15.6.2016 Ajoneuvot Koeajo: Renault Espace – pioneeri irrottelee Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Renault Espace tähtää tila-auton ja katumaasturin yhdistelmään, muttei osu ihan maaliin. Hyvää: Persoonallisuus, moottorin ja vaihteiston toiminta. Huonoa: Pääntila takana, jousituksen pintakovuus. Renault Espace oli 1980-luvun puolivälissä yksi ensimmäisistä tila-autoista. Samaa kaavaa – bussimainen ulkonäkö ja runsaasti väljyyttä matkustajille – noudatettiin aina edelliseen, vuosina 2002–2014 tehtyyn kolmanteen sukupolveen asti.Sitten tapahtui jotain jännempää. Renault hylkäsi tutun konseptinsa, muotoili korin farmarimaisen matalaksi ja istutti sen katumaasturimaisen alustan päälle. Alun perin tämä ilmestys esiteltiin jo syksyllä 2014, mutta myynti Suomessa alkoi vasta tänä keväänä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUlkoa radikaalimpiPitkä viive meille saapumisessa ei ole vanhentanut uuden Espacen muotoja: auto näyttää persoonalliselta ja poikkeavalta – lähes radikaalilta. Aiemmasta poiketen tuotannossa on vain yksi koripituus, johon on sentään pakattu tutut seitsemän istuinpaikkaa.Mallisto on muutenkin ytimekäs – kaksi versiota, jotka jakavat saman tekniikan ja miltei identtisen varustelun. Koeajamamme 4Control-malli on se kalliimpi: höysteenä nelipyöräohjaus, säädettävä iskunvaimennus sekä 19-tuumaiset kevytmetallivanteet.Sisälläkin on lennokkaita muotoja, mutta käytettävyys on nyky-Rellujen tapaan pidetty mielessä. Ajoasento on hyvä, arkea haittaavia kummallisuuksia ei juuri löydy ja mittaristoa sekä kojelaudan laajaa kosketusnäyttöä voi muokata hengästyttävän monella tavalla.Sisustuksen moni yksityiskohta on identtinen merkin pienempien mallien kanssa, mutta sähköinen, loogisesti toimiva automaattivaihteiston valitsin, sen alta löytyvä laaja säilytystila sekä sähköisesti esiin ponnahtava ”hansikaslaatikko” ovat tuoreita Espace-lisiä.Osittain mukavaTaajama-ajo on vaivattomuuden ylistys. Nelipyöräohjauksen ansiosta pienet ja kevyet ratin liikkeet riittävät, ja voimalinja – sadan hevosvoiman litrateholla ryyditetty pikkudiesel yhdistettynä kaksoiskytkinvaihteistoon – pelaa täyteläisesti ja nykimättä.Maantiellä tunnelma vähän latistuu. Ohituksiin poljettaessa voimaa ei enää olekaan samaan malliin, ja jousitus välittää tien pienet epätasaisuudet paljon selvemmin läpi kuin vaikkapa pikkuveli Renault Talismanissa – tuntuvasti korkeammista renkaista huolimatta.Näin, vaikka ajoasetuksista yrittäisi naputella autoon miten mukavaa luonnetta tahansa. Isot heitot kyllä ylittyvät hienosti, mutta kun rengasäänet ja myös tuulen suhinat ylittävät mukavuuskynnyksen, odotusarvot miellyttävästä matka-autosta eivät aivan täyty.Hämmästyttävät tilatEspacen muunneltavuus on kohdallaan. Hankalat irrotettavat erillisistuimet on vaihdettu nykyaikaisiin, erikseen säädettäviin kiinteisiin penkkeihin, jotka kaatuvat yksitellen lattiatasoon tavaratilassa olevista sähkönappuloista.Pääntukineen päivineen.Kolmannen istuinrivin tiloissa on otettu aiempaan Grand Espaceen nähden takapakkia, sillä tilaa näillä kahdella paikalla on enää vajaakasvuisille. Tavaratilaa ei ole seitsemän hengen kuormalla häävisti, mutta peräpenkit kumoamalla kontti kasvaa todella suureksi.Normaalia nykytila-autotekstiä – aina siihen asti, kun istumme keskiriville. 190-senttisen testaajan pää ottaa nimittäin reunapaikalla istuttaessa pahasti kattoon, ainakin koeajoauton lisävarusteisen avattavan panoraamakaton tapauksessa.Tämä, jos mikä, jättää sanattomaksi. Mutta ehkä se on ollut uuden Espacen ohjenuoranakin.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Antti Hentinen Renault Espace dCi 160 Twin Turbo EDC-aut 4Control Hinta alkaen 50 990 € Moottori Dieselmoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, 2 ahdinta, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 118 kW (160 hv), 4000 r/min Vääntö 380 Nm (1750 r/min) Vääntö 380 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 202 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 120 g/km Mitat pituus 4857 mm, leveys 1888 mm, korkeus 1677 mm, akseliväli 2884 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 31.3.2025 Koeajo Koeajo: MAN TGE 3.180 – uudistunut, muttei päällepäin 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Koeajo Koeajo: Isuzu D-Max – ylpeästi maalaistollo 27.3.2025 Ajoneuvot Nissan luovii hankalien aikojen läpi – jo tänä vuonna Leafista tehdään crossover ja Micra muuttuu täyssähköiseksi Renault R5:n DNA:lla 26.3.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 – pikku-Sitikka tuo sähköautot lähemmäs tavallista kuluttajaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle