6.9.2023 Ajoneuvot Nimi muutettu: kuinka supisuomalainen Comia C10 sai John Deeren värit? – leikkuupuimuri-ekstra maatalouden kunniaksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nimi muutettu -juttusarjan ihka ensimmäisessä maatalouskonetta käsittelevässä erikoisosassa selviää, miksi John Deeren W330 ja W440 olivat itse asiassa täysin suomalaisia leikkuupuimureita, joiden moottoreita amerikkalaisvalmistaja nimitti Sisu Dieseliksi. On sadonkorjuun aika, ja tähän aikaan vuodesta pelloilla - ja toisinaan myös tieliikenteessä - voi nähdä leikkuupuimureita. Nämä uljaan näköiset työkoneet ovat siitä hauskoja, että niitä tarvitaan vain muutamana päivänä vuodessa, ja kaiken muun ajan ne viettävät tallissa. Joulukuusen koristeetkin ovat usein kauemmin esillä. Sadonkorjuun aikana puimurit ovat kuitenkin elintärkeitä laitteita nykyaikaisessa maataloudessa.Leikkuupuimuri tekee sekunneissa sen, mihin aiemmin meni päiviä tai skaalasta riippuen viikkoja. Vielä sata vuotta sitten korret piti usein käsipelillä leikata pellolta, siirtää korkeintaan hevoskärryillä riiheen kuivumaan ja sitten puida siellä käsin hakkaamalla eli erottaa jyvät akanoista. Nykyaikaisella, huippuautomatisoidulla leikkuupuimurilla leikkuu- ja puintivaihe yhdistyvät koneen sisällä ja peltokin jää hyvään kuntoon odottamaan seuraavaa kasvukautta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKomia JontikkaSuomessa leikkuupuimureita valmistaa porilainen Sampo Rosenlew, jonka Comia-sarja on myös vientituote Pohjoismaihin, ja yleisimpiä kotimaisilla pelloilla nähtäviä puimurimerkkejä. Comia-sarjan puimurit erottaa hyvin komian keltaisesta väristään.Comia C10 ja -C12Sampo Rosenlew julkisti keskisuuren Comia C10- ja C12 -alamalliston vuodelle 2013. Samaan aikaan John Deeren pääkonttorilla pähkäiltiin, miten korvata Euroopan markkinoille Brasilian tehtaalla valmistettu CWS -sarja, joka ei enää mahtunut eurooppalaisiin päästöstandardeihin. Kuten aina tämän juttusarjan esimerkeissä, ratkaisu löytyi logonvaihdoista.Näin Sampo Rosenlewin ja John Deeren välillä solmittiin yhteistyösopimus, jolla muualla Euroopassa kuin Pohjoismaissa myytävät Comia C10:t, C12:t ja vähän myöhemmin myös C8:t brändättiin vastaavassa järjestyksessä suoraan John Deere W440:ksi, -W440 PTC:ksi ja W330 PTC:ksi. Moottorina runkomalli Comia C10:ssä ja siis John Deere W440:ssä oli Agco Powerin 7,4-litrainen ja 238-hevosvoimainen kuusisylinterinen diesel, joka John Deeren kielellä taipui näyttävästi Sisu Dieseliksi.Nyttemmin jo tuotannosta poistuneet C10 ja W440 olivat yli 9 metriä pitkiä, käytössä 5,64 metriä leveitä ja painoivat pitkälle yli 10 000 kiloa. Kolme hydraulista vaihdetta mahdollistivat 25 km/h huippunopeuden. Koneen omaan viljasäiliöön mahtui 6 000 litraa puitua viljaa ja traktorin lavalle sitä oli mahdollista tykittää jopa 100 litran sekuntinopeudella.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Konedata.net, Sampo Rosenlew, John Deere Kuvat: John Deere, Sampo Rosenlew Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Mitsubishi saa kloonattavakseen tulevan Nissan Leafin – muiden kloonimallien jatkoksi 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Lynk & Co 01 - Volvo XC40 vähän erikoisemman näköisissä kuorissa 19.5.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 27: MV Agusta on taidetta prätkän muodossa – millainen on italialaisvalmistajan tulevaisuus? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?