8.12.2021 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda BT-50 on edelleen voimissaan, ja tätä nykyä se on onnistuneesti naamioitu Isuzu D-Max Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazdan viimeisin pickup näyttää Mazdalta sisältä ja ulkoa, vaikka pinnan alta löytyy ihan toinen tuote. Se toinen tuote ei ole enää Ford Ranger. Mazda BT-50 ei ole pyöreästi vuosikymmeneen kuulunut merkin Euroopan tuontiohjelmaan, mutta Australian, Kaakkois-Aasian, Etelä-Afrikan ja Etelä-Amerikan markkinoilla se löytää asiakkaita tasaiseen tahtiin. Euroopassa BT-50 muistetaan Ford Rangerin sisarmallina vuodesta 2006 eteenpäin.Alkuperäinen BT-50 muistutti kovasti sisartaan Rangeria.Nyttemmin ovat kuitenkin alkaneet uudet tuulet puhaltaa pickup -maailmassa, sillä Ford on muutenkin hyötyautopuolella lyöttäytynyt yhteen Volkswagenin kanssa, ja näin myös uusi Ranger on syntynyt seuraavan sukupolven Volkswagen Amarokin kanssa samoin reseptein. Nykyinen, kolmannen polven BT-50 esiteltiin vuonna 2020, jolloin uusien Rangerin ja Amarokin kehitystyö oli ilman muuta jo täydessä vauhdissa. Mazda siis putosi leikistä pois, mutta löysi uuden pickup -yhteistyökumppanin nimenomaan hyötyajoneuvoihin erikoistuneesta Isuzusta. Sopimus oli näiden valmistajien välillä solmittu jo vuonna 2016.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi sitä päällepäin huomaaKolmannen polven BT-50:n perustumista kolmannen polven D-Maxiin ei kyllä ennalta tietämätön huomaa ainakaan ensisilmäyksellä. Mazdan Kodo -muodot ovat löytäneet hyvin paikkansa jyhkeän auton keulasta, joka on tunnetusti yksi ainoita pickupin yksilöinnin keinoja. Tarkempi tutkiskelu paljastaa, että itse asiassa D-Maxistakin löytyy jo ikään kuin valmiiksi Kodo -elementtejä konepellin ja ajovalojen muodon sekä ajovalojen ja maskin tunnusomaisen yhteenliittymisen muodossa. BT-50:n sisältä löytyy myös Mazdan nykytyylin mukainen ohjauspyörä sekä muita pienempiä yksityiskohtia.Isuzun tehtaalla Thaimaassa valmistettava BT-50 on saatavilla kuvan Double Cabin lisäksi Single Cab -versiona sekä alustamallina.Kuoren alta ei millään muotoa löydy Skyactivia. Siellä on D-Maxin tikapuurunko sekä isona moottorivalmistajana tunnetun Isuzun 3-litrainen dieselrivinelonen, tai vaihtoehtoisesti 1,9-litrainen versio. Mazda ei ole menestyksekkäänä Skyactiv-aikakautenaan montaakaan kertaa taipunut lainaamaan tekniikkaa muilta valmistajilta, mutta hyötyajoneuvot lukeutuvat kustannussyistä erityistapauksiin. Uuden mallipolven myötä BT-50 on saanut myös ison kasan uusia turva- ja mukavuusvarusteita. Väkivahvan Mazda-pickupin vetomassa yltää sisaren tavoin 3,5 tonniin.Lava kantaa tonnin kuorman, ja BT-50:llä on luokkansa johtava, 800 millimetrin kahluusyvyys.BT-50 ThunderTeksti: Benjamin Helander Lähteet: Mazda, Carguide Kuvat: Mazda Lue lisää Kaikki artikkelit 9.4.2025 Ajoneuvot Selvitys: oma auto hajosi, mutta minkälaisen sijaisauton saa tilalle? 8.4.2025 Ajoneuvot Käytetty Ferrari Ranskasta – ja läpi Euroopan koti-Suomeen ajaen 8.4.2025 Ajoneuvot Kiva, että korealaiset vielä muistavat kaksiovisia loistoautoja – Genesis X Gran Coupé ja -X Gran Convertible 5.4.2025 Ajoneuvot Škoda Elroq RS on hot hatch nykymakuun ja kaikkien aikojen nopeimmin kiihtyvä tuotanto-Škoda 4.4.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 koki varhaisen faceliftin – tulevaisuuden kojelaudassa on näköjään nykyistä enemmän nappeja 2.4.2025 Uutinen Takavuosien suosikki edelleen rekisteröintikärjessä – Tesla nousee vähitellen 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä