29.1.2021

Maistiainen: Volkswagen Caddy – tila-auto porskuttaa edelleen

Volkswagen Caddy

Kaupunkimaasturien yhä vain yltyvä suosio on hävittänyt monta tila-autoa markkinoilta, mutta Volkswagen Caddy ei luovuta niin helpolla.

Volkswagen Caddy uusiutuu perin pohjin, ja on kyllä korkea aikakin – poistuvan mallin perusrakenne oli jo 17 vuoden takaa, viidennen sukupolven Golfista. Nyt hypätään kertaheitolla viimeisimmän kahdeksannen Golfin kelkkaan, joka totuuden nimissä on tosin vain edellisestä päivitetty versio. Caddyyn se tuo joka tapauksessa kokonaan uuden elektroniikan turvallisuus- ja mukavuusavustimineen sekä liitettävyysominaisuuksineen. Ajo-ominaisuuksien ja mukavuuden kannalta mullistavaa on myös lehtijousien vaihto kierrejousiin taka-akselilla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kahta eri kokoa

Merkittävästä uudistumisesta huolimatta Caddy tuntuu heti tutulta: yltiöjärkevän tarkoituksenmukainen laatikko-olemus on ennallaan. Saatavana on edelleen kaksi koripituutta, joista isomman lisänimi on Maxi. Lyhyempi on juuri saapunut maahan, pitkä saapuu keväämmällä.

Volkswagen Caddy

Näiden välinen kokoero on kutistunut, sillä perusmalli on kasvanut pituutta 9 cm ja Maxi puolestaan lyhentynyt parilla sentillä. Pituusero on nyt 35 cm, hintaa tällä lisäpätkällä on kolmisen tuhatta. Ainakin tähän asti pidempi on ollut suositumpi.

Muutoin kori on kuusi senttiä entistä leveämpi ja sentin matalampi. Molempia korimalleja saa viisi- tai seitsenpaikkaisena ja joko henkilö- tai pakettiautona. Henkilöautossa on liukuovet molemmin puolin ja katon reunasta saranoitu takaluukku, kun taas pakussa vakiona on vain oikeanpuoleinen liukuovi ja pariovet takana. Liukuovet ovat aiempaa leveämmät.

Miksei hybriditekniikkaa?

Caddyn moottorivalikoima on harmillisenkin tuttu, totta kai vähäpäästöisemmiksi viilattuna. Vaihtoehdot ovat joko kaksilitrainen diesel kolmena eri versiona (75/102/122 hv) tai 1,5-litrainen bensiinimoottori (114 hv). Olisi luullut uuden perusrakenteen tuovan mukanaan muista malleista tutut lataushybridit, kevythybridit ja sylinterilepuutukset ynnä muut sellaiset, mutta kaasuversio on toistaiseksi ainoa odotettavissa oleva lisäys.

Vaihteistoksi on tarjolla joko kuusivaihteinen manuaali tai seitsenvaihteinen DSG-kaksoiskytkinlaatikko. Nelivedon saa kalleimpaan dieseliin, mutta ei DSG:n kanssa.

Uusia avustimia

Caddyn kojelautaa ei ole napattu suoraan Golfista, vaan se on muodoiltaan yksinkertaisempi ja kovan muovinsa takia kolhompi. Sellaisenaan Golfista ovat peräisin ainakin ratti, viikset, kosketusnäyttö, vaihteenvalitsin ja osa kytkimistä.

Volkswagen Caddy

Toimintojen käyttölogiikka on sama kuin uudessa Golfissa ja ID.3:ssa, eli vähintäänkin totuttelua vaativa, mutta häiriötoimintojen luulisi jo karsitun pois. Pakettiautossa ja perusvarusteisessa Caddy Kombi -henkilöautossa pärjää perinteisillä taidoilla, mutta kalliimmissa versioissa joutuu ottamaan digiloikan. Lisävarusteilla Caddy kykenee jopa autonomisen ajon alkeisiin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pärjää talvikelissä

Eteen saa nyt ergonomisemmat istuimet, ja myös väliseinällä varustetussa pakussa on tilaa kaivatusti jokunen sentti enemmän. Korkeutta on yllin kyllin, vaikka istuisi koppalakki päässä. Keskirivillä on kolme erillisistuinta omine säätöineen ja valinnaisella kolmannella rivillä kaksi irrotettavaa istuinta.

Volkswagen Caddy

Koeajopäivälle sattunut sankka lumipyry ja jäätyneet urat tien pinnassa antoivat hyvän kuvan Caddyn helposta käsiteltävyydestä ja etenemiskyvystä lumessa sekä vakaudesta urissa ja aurausvalleja ylitettäessä. Mukavuus on taatusti parantunut niin jousituksen kuin äänieristyksenkin osalta, mutta kuinka paljon? Siihen palaamme, kun asvalttipintaa on taas näkyvissä.

Teksti ja kuvat: Petri Munukka

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat