14.3.2021 Ajoneuvot Koeajo: Isuzu D-Max tarjoaa turvaa työkonetta tarvitsevalle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden Isuzu D-Max -avolavan avainsanat ovat turvallisuus, vahvistettu runko ja pienemmät päästöt. Hyvää: tilat, helppokäyttöisyys, turvallisuus, työkonemaisuus. Huonoa: istuinergonomia varauksin, piippaukset, pienet fontit, työkonemaisuus. Isuzu tunnetaan Euroopassa pitkälti raskaan kaluston tuotteistaan, vaikka ne eivät olekaan Suomessa kovin yleisiä. Suurempien työjuhtien jalanjäljissä jatkaa myös henkilöautokortilla ajettava Isuzu D-Max -avolava, joka laitettiin kolmannen sukupolven myötä kokonaan uusiksi. Vaikka D-Maxin tuorein painos muistuttaa ulkonäöltään edeltäjäänsä, on uudistuksia tehty rutkasti. Runkoa on vahvistettu ja suurlujuusterästen osuutta lisätty, ja kardaaniakseli on tehty alumiinista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Turvallinen työkone Oleellista on myös parannukset turvallisuuspuolella. Täysin uusi sukupolvi tarkoittaa uutta kierrosta Euro NCAP -törmäystesteissä, jotka ovat tiukentuneet viime vuosien aikana. Kahdeksan turvatyynyn ja useiden aktiivisten turvavarusteiden, kuten törmäyksenestoavustimen, kaista-avustimen, risteävän liikenteen varoitusjärjestelmän ja kääntymisvaroittimen ansiosta uusi D-Max saikin turvallisuudesta täydet viisi tähteä. Samaan tulokseen pick-upeissa ovat päässeet ainoastaan Ford Ranger (2012) sekä Mercedes-Benz X-sarja (2017), ja näistäkin viimeksi mainitun valmistus on jo päättynyt. Isuzun tulos on siis luokassaan kiitettävä. Ei lisätehoa, mutta vähemmän päästöjä D-Maxin moottorina toimii yhä 1,9-litrainen turbodiesel. Sitä ei ole päivitetty aiempaa suurempiin teholukemiin, mutta uusien säätöjen myötä kulutuksen luvataan olevan jopa puoli litraa sadalla pienempi kuin edeltäjässä. Tärkeintä uudessa tekniikassa on kuitenkin uusien Euro 6d -päästömääräysten täyttäminen; edeltäjämallin myynti täytyi nimittäin jättää kesken uusien määräysten tultua voimaan. Moottori liikuttaa avolavaa tarpeeksi rivakasti. Käyntiäänet ovat hyvin työkonemaiset, mutta eivät kantaudu matka-ajossa häiritsevästi sisälle. Manuaalivaihteisto on maantie- ja kaupunkiajoon hieman kolho – keppi toimii soppakauhan jähmeydellä eikä vaihtoja saa tehtyä järin nopeasti, joten automaattivaihteistoa kannattanee harkita. Voimansiirrossa parasta on helppo käytettävyys. Nopean nelivedon saa erillisestä kytkimestä pikaisesti päälle vaikkapa liukkaissa risteyksissä, ja hidas nelivetokin on paikallaan ollessa vain yhden pyöräytyksen päässä samassa kytkimessä. Polkimien tuntuma on erinomainen – etenkin kytkinpolkimen luonnollisuus tasoittaa jähmeän vaihteiston rokottamaa ajotuntumaa. Maastoon emme tällä kertaa päässeet, mutta tien päällä D-Max tuntuu selkeistä työjuhtajuuristaan huolimatta yllättävän mukavalta. Yhtä henkilöautomaiseksi sitä ei voi kehua kuin Toyota Hiluxia, mutta Isuzu liikkuu moottoritielläkin varsin eleettömästi avolavalle tyypillisen nypytyksen saattelemana. Jakkaroissa parantamisen varaa Tietoviihdejärjestelmä näyttää hieman tönköltä, mutta enemmän häiritsee tunnoton kosketusnäyttö – etenkin LS-varustelun seitsentuumaisen näytön asetusvalikossa oikeaan kohtaan osuminen voi vaatia lisätoistoja. Mittariston digitaalisessa keskinäytössä pistää silmään pienehkö fonttikoko. Tarvittavat tiedot löytyvät kuitenkin helposti valikoiden syövereistä. Kyynärnojan alla on suorastaan ruhtinaallinen säilytystila pikkutavaroille, ja pienempiä lokeroita sekä mukitelineitä on runsaasti ympäri ohjaamoa. Ohjaamon digipuoli on siis kohtuullisessa kunnossa, mutta samaa ei voi sanoa istuinergonomiasta. Tilaa ja pitkittäissäätövaraa on kookkaallekin kuskille, mutta istuimen muotoilu ei vakuuta, vaikka miten kikkailisi ristiseläntuen säädön kanssa. LS-varustellun koeajoyksilön hinta kohoaa 45 570 euroon, mutta 34 390 eurolla saa perusvarustellun Space Cab -koriversion, mikä on varsin kohtuullinen pyynti tällaisesta työjuhdasta. Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Isuzu D-Max Space Cab 163 TDi 4WD 6MT LS Hinta alkaen 40 490 € Koeajetun auton hinta varusteineen 45 570 € Moottori Dieselmoottori 1 898 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, neliveto. Teho 120 kW (163 hv), 3600 r/min Vääntö 360 Nm (2000–2500 r/min) Vääntö 360 Nm (2000–2500 r/min) Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 8,4 (yhd.) CO2-päästöt 220 g/km Mitat pituus 5265 mm, leveys 1870 mm, korkeus 1790 mm, akseliväli 3125 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 3500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri - nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe