16.10.2021 Ajoneuvot Ja niin ne tulivat yhteen: Ford Tourneo Connect VW-yhteistyön hedelmänä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford ja Volkswagen sopivat monitahoisesta yhteistyöstään pari vuotta sitten. Nyt meillä on sen ensimmäiset hedelmät, kun VW Caddyä täydentää uusi Tourneo Connect. Jopa yli konsernirajojen toteutettavat yhteistyömallit ovat arkipäivää hyötyajoneuvojen saralla. Joukon jatkoksi liittyivät vuonna 2019 Ford ja Volkswagen, joiden yhteistyösopimus kattaa lisäksi muun muassa autonomisen ajamisen kehittämistä. Ford Tourneo Connect ei ole tässä asussaan hyötyajoneuvo, mutta sellaiseen perustuva tila-auto. Tällaiset tila-autot – tai kuten Ford niitä kielillä kutsuu, multi-activity vehiclet – ovat eniten suosittuja takseina ja lapsiperheiden kuin myös vaikkapa kennelinomistajien keskuudessa. Tourneo Connect tuleekin tarjolle moniin eri käyttötarkoituksiin räätälöitynä, ja siitä on pyritty tekemään olemukseltaan yhä enemmän henkilöautomainen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Valinnanvaraa ja muunneltavuutta Kuten Caddynkin, myös Tourneo Connectin saa kahdella eri koripituudella, istuinpaikkamäärän vaihdellessa niiden välillä viidestä (L1) seitsemään (L2). Tourneon edustaman autoluokan tapaan kabiini on hyvin muunneltava, järjestelyjä voi muuttaa vaikka istuin kerrallaan. Pidemmän akselivälin L2-version matkustamoon saa oikeanpuoleisen penkkijonon kaatamalla tehtyä jopa kolmen metrin mittaisen tavaratilan. Kaikki takapenkit poistettuna L2:sta löytyy pakettiautomaiset 3,1 kuutiota tavaratilaa. Näin ollen, mikäli mukaan ei tarvitse ottaa koko pesuetta (tai kenneliä), saa esimerkiksi kokonaisen kajakin vietyä perille saakka katon tai peräkärryn sijaan sisätiloissa. Tourneota tilatessaan asiakkaan täytyy valita koripituuden lisäksi myös yksi neljästä ”lifestylesta” tai varustetasosta, ne ovat Trend, Titanium, Active sekä Sport. Niistä Trend ja Titanium ovat ulkoiselta habitukseltaan hillitympiä. Activesta löytyvät jo hyvin tutunnäköiset seikkailumuovit ja Sportissa teemana ovat puolestaan tummanpuhuvat yksityiskohdat, hieman sporttisemman asun saanut etupuskurin reuna, 17-tuumaiset vanteet sekä huippunopeutta aina yhtä tuntuvasti lisäävät konepellin vauhtiraidat. Ulkokuoressa on luonnollisesti paljon yhteistä sisarmallin kanssa. Perä ja korimuoto yleensäkin on ilmeisen samanlainen kuin Caddyssä, mutta keulaan Ford on tuonut selvästi omaa ilmettään, itse asiassa enemmän kuin näin syvän tason yhteistyömalleissa tavallisesti. Sisimmältään Volkkari Tuoreen Caddyn sisarmallina Tourneo Connect on saanut MQB-perusrakenteen lisäksi sisäänsä paljon muutakin Volkswagenin tekniikkaa. Bensiinivoimanlähdevaihtoehtona on 114-heppainen EcoBoost, omaa sukua VW:n 1,5-litrainen TSI, jonka saa sekä manuaalina että kaksoiskytkinautomaattina. Dieselpuolella tarjotaan 2-litraista EcoBlueta (TDI) joko 102- tai 122-hevosvoimaisena, manuaalina tai automaattina. Neliveto on saatavilla 122-heppaisen manuaaliversion yhteyteen. Dieselmallien typpioksidipäästöjen vähentämisessä hyödynnetään ”twin-dosing” -toimintoa, joka syöttää AdBlueta pakopuolelle tuplana. Moottoreiden luvataan valmistajan puolesta mukisematta nielevän niin kasviöljypohjaista dieseliä (HVO) kuin Shellin nesteytetystä maakaasusta tekemää dieseliä (GTL). Niin ikään tietoviihdejärjestelmän puolella luotetaan pohjimmiltaan Volkswagenin tuotteeseen, mutta siihen saa lisättyä Fordin oman FordPass -älylaitesovelluksen palveluineen. Digiä löytyy nykystandardien mukaisesti keskinäytöstä sekä mittaritaulusta. Tourneo Connect valmistetaan Caddyn rinnalla Volkswagenin uudessa hyötyajoneuvotehtaassa Puolan Poznanissa. Yhteistyöstä ei ainakaan heti olla näkemässä Fordin puolelta Transit Connect -pakettiautomallia, mutta sellainen tulee mahdollisesti tuonnempana. Lisää herkkuja, yksityiskohtia ja ajotuntumaa saamme Tourneo Connectista koeajon myötä. Odotamme mallia liikkeisiin ensi vuoden alkupuolella. Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Ford, Automotive News Europe Kuvat: Ford Lisää aiheesta Kaupunkimaasturi ja pakettiauto risteytyvät: Ford Transit saa Trail ja Active -mallit Fordin ja Volkswagenin hyötyajoneuvoliitto: seuraava Amarok Rangerin pohjalle Fordin viimeinen dieseltehdas Euroopassa saa jatkoa – ei lopu vielä Koeajo: Volkswagen Caddy California tarjoaa seikkailua arkeen Koeajo: Volkswagen Caddy Cargo on pakuksi hyvä ajettava mutta huono näpelöitävä Koeajo: uudistunut Volkswagen Caddy Maistiainen: Volkswagen Caddy – tila-auto porskuttaa edelleen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?