6.9.2023

Nimi muutettu: kuinka supisuomalainen Comia C10 sai John Deeren värit? – leikkuupuimuri-ekstra maatalouden kunniaksi

Nimi muutettu -juttusarjan ihka ensimmäisessä maatalouskonetta käsittelevässä erikoisosassa selviää, miksi John Deeren W330 ja W440 olivat itse asiassa täysin suomalaisia leikkuupuimureita, joiden moottoreita amerikkalaisvalmistaja nimitti Sisu Dieseliksi.

On sadonkorjuun aika, ja tähän aikaan vuodesta pelloilla - ja toisinaan myös tieliikenteessä - voi nähdä leikkuupuimureita. Nämä uljaan näköiset työkoneet ovat siitä hauskoja, että niitä tarvitaan vain muutamana päivänä vuodessa, ja kaiken muun ajan ne viettävät tallissa. Joulukuusen koristeetkin ovat usein kauemmin esillä. Sadonkorjuun aikana puimurit ovat kuitenkin elintärkeitä laitteita nykyaikaisessa maataloudessa.

Leikkuupuimuri tekee sekunneissa sen, mihin aiemmin meni päiviä tai skaalasta riippuen viikkoja. Vielä sata vuotta sitten korret piti usein käsipelillä leikata pellolta, siirtää korkeintaan hevoskärryillä riiheen kuivumaan ja sitten puida siellä käsin hakkaamalla eli erottaa jyvät akanoista. Nykyaikaisella, huippuautomatisoidulla leikkuupuimurilla leikkuu- ja puintivaihe yhdistyvät koneen sisällä ja peltokin jää hyvään kuntoon odottamaan seuraavaa kasvukautta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Komia Jontikka

Suomessa leikkuupuimureita valmistaa porilainen Sampo Rosenlew, jonka Comia-sarja on myös vientituote Pohjoismaihin, ja yleisimpiä kotimaisilla pelloilla nähtäviä puimurimerkkejä. Comia-sarjan puimurit erottaa hyvin komian keltaisesta väristään.

Comia C10 ja -C12

Sampo Rosenlew julkisti keskisuuren Comia C10- ja C12 -alamalliston vuodelle 2013. Samaan aikaan John Deeren pääkonttorilla pähkäiltiin, miten korvata Euroopan markkinoille Brasilian tehtaalla valmistettu CWS -sarja, joka ei enää mahtunut eurooppalaisiin päästöstandardeihin. Kuten aina tämän juttusarjan esimerkeissä, ratkaisu löytyi logonvaihdoista.

Näin Sampo Rosenlewin ja John Deeren välillä solmittiin yhteistyösopimus, jolla muualla Euroopassa kuin Pohjoismaissa myytävät Comia C10:t, C12:t ja vähän myöhemmin myös C8:t brändättiin vastaavassa järjestyksessä suoraan John Deere W440:ksi, -W440 PTC:ksi ja W330 PTC:ksi. Moottorina runkomalli Comia C10:ssä ja siis John Deere W440:ssä oli Agco Powerin 7,4-litrainen ja 238-hevosvoimainen kuusisylinterinen diesel, joka John Deeren kielellä taipui näyttävästi Sisu Dieseliksi.

Nyttemmin jo tuotannosta poistuneet C10 ja W440 olivat yli 9 metriä pitkiä, käytössä 5,64 metriä leveitä ja painoivat pitkälle yli 10 000 kiloa. Kolme hydraulista vaihdetta mahdollistivat 25 km/h huippunopeuden. Koneen omaan viljasäiliöön mahtui 6 000 litraa puitua viljaa ja traktorin lavalle sitä oli mahdollista tykittää jopa 100 litran sekuntinopeudella.

Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Konedata.net, Sampo Rosenlew, John Deere Kuvat: John Deere, Sampo Rosenlew

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat