25.8.2021 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Caddy Maxi on lapsiperheen limusiini Teksti Jussi Saarinen Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Caddy Maxi eli perusmallin venytetty versio kelpaa moneen menoon. Hyvää: ajettavuus, kätevät liukuovet. Huonoa: keskirivin pitkittäissäädön puute. Uudistuneessa Volkswagen Caddy -mallistossa riittää vaihtoehtoja: Caddy California-matkailumallin ohella myydään Caddy Cargo-pakettiautoa sekä kahta eripituista tilaversiota. Keväällä koeajamaamme lyhyempään Caddyyn verrattuna Caddy Maxin kori on 353 mm ja akseliväli 215 mm pidempi. Samalla tulee mahdollisuus kolmeen istuinriviin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pieniä tilavirheitä Tilakonsepti on toteutettu pääosin hyvin, mutta myös erinäisiä kauneusvirheitä Caddy Maxista löytyy. Väljyyttä matkustamossa on etenkin yläsuunnassa, mutta keskirivin pitkittäissäätö puuttuu, joten polvitilat venyvät korkeintaan Golf-luokan tilatasoon. Kolmas rivi ei sovi täysikasvuisille, mutta lapsille kulku on helppoa suuresta oviaukosta, ja liukuovet toimivat kevyesti. Muuntelemalla tästäkin Caddysta syntyy pakettiauto, sillä kahdessa osassa taittuvan keskirivin palaset voi irrottaa, tosin etenkin isomman osan kantaminen kysyy lihaksia. Myös kuudes ja seitsemäs istuin ovat poistettavissa, mutta taitettuina ne syövät osan kontin korkeudesta. Valtava takaluukku on vaikeakäyttöinen etenkin lyhyemmälle käyttäjälle, ja avautuminen vaatii runsaasti tilaa auton taakse. Suosittelemmekin ruksimaan lisävarustelistalta joko sähköisesti liikkuvan luukun tai sitten pakettiautoversiosta tutut takapariovet. Digihäikäisyjä 1,5-litrainen bensakone kuljettaa tila-autoa riittävästi, mutta kaksoiskytkinautomaatti esitti taajamassa ajoittain nykimistä ja viivyttelyä. Ajettavuus on erinomaisella tolalla niin alustan kuin ohjauksenkin osalta, ja kantavuuden mukanaan tuoman lievän nypytyksen hyväksyy – vaikka järeämmissä pakettiautoissa on viime vuosina todettu pehmeämpiäkin toteutuksia. Viimeistään moottoritiellä myös melutaso muistuttaa hyötyajoneuvotaustasta. Varsin kevytrakenteinen hattuhylly ja koeajoauton panoraamakatto, jossa ei ole minkäänlaista verhoa, eivät ainakaan vähennä suuren sisätilan aiheuttamaa kaikua. Verhon puute aiheuttaa myös ylimääräistä häikäisyä auringon suuntaan ajettaessa. Caddyn kojelauta on edeltäjään nähden ultramoderni, mutta muiden konsernin autojen tapaan ajoittain hankala käyttää. Perinnettä edustavat suuret, pakettiautomaiset peilit ja istuma-asentokin on korkea, joten näkyvyys on joka suuntaan loistava. Se kutistaa liki viisimetrisen Maxin ulkomittoja – vain taka-akselin oikominen kulmauksissa pitää pitkäakselivälisessä autossa ottaa huomioon. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Volkswagen Caddy Maxi Life Business 1.5 TSI 84 kW DSG Hinta alkaen 38 656 € Koeajetun auton hinta varusteineen 48 296 € Moottori Bensiinimoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 84 kW (114 hv), 4500–6000 r/min Vääntö 220 Nm (1750–3000 r/min) Vääntö 220 Nm (1750–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,4 s Huippunopeus 181 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,9 (yhd.) CO2-päästöt 157 g/km Mitat pituus 4954 mm, leveys 1855 mm, korkeus 1836 mm, akseliväli 2970 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1400 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan