2.5.2015

Pahis limusiini ja muut klassikot koolla

Classic Motorshow kokoaa klassikkoajoneuvot ja -harrastajat viikonlopuksi Lahteen – kahdeksatta kertaa.

Ajoneuvoharrastuksesta kiinnostuneet löytävät viikonvaihteen Classic Motorshowsta hyvän valikoiman alan yrittäjiä. Näyttelyyn kokoontuu vuosittain erikoisosaajia peltisepistä pienoismallimyyjiin. Ajoneuvokerhojen osastot tarjoavat yleisölle mahdollisuuden tavata oman alansa intohimoisia tietäjiä ja osaajia ja löytää näyttelystä juuri se oman nostalgiakokemuksen herättävä ajopeli.

Näyttelyjärjestäjä palkitsee vuosittain parhaita kerho-osastoja yhteensä 2 000 euron stipendillä, joka tuomariston päätöksellä osoitetaan joko yhdelle tai useammalle kerholle.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Voita työkaluvaunu

Klassikoiden ystävänä myös Moottori on mukana näyttelyssä. Osastoilme tekee kunniaa Moottorin 90-vuotiselle historialle. Osasto löytyy osoitteesta E1.

Moottorin osastolla alkoi heti näyttelyn auettua kuhina. Moottori-lehden sisällön lisäksi ihmisiä kiinnosti hulppea arvontapalkinto sekä Autoliiton jäsenyyden tuoma matkanjatkamispalvelu. Mikä mukavaa, toimitus sai monta arvokasta juttuvinkkiä.

Moottorin osastolla onnistuu myös Autoliiton jäseneksi liittyminen. 150 ensimmäistä uutta jäsentä palkitaan 20-osaisella Kamasa Toolsin teräpalasarjalla. Lahjan arvo on 20 euroa.

Osaltolla saa lisätietoa paitsi juhlavuotta viettävästä Moottori-lehdestä, myös Autoliiton jäsenyydestä kuten erinomaisen kattavasti palvelevasta Plus-jäsenyydestä ja siihen sisältyvästä matkanjatkamispalvelusta. Ainutlaatuinen matkanjatkamispalvelu pelastaa myös klassikkoautoilijan pulasta: tielle jättänyt auto saa kuljetuksen hinausauton lavalla turvallisesti takaisin kotiin tai korjaamolle.

Pysäköintialue elää

Yksi suosittu näyttelyn erityispiirre on messukeskuksen edustan pysäköintialue, johon pysäköivät ilmaiseksi kaikki 30-vuotiaat ja sitä vanhemmat ajoneuvot. Tästä parkkialueesta on muodostunut elävä ja alati vaihtuva osa näyttelyä, joka kannattaa katsella läpi niin näyttelyyn tullessa kuin sieltä lähtiessäkin.

Messukeskuksen omien pysäköintialueiden lisäksi järjestäjä on varannut veloituksetta näyttelyvieraiden käyttöön kaikki lähialueen saatavilla olevat pysäköintialueet, joten pysäköintitilaa löytyy kävelyetäisyydeltä. Järjestäjän pysäköintiohjeet kannattaa tulostaa mukaan ja noudattaa liikenteenohjaajien ja opasteiden neuvoja.

Konservoimalla museoajoneuvoksi

Museoajoneuvostatusta autolleen mielivän kannattaa poiketa E-hallista kuulemaan täsmätietoa ajoneuvojen konservoinnista. Hyvä syy kiinnostua aiheesta on ajoneuvolain museoajoneuvoja käsittelevään pykälän 24 tuore lisäys vuodelta 2014, jonka mukaan jatkossa museoajoneuvoksi hyväksytään asianmukaisesti konservoitu ajoneuvo.

Veteraaniajoneuvoharrastajien museoajoneuvotarkastuksia suorittavien järjestöjen konservointityöryhmä viimeistelee parhaillaan alan yhtenäistä ohjeistoa konservoidun ajoneuvon museoajoneuvotarkastusta varten.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kuusiovinen erikoisuus

Mercedes Benz 600 Pullman lukeutuu autoihin, joita harva suomalainen on päässyt näkemään luonnossa. Sen ylväät muodot voivat olla tutut, mutta yleensä lähinnä elokuvista tai Corgin pienoismallista. Viikonloppuna kuusiovista ”pahisten limusiinia” voi ihmetellä Lahdessa.

Yli kuusimetrinen Pullman oli syksyllä 1963 esitellyn Mercedes-Benz 600-sarjan ylellisin versio, joka suunniteltiin palkatun kuljettajan ajettavaksi. Siksi sen ohjaamo tavallisesti eristettiin matkustamosta välilasilla.

Kaikki 600-sarjan mallit olivat niin paljon Mersun muita henkilöautoja painavampia, että niitä varten piti rakentaa uusi V8-moottori, 6,3 litran tilavuuksineen yli tuplasti isompi kuin malliston suurin voimanlähde sitä ennen. Auton koon lisäksi painoa lisäsivät monet hydrauliikalla toimivat mekanismit kuten ikkunoiden avaus, istuinten säätö ja tavaratilan kannen lukitus.

Pahisten ja muusikoiden limusiini

Kulmikkaine muotoineen jylhäilmeinen Mercedes-Benz Pullman herätti ehkä jopa hieman pelonsekaista kunnioitusta. Luultavasti tästä syystä se valikoitui James Bond -elokuviin arkkikonna Ernst Stavro Blofieldin kulkuneuvoksi.

Luonnollisesti se päätyi myös lukuisten valtionpäämiesten käyttöön. Heistäkin yllättävän moni on jäänyt historiaan maineeltaan vähemmän mairittelevana, kuten Romanian presidentti Nicolae Ceausescu, Albanian johtaja Enver Hoxha, Haitin diktaattori Francois Duvalier, Ugandan presidentti Idi Amin tai Keski-Afrikan Tasavallan päämies Bokassa.

Toki 600-sarjan Mersujen omistajien joukosta löytyy myös paljon myönteisemmistä yhteyksistä muistettavia nimiä.

Musamaailman legendat Elvis Presley ja John Lennon liikkuivat sellaisilla, samoin multimiljönäärit Aristoteles Onassis, Simon Spies ja Hugh Hefner. Menestyneimmistä filmitähdistä ison Mersun omistivat Jack Nicholson ja Elisabeth Taylor. Naispuolisiin omistajiin kuului niin ikään Coco Chanel.

Historiallista junakyytiä

Suomen suurin ajokuntoinen höyryveturi Ukko-Pekka puuvaunuineen saapuu Kouvolasta Classic Motorshow -tapahtumaan.

Kouvolan reitin lisäksi juna ajaa molempina messupäivinä 2. ja 3.5. Lahden ympäri kiertävää rataa Mukkulaan ja takaisin sekä Loviisan rataa Orimattilaan. Junassa on kahvio sekä salonkivaunu. Matkalippuja myy junan konduktööri.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Classic Motorshow

  • 2.5. Lauantai klo 9-17
  • 3.5. Sunnuntai klo 10-17
  • Liput 18 €, alle 12-vuotiaat veloituksetta vanhemman seurassa
  • Messukeskuksen piha-alue on varattu yli 30-vuotiaiden ajoneuvojen pysäköintiin

Lataa mukaan tai tulosta pysäköintikartta, näyttelyopas ja näyttelyn pohjakartta

Ukko-Pekan höyryveturikyydin hinnasto

Kuvat: Marko Jokela ja tapahtumajärjestäjä

Lähde: www.classicmotorshow.fi

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat