappaletta Metalmecánica Companylla nimellä De Carlo. Argentiinassa BMW Isetta selviytyi pienillä muutoksilla puskureihin. Isoon-Britanniaan BMW Isetta lisensoitiin niin ikään. Siellä äkkäistiin tehdä Isettasta kolmipyöräinen poistamalla toinen takapyörä, ja tällä tavoin saavuttamalla merkittäviä verohelpotuksia rekisteröimällä Isetta auton sijaan moottoripyöräksi. Brittiversiossa myös ohjauspyörä ja oven saranointi olivat luonnollisesti oikealla puolella. Koska myös moottori oli edelleen oikealla, täytyi vasenta puolta tukea lisäpainoilla, jottei kolmipyöräinen kinneri pääsisi keikahtamaan. Tällainen kolmipyöräinen BMW Isetta tekee muuten esiintymisiä BBC:n suositussa draamasarjassa Sydämen asialla pubinpitäjä Ginan kulkupelinä.Jos jatketaan vielä TV:stä tutuilla, on BMW Isetta myös muun muassa valtavasta Porsche- ja muusta autokokoelmastaan tunnetun koomikon ja käsikirjoittajan, Jerry Seinfeldin mieleen. Hän järjesti ehkä hieman tahattoman koomisen show'n kampeamalla itsensä ylös ja ulos Isettansa ainokaisesta ovesta New Yorkin West Villagessa vuonna 2013, paparazzien ikuistaessa tilanteen.Yhteensä BMW Isettaa valmistettiin kuuden vuoden aikana yli 160 000 kappaletta, mikä tekee siitä merkittävän muiden muassa 50- ja 60-lukujen pikkuautojen, Isettojen ja yksisylinteristen autojen keskuudessa.VELAM Isetta - Ranskan oma versioRanskalaisilla on kaupunkiautoissa aivan omat systeemit, esimerkkien ollessa monilukuiset. Kuitenkin ensimmäisenä oikeaoppisena ranskalaisena kaupunkiautona voisi pitää Fiat Topolinon kloonia 1930-luvulta, Simca Cinq, joka on jo esiintynyt aiemmin tässä samaisessa juttusarjassa.VELAM Isetta oli hieman erilainen kuin Ison ja BMW:n versiot, sillä Ranskassa auto sai uuden, vähän pyöreämmän korin. Syyt olivat oikeudellisia, sillä Iso oli myynyt alkuperäisen korin valmistusoikeudet aiemmin BMW:lle, eikä se näin voinut enää myydä sitä suoraan Ranskaan. Kaikki muu, 236-kuutioisesta moottorista lähtien, oli kuitenkin alkuperäisen Isettan kanssa yhteneväistä.Brasilian autoteollisuuden sarastuksessa - Romi-IsettaTaloudellisen Isettan mahdollisuudet autoistuvassa yhteiskunnassa ja erityisesti ahtaissa kaupungeissa huomattiin myös Brasiliassa. Isettaa pidetäänkin ensimmäisenä ”brasilialaisena” autona, sillä vaikka Ford ja General Motors ehtivät perustaa sinne edustustaan ensin, oli pienehkön konepajan vuonna 1955 esittelemä Romi-Isetta ensimmäinen varsinainen askel omaan autoteollisuuteen.Romi-IsettaNo, pakko myöntää, että eihän Brasiliaa tänäkään päivänä varsinaisesti tunneta omasta autoteollisuudestaan, mutta onhan maa silti autonvalmistajana maailman kahdeksanneksi suurin juuri sen vuoksi, että useat maailman merkittävimmät autonvalmistajat tekevät autojaan siellä.Indústrias Romi valmisti Brasilian hallituksen henkisellä tuella noin 3 000 lisenssi-Isettaa vuosina 1956 – 1961 Campinasin alueella São Paulon osavaltiossa eteläisessä Brasiliassa. Romi-Isettaa ehdittiin valmistaa sekä alkuperäisessä- että BMW-asussa.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: BMW, Infoclassiche.it, Lane Motor Museum, Autozine.org Kuvat: BMW, Iso Autoveicoli, Indústrias RomiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaNimi muutettu: Innocenti Mille jatkoi siitä, mihin Fiat Uno jäi Nimi muutettu: Maailman ensimmäinen kaupunkiauto Fiat Topolino olikin ensin Simca Nimi muutettu: Nissanilla oli Renault Twizylle omat ideansa Nimi muutettu: Näin lyhykäisyydessään käynnistyi Dacian tarina Nimi muutettu: Näin syntyi Alfa Romeon viimeinen hyötyajoneuvomalli Nimi muutettu: Saab-Lancia 600 – kun yksi historian merkittävimmistä ralliautoista sai Saabin logot Nimi muutettu: Seat Marbella oli omaa sukuaan Panda, mutta sitten tuli välirikko Nimi muutettu: Suzuki Cara eli Autozam AZ-1 eli tietysti Mazda lokinsiipiovilla Nimi muutettu: Vallankumouksellinen Fiat 128 Lue lisää Kaikki artikkelit 24.11.2024 Ajoneuvot 83 vuotta myöhemmin: Jeep Wrangler 4xe Willys ’41 kunnioittaa kaikkien maastureiden esiäitiä ladattavana hybridinä 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ”Transitporter” on pian täällä – Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 12.11.2024 Uutinen Yksi rajapyykki ylitetty – Suomessa on nyt yli 100 sähkökuorma-autoa 11.11.2024 Ajoneuvot Goldfinger!… Klassikko-Bondin 60-vuotista taivalta juhlistavat sekä hyvis että pahis, Aston Martin ja Rolls-Royce Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.11.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Ford P100 Pickup V8 23.11.2024 Koeajo Maistiainen: Opel Grandland Hybrid – vaihtoehto sähkölle 22.11.2024 Yleinen Helsingin polttomoottorikielto saa Autoliitolta tyrmäyksen: ”Tavoitteena tehdä kaupunkilaisten elämästä vaikeaa” 24.11.2024 Koeajo Koeajo käytetyllä: legendaarinen Fiat Multipla 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 23.11.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Ford P100 Pickup V8 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä - yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi