15.6.2016 Ajoneuvot Koeajo: Renault Espace – pioneeri irrottelee Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Renault Espace tähtää tila-auton ja katumaasturin yhdistelmään, muttei osu ihan maaliin. Hyvää: Persoonallisuus, moottorin ja vaihteiston toiminta. Huonoa: Pääntila takana, jousituksen pintakovuus. Renault Espace oli 1980-luvun puolivälissä yksi ensimmäisistä tila-autoista. Samaa kaavaa – bussimainen ulkonäkö ja runsaasti väljyyttä matkustajille – noudatettiin aina edelliseen, vuosina 2002–2014 tehtyyn kolmanteen sukupolveen asti. Sitten tapahtui jotain jännempää. Renault hylkäsi tutun konseptinsa, muotoili korin farmarimaisen matalaksi ja istutti sen katumaasturimaisen alustan päälle. Alun perin tämä ilmestys esiteltiin jo syksyllä 2014, mutta myynti Suomessa alkoi vasta tänä keväänä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ulkoa radikaalimpi Pitkä viive meille saapumisessa ei ole vanhentanut uuden Espacen muotoja: auto näyttää persoonalliselta ja poikkeavalta – lähes radikaalilta. Aiemmasta poiketen tuotannossa on vain yksi koripituus, johon on sentään pakattu tutut seitsemän istuinpaikkaa. Mallisto on muutenkin ytimekäs – kaksi versiota, jotka jakavat saman tekniikan ja miltei identtisen varustelun. Koeajamamme 4Control-malli on se kalliimpi: höysteenä nelipyöräohjaus, säädettävä iskunvaimennus sekä 19-tuumaiset kevytmetallivanteet. Sisälläkin on lennokkaita muotoja, mutta käytettävyys on nyky-Rellujen tapaan pidetty mielessä. Ajoasento on hyvä, arkea haittaavia kummallisuuksia ei juuri löydy ja mittaristoa sekä kojelaudan laajaa kosketusnäyttöä voi muokata hengästyttävän monella tavalla. Sisustuksen moni yksityiskohta on identtinen merkin pienempien mallien kanssa, mutta sähköinen, loogisesti toimiva automaattivaihteiston valitsin, sen alta löytyvä laaja säilytystila sekä sähköisesti esiin ponnahtava ”hansikaslaatikko” ovat tuoreita Espace-lisiä. Osittain mukava Taajama-ajo on vaivattomuuden ylistys. Nelipyöräohjauksen ansiosta pienet ja kevyet ratin liikkeet riittävät, ja voimalinja – sadan hevosvoiman litrateholla ryyditetty pikkudiesel yhdistettynä kaksoiskytkinvaihteistoon – pelaa täyteläisesti ja nykimättä. Maantiellä tunnelma vähän latistuu. Ohituksiin poljettaessa voimaa ei enää olekaan samaan malliin, ja jousitus välittää tien pienet epätasaisuudet paljon selvemmin läpi kuin vaikkapa pikkuveli Renault Talismanissa – tuntuvasti korkeammista renkaista huolimatta. Näin, vaikka ajoasetuksista yrittäisi naputella autoon miten mukavaa luonnetta tahansa. Isot heitot kyllä ylittyvät hienosti, mutta kun rengasäänet ja myös tuulen suhinat ylittävät mukavuuskynnyksen, odotusarvot miellyttävästä matka-autosta eivät aivan täyty. Hämmästyttävät tilat Espacen muunneltavuus on kohdallaan. Hankalat irrotettavat erillisistuimet on vaihdettu nykyaikaisiin, erikseen säädettäviin kiinteisiin penkkeihin, jotka kaatuvat yksitellen lattiatasoon tavaratilassa olevista sähkönappuloista. Pääntukineen päivineen. Kolmannen istuinrivin tiloissa on otettu aiempaan Grand Espaceen nähden takapakkia, sillä tilaa näillä kahdella paikalla on enää vajaakasvuisille. Tavaratilaa ei ole seitsemän hengen kuormalla häävisti, mutta peräpenkit kumoamalla kontti kasvaa todella suureksi. Normaalia nykytila-autotekstiä – aina siihen asti, kun istumme keskiriville. 190-senttisen testaajan pää ottaa nimittäin reunapaikalla istuttaessa pahasti kattoon, ainakin koeajoauton lisävarusteisen avattavan panoraamakaton tapauksessa. Tämä, jos mikä, jättää sanattomaksi. Mutta ehkä se on ollut uuden Espacen ohjenuoranakin. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Antti Hentinen Renault Espace dCi 160 Twin Turbo EDC-aut 4Control Hinta alkaen 50 990 € Moottori Dieselmoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, 2 ahdinta, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 118 kW (160 hv), 4000 r/min Vääntö 380 Nm (1750 r/min) Vääntö 380 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 202 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 120 g/km Mitat pituus 4857 mm, leveys 1888 mm, korkeus 1677 mm, akseliväli 2884 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 26.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko jo tämän pienen sinisen pisteen suuren merkityksen? 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan