15.6.2016 Ajoneuvot Koeajo: Renault Espace – pioneeri irrottelee Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Renault Espace tähtää tila-auton ja katumaasturin yhdistelmään, muttei osu ihan maaliin. Hyvää: Persoonallisuus, moottorin ja vaihteiston toiminta. Huonoa: Pääntila takana, jousituksen pintakovuus. Renault Espace oli 1980-luvun puolivälissä yksi ensimmäisistä tila-autoista. Samaa kaavaa – bussimainen ulkonäkö ja runsaasti väljyyttä matkustajille – noudatettiin aina edelliseen, vuosina 2002–2014 tehtyyn kolmanteen sukupolveen asti.Sitten tapahtui jotain jännempää. Renault hylkäsi tutun konseptinsa, muotoili korin farmarimaisen matalaksi ja istutti sen katumaasturimaisen alustan päälle. Alun perin tämä ilmestys esiteltiin jo syksyllä 2014, mutta myynti Suomessa alkoi vasta tänä keväänä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUlkoa radikaalimpiPitkä viive meille saapumisessa ei ole vanhentanut uuden Espacen muotoja: auto näyttää persoonalliselta ja poikkeavalta – lähes radikaalilta. Aiemmasta poiketen tuotannossa on vain yksi koripituus, johon on sentään pakattu tutut seitsemän istuinpaikkaa.Mallisto on muutenkin ytimekäs – kaksi versiota, jotka jakavat saman tekniikan ja miltei identtisen varustelun. Koeajamamme 4Control-malli on se kalliimpi: höysteenä nelipyöräohjaus, säädettävä iskunvaimennus sekä 19-tuumaiset kevytmetallivanteet.Sisälläkin on lennokkaita muotoja, mutta käytettävyys on nyky-Rellujen tapaan pidetty mielessä. Ajoasento on hyvä, arkea haittaavia kummallisuuksia ei juuri löydy ja mittaristoa sekä kojelaudan laajaa kosketusnäyttöä voi muokata hengästyttävän monella tavalla.Sisustuksen moni yksityiskohta on identtinen merkin pienempien mallien kanssa, mutta sähköinen, loogisesti toimiva automaattivaihteiston valitsin, sen alta löytyvä laaja säilytystila sekä sähköisesti esiin ponnahtava ”hansikaslaatikko” ovat tuoreita Espace-lisiä.Osittain mukavaTaajama-ajo on vaivattomuuden ylistys. Nelipyöräohjauksen ansiosta pienet ja kevyet ratin liikkeet riittävät, ja voimalinja – sadan hevosvoiman litrateholla ryyditetty pikkudiesel yhdistettynä kaksoiskytkinvaihteistoon – pelaa täyteläisesti ja nykimättä.Maantiellä tunnelma vähän latistuu. Ohituksiin poljettaessa voimaa ei enää olekaan samaan malliin, ja jousitus välittää tien pienet epätasaisuudet paljon selvemmin läpi kuin vaikkapa pikkuveli Renault Talismanissa – tuntuvasti korkeammista renkaista huolimatta.Näin, vaikka ajoasetuksista yrittäisi naputella autoon miten mukavaa luonnetta tahansa. Isot heitot kyllä ylittyvät hienosti, mutta kun rengasäänet ja myös tuulen suhinat ylittävät mukavuuskynnyksen, odotusarvot miellyttävästä matka-autosta eivät aivan täyty.Hämmästyttävät tilatEspacen muunneltavuus on kohdallaan. Hankalat irrotettavat erillisistuimet on vaihdettu nykyaikaisiin, erikseen säädettäviin kiinteisiin penkkeihin, jotka kaatuvat yksitellen lattiatasoon tavaratilassa olevista sähkönappuloista.Pääntukineen päivineen.Kolmannen istuinrivin tiloissa on otettu aiempaan Grand Espaceen nähden takapakkia, sillä tilaa näillä kahdella paikalla on enää vajaakasvuisille. Tavaratilaa ei ole seitsemän hengen kuormalla häävisti, mutta peräpenkit kumoamalla kontti kasvaa todella suureksi.Normaalia nykytila-autotekstiä – aina siihen asti, kun istumme keskiriville. 190-senttisen testaajan pää ottaa nimittäin reunapaikalla istuttaessa pahasti kattoon, ainakin koeajoauton lisävarusteisen avattavan panoraamakaton tapauksessa.Tämä, jos mikä, jättää sanattomaksi. Mutta ehkä se on ollut uuden Espacen ohjenuoranakin.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Antti Hentinen Renault Espace dCi 160 Twin Turbo EDC-aut 4Control Hinta alkaen 50 990 € Moottori Dieselmoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, 2 ahdinta, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 118 kW (160 hv), 4000 r/min Vääntö 380 Nm (1750 r/min) Vääntö 380 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 202 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 120 g/km Mitat pituus 4857 mm, leveys 1888 mm, korkeus 1677 mm, akseliväli 2884 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 19.12.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV3 – perhesähköautojen uusi aalto alkaa tästä 18.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q6 e-tron Quattro – wau-efektiä etsimässä 16.12.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior – junnu kurkottelee Alfaksi 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Tavascan VZ – veistoksellista tehontunnetta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Historia Aikakone koneiden aikaan – Alfa Romeo Museo Storico 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”