17.3.2023 Ajoneuvot Sähköautoilija vei latausveloituksen kuluttajariitalautakuntaan – lautakunnan mukaan kuluttajalta laskutettiin liikaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä K Lataus Oy ja Liikennevirta Oy kiistivät sähköautoilijan vaatimuksen liikaveloituksen palauttamisesta. Kuluttajariitalautakunta oli toista mieltä. Suomalainen sähköautoilija vei sähköauton latauksesta vuonna 2021 saamansa latausveloituksen kuluttajariitalautakuntaan. Kuluttajariitalautakunnan mukaan sähköauton latausasemaa tarjoava latausoperaattori K-Lataus ei ole täyttänyt tiedonantovelvollisuuttaan siitä, että mitä sähköauton lataus latausasemalla maksaa.Näin ollen kuluttajariitalautakunta katsoo, että koska latausasema ei ole täyttänyt tiedonantovelvollisuuttaan latauksen hinnasta, latausoperaattori K-Auto Oy on vastuussa virheestä aiheutuneesta vahingosta. Kuluttajariitalautakunnan mukaan asiakkaalta on laskutettu lataustapahtumasta 18,20 euroa liikaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLataus olisi pitänyt maksaa 5,20 euroaKuluttaja latasi sähköautoaan viime vuoden huhtikuussa K-Supermarket Vaajakosken pihalla olevassa K-Latauksen latauspisteestä. Kaikkiaan 26 minuutin mittainen lataus maksoi kuluttajalle 23,40 euroa. Sinä aikana kuluttaja sai 20,9 kilowattituntia sähköä autoonsa. Sähköautoilijalla oli latauspalvelusopimus sekä K-Auto Oy:n että Liikennevirta Oy:n eli Virran kanssa. K-Lataus on K-Auto Oy:n rakentama ja operoima sähköautojen latausverkosto.Kuluttaja katsoi kuluttajariitalautakunnalle tekemässään valituksessa, että häntä veloitettiin 18,20 euroa liikaa. Kuluttaja katsoi, että kumpikin yhtiö sekä K-Auto että Liikennevira Oy olivat vastuussa liikaveloituksesta. Kuluttajan vaatima 18,20 euron hyvitys on kuluttajalta laskutetun 23,40 euron ja latausasemalla ilmoitetun hinnan erotus. Latausasemalla latauksen hinnaksi kerrottiin 0,20 euroa minuutti ja lataus kesti 26 minuuttia, jolloin latauksen hinta olisi kuluttajan mukaan pitänyt olla 5,20 euroa.Kuluttaja kertoo valituksessaan, että hän ei tiennyt, että fyysinen latausasema sekä latauspalvelu ovat erillisiä asioita ja eri lataustunnisteet voi helposti myös sekoittaa keskenään. Kuluttaja pitää myös mahdollisena, että kun hän alkoi ladata autoaan, latauspiste on käyttänyt Virran lataustunnistetta ja näin ohjannut palvelun sen käyttämiseen. Kuluttaja myös kertoo, että K-Auton latauspisteellä ei ollut ennen latauksen aloittamista tietoa siitä, minkä latauspalvelun tai latausyhtiön palveluja ja sähköä käytetään. Latauspisteellä ei ollut myöskään ilmoitusta siitä, millä hinnalla kuluttaja latauspalvelua käyttää.K-Auton mukaan sopimus oli asiakkaan ja Virran välinenK-Lataus -pisteellä oli vain ilmoitus, että hinnat löytyvät K-Latauksen nettisivuilla, kuluttaja kertoo valituksessaan. Siellä latauksen hinnaksi ilmoitettiin 20 senttiä minuutti. Kuluttaja kertoo myös valituksessaan, että hän ei tiennyt käyttävänsä Virran roaming-palvelua, jolloin veloitus oli noin 4,5-kertainen ilmoitettuun hintaan. Kuluttaja toi valituksessaan esille myös sen, että K-Latauksen sovelluksessa ei kerrota, että kyseinen hinta on voimassa vain, jos latausasemalla käytetään K-Latauksen palvelua. Kuluttaja myös kertoo, että sinä hetkenä, kun hän autoaan latasi, kyseinen Vaajakosken K-Lataus-asema ei edes näkynyt Virran lataussovelluksessa.Sekä K-Auto Oy että Liikennevirta Oy kiistivät kuluttajan vaatimuksen. K-Auto kertoi kuluttajariitalautakunnalle antamassaan vastauksessaan, että se ei pysty ilmoittamaan latauksen hintaa, jos asiakas asioi toisen operaattorin asiakkaana. K-Autolla ei vastauksen mukaan ole edes tiedossa muiden operaattoreiden lataushintoja. K-Auton vastauksen mukaan asiakas on tunnistautunut latausasemalla Virran lataustunnisteella, jolloin laskutus on kohdentunut toiselle palveluntarjoajalle eli Virralle ja hinta on määräytynyt Virran ja kuluttajan välisen sopimuksen mukaan.K-Auto kertoo myös vastauksessaan, että Liikennevirran palvelua on voinut käyttää K-Latauksen latausasemilla syyskuusta 2020 saakka. K-Auton mukaan lataustapahtumissa ei pitäisi tulla epäselvyyttä siitä, minkä palveluntarjoajan palvelua asiakas käyttää, koska palvelu käynnistyy aina sen palvelutarjoajan mobiilisovelluksella tai tunnisteella, mitä asiakas käyttää. K-Auton mukaan on mahdollista, että mikäli asiakas säilyttää useita latausaseman lukijaan käytettäviä tunnisteita samassa nipussa, lataus käynnistyy eri palveluntarjoajan palvelulla, kuin mitä asiakkaan on tarkoitus käyttää.K-Auto on myös mielestään viestinyt roaming-latauksessaan asiakkailleen hyvin, mutta roaming-latauksen hinnoittelusta ei latausasemalla voi kertoa tarkemmin, koska hinta on roaming-latauksen palveluntarjoajan päätettävissä. Roaming-lataus voi myös olla halvempi tai kalliimpi kuin latausaseman tarjoama sähkönhinta.Roaming-maksun ilmoittaminen K-Latauksen vastuullaVirran vastauksen mukaan asiakkaalla oli sopimus Helenin kanssa sähköauton latauspalvelusta, jonka Liikennevirta mahdollistaa asiakkailleen, kuten Helenille. Virran mukaan todelliset lataushinnat, myös roaming-hinnat ovat näkyvissä sovelluksessa.Virran mukaan valituksen tehnyt sähköautoilija oli rekisteröitynyt Helenin latauspalveluun ja hyväksynyt sen käyttöehdot. Virralla on sopimus K-Latauksen kanssa verkkovierailun eli roamingin mahdollistamisesta. Vastaavia verkkovierailusopimuksia Virralla on myös kansainvälisesti. Virran vastauksen mukaan tällaiset latauspisteet ovat niiden omistajan tai operoijan eli tässä tapauksessa K-Latauksen vastuulla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHinta pitää olla nähtävilläKuluttajariitalautakunnan mukaan kuluttajan saatavilla pitää olla palvelun hinta ennen latauksen aloittamista. Lautakunnan mukaan tilanne voi olla ongelmallinen kuluttajan kannalta, koska hän voi yhdellä latausasemalla käyttää eri yhtiöiden toimittamaa sähkövirtaa. Lautakunta kuitenkin katsoo, että latausaseman ylläpitäjän vastuulla on ilmoittaa selvästi sekä helposti ymmärrettävällä tavalla ennen latausvirran kytkemistä, minkä palveluntarjoajan virtaa hän käyttää autoa ladatessaan, jolloin hinnan voi tarkistaa.Lautakunnan mukaan K-Auto Oy:n latausaseman toiminta on tässä mielessä puutteellinen, koska käytetyn sähkövirran toimittajaa ja sitä kautta käytettävää hintaa ei ole ilmoitettu selkeällä ja helposti ymmärrettävällä tavalla.Lautakunnan päätöksen mukaan myös tässä tilanteessa ei ole merkitystä Virran hintatiedon puutteellisuudella tai virheellisyydellä, koska kuluttaja ei tiennyt käyttävänsä Virran virtaa. Kuluttaja ei myöskään pyrkinyt selvittämään Virran hintaa lataukselle. Virran palvelussa ei kuluttajariitalautakunnan mukaan ollut virhettä.Päätös äänestyksen jälkeenKuluttajariitalautakunnan päätös syntyi äänestyksen jälkeen. Seitsemän kuluttajariitalautakunnan jäsentä suositti hyvitystä kuluttajalle. Yksi lautakunnan jäsen ei suositellut hyvitystä kuluttajalle. Hän katsoi, että hakija ei ollut asiakassuhteessa K-Auto Oy:n kanssa, vaan Virran kanssa, koska hän oli tunnistautunut latausasema oli asiakassuhteessa Virran kanssa.Eri mieltä olleen kuluttajanriitalautakunnan jäsenen mielestä latauksen hinta on määräytynyt Virran veloituksen sekä Virran ja kuluttajan välisen sopimuksen mukaan. Latauksen hinta ja veloitus myös näkyy Virran mobiiliapplikaatiosta, jolla latauspalvelu käynnistetään. Kuluttajansuojalain 8 luvun 13 §:n ilmaiseman sopimusoikeudellisen periaatteen mukaan palveluksessa on virhe, jos se ei vastaa niitä tietoja, jotka toimeksisaaja on antanut palveluksen sisällöstä tai suorituksestaan tai muista palveluksen laatua tai hyväksikäyttöä koskevista seikoista palvelusta markkinoitaessa tai muuten ennen sopimuksentekoa ja joiden voidaan olettaa vaikuttaneen tilaajan päätöksentekoon. Palveluksessa on myös virhe, jos toimeksisaaja on laiminlyönyt antaa tilaajalle tiedon sellaisesta 1 momentissa tarkoitetusta seikasta, josta hänen olisi pitänyt olla selvillä ja josta tilaaja perustellusti saattoi olettaa saavansa tiedon. Palvelujen tarjoamisesta annetun lain (1166/2009) 7 §:n (Yleinen tiedonantovelvollisuus) mukaan, sen lisäksi, mitä muualla laissa säädetään velvollisuudesta antaa tietoja, palveluntarjoajan on annettava palvelun vastaanottajan saataville seuraavat tiedot: 10) palvelun hinta, jos palveluntarjoaja on määritellyt hinnan ennakolta. Lain 10 §:n mukaan palveluntarjoajan on annettava 7 §:ssä tarkoitetut tiedot palvelun vastaanottajan saataville: 1) paikassa, jossa palvelua tarjotaan tai jossa sopimus tehdään; 2) palveluntarjoajan antamassa osoitteessa internetverkkosivuilla; 3) tarjottavia palveluja koskevissa esitteissä; tai 4) muulla 1–3 kohtaan verrattavalla tavalla. Palveluntarjoajan on annettava 1 momentissa tarkoitetut tiedot selkeästi ja hyvissä ajoin ennen sopimuksen tekemistä tai ennen palvelun tarjoamista, jos kirjallista sopimusta ei ole. Valtioneuvoston asetuksen 553/2013 5 §:n mukaan (Velvollisuus ilmoittaa palveluiden hinnasto) palveluntarjoajan on pidettävä esillä hinnasto liikehuoneistossa ja verkkosivustoilla, joilla harjoitetaan kaupankäyntiä, jos se tarjoaa: 1) palveluita, joihin sovelletaan palvelujen tarjoamisesta annettua lakia (1166/2009) ja niiden tarjoaja on sijoittautunut Suomeen. Hinnastossa on esitettävä myyntihinnat tai, jos täsmällisiä myyntihintoja ei voida esittää, tiedot myyntihintojen määräytymisperusteista. Hinnasto on esitettävä siten, että se on kuluttajan helposti havaittavissa, mahdollisuuksien mukaan myös liikehuoneiston ulkopuolelta. Kun 1 momentissa tarkoitettuja palveluita tarjotaan tai suoritetaan muualla kuin liikehuoneistossa, hinnasto on esitettävä pyydettäessä. Tarjottaessa 1 momentissa tarkoitettuja palveluita etämyynnissä muutoin kuin verkkosivustolla kuluttajalle on pyynnöstä toimitettava hinnasto. Kuluttajariitalautakunnan päätökset eivät ole osapuolia sitovia, vaan ne ovat ainoastaan suosituksia. Kuluttajariitalautakunnan ratkaisusuositukseen ei voi hakea muutosta, mutta päätös ei estä asian käsittelemistä yleisessä tuomioistuimessa.Kuluttaja-lehti myös listaa kuluttajariitalautakunnan suosituksen sivuttavan yrityksen mustalle listalleen. Kuluttajariitalautakunnan päätöksen noudattamatta jättäminen voi aiheuttaa yrityksen julkisuuskuvaan särön.Teksti Manu Tuppurainen Lähde Kuluttajariitalautakunta Kuvat Moottorin arkistoLisää aiheestaK-Lataus ei ota vielä kantaa, aikovatko he noudattaa kuluttajariitalautakunnan päätöstä – ”Asian käsittely sisäisesti kesken”Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Sähköautot Sähköautojen julkinen latausarki – lataako se varmasti? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa