17.3.2023 Ajoneuvot K-Lataus ei ota vielä kantaa, aikovatko he noudattaa kuluttajariitalautakunnan päätöstä – ”Asian käsittely sisäisesti kesken” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kuluttajariitalautakunnan mukaan latauksen hinta täytyy olla kuluttajan saatavilla ennen latauksen aloittamista. Kuluttajariitalautakunta on antanut maaliskuussa päätöksen, jonka mukaan sähköauton lataushinta täytyy olla selkeästi nähtävillä ennen latauksen antamista. Lautakunnan päätös syntyi, kun suomalainen sähköautoilija vei vuonna 2021 saamansa K-Latauksen latausveloituksen kuluttajariitalautakuntaan. Nyt tulleen tuoreen kuluttajariitalautakunnan päätöksen mukaan K-Lataus ei ole täyttänyt tiedonantovelvollisuuttaan siitä, että mitä sähköauton lataus latausasemalla maksaa. Moottori uutisoi asiasta tuoreeltaan perjantaina.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyK-Lataus haluaa arvioida päätöstä laajemminKeskon K-Latauksesta vastaava johtaja Iiro Määttänen sai päätöksen edellisenä iltana torstaina nähtäväksi. Määttänen ei vielä osaa sanoa, aikooko K-Lataus noudattaa kuluttajariitalautakunnan päätöstä.– Asian käsittely on vielä sisäisesti kesken. Kynnyskysymys ei ole 18,20 eurosta, mutta kokonaisuutta täytyy arvioida laajemmin. Asiaa käydään varmasti läpi vielä kuluttajariitalautakunnan kanssa. Lisäksi asiaa täytyy käydä syvällisemmin läpi meidän lakipuolen kanssa, millaisia vaikutteita sillä on, Määttänen sanoo Moottorille.Määttäsen viittaus kokonaisuuden laajempaan arviointiin tarkoittaa muun muassa sitä, että EU-tasolla on tällä hetkellä valmisteilla uusi asetus vaihtoehtoisten polttoaineiden jakelulle. Määttänen sanoo, että sillä, mitä EU asiassa linjaa, voi olla myös vaikutusta siihen, miten jatkossa latausasemilla toimitaan.– Oikeastaan kaikki latausta tarjoavat toimijat odottavat tällä hetkellä päätöstä. Sen on odotettu valmistuvan tämän vuoden aikana. On myös mahdollista, että EU:n tekemä päivitys menee myös tämän kuluttajariitalautakunnan päätöksen ylitse, Määttänen sanoo.Uusi asetus määrittelee latausinfraaEuroopan Unioni on julkaissut viime vuoden heinäkuussa Fit fort 55 -paketin, jonka tavoitteena on hiilidioksidipäästöjen vähentäminen EU:n alueella. Tähän pakettiin osana kuuluu myös uusi asetus vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuurista. Asetus vaikuttaa monella tavoin muun muassa siihen, kuinka liikenteen uusia käyttövoimia jaellaan. Asetus vaikuttaa esimerkiksi siihen, kuinka paljon latausasemia tieverkon varrella täytyy olla ja mikä on latausasemien minimiteho. Osana tätä asetusta saatetaan säädellä myös sitä, millä tavoin sähköautojen lataushinnat latauskentillä täytyy esittää, vai riittääkö siihen esimerkiksi se, että hinnat ovat nähtävillä applikaatiossa.Määttäsen mukaan lataushintojen ilmoittaminen latauskentällä on tällä hetkellä ongelmallista sen vuoksi, että nykyisin käytössä olevat kaikki latausasemat eivät mahdollista lataushinnan esittämistä latauslaitteessa, koska kaikissa latauslaitteissa ei ole edes näyttöä.– Tämän lisäksi roaming-kumppaneiden nykyinen määrä on niin valtava, että hintojen esittäminen on hankalaa. Esimerkiksi K-Latauksella on noin 30 eri latauskumppania ympäri Eurooppaa, Määttänen sanoo.Alalla odottava tunnelmaMäättäsen mukaan alalla on kaiken kaikkiaan tällä hetkellä odottava tunnelma, koska sähköautojen lataus kehittyy voimakkaasti. Määttänen kuitenkin sanoo, että digitaalisesti asioiden kehittäminen on hyvin monella tapaa mahdollista. Yksi kysymys on se, että mikä on mikäkin roaming-kumppanin valmius ja mahdollisuus toimittaa hinta latausasemille.– Sen mitä olen seurannut keskustelua eri foorumeilla, olen huomannut, että tyytyväisiä, erilaisten autotehtaiden palveluiden, jotka perustuu pelkästään roaming-toimintaan, käyttäjiä on paljon. En ehkä kokonaan lähtisi roaming-puolta poistamaan, mutta tietysti, jos se menee kuluttajasuojalain kannalta mahdottomaksi, sitä se voi äärimmillään tarkoittaa, Määttänen sanoo.Kuluttajariitalautakunnan ratkaisuun ei voi hakea muutosta, mutta päätös ei myöskään estä asiaan ratkaisun hakemista tuomioistuimesta.Aiotteko hakea asiaan ratkaisua tuomioistuimesta?– En lähde sitä sen enempää spekuloimaan, enemmän lakia ymmärtävien kanssa on käytävä tätä asiaa ensin läpi, Määttänen sanoo.Oletteko hyvittäneet valituksen tehneelle sähköautoilijalle tämän 18,20 euroa?– En osaa sanoa, mikä sen suhteen on tilanne tällä hetkellä.Jos kuluttajariitalautakunnan suositusta ei noudata, päätyy niin sanotulle mustalle listalle. Onko K-Lataus nyt päätymässä tälle listalle?– Ei sinne tietenkään ehdoin tahdoin haluta. Asian selvittely on vielä kesken.Teksti Manu Tuppurainen Kuva Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaSähköautoilija vei latausveloituksen kuluttajariitalautakuntaan – lautakunnan mukaan kuluttajalta laskutettiin liikaa Lue lisää Kaikki artikkelit 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan 13.5.2025 Sähköautot BYD lisää lataushybridit Euroopan tehtaiden valikoimaan – taustalla kasvanut kysyntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 10.5.2025 Uutinen Ferrarin ensimmäinen sähköauto saapuu ensi vuonna – esittely tapahtuu kolmessa vaiheessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 14.5.2025 Yleinen Pääkirjoitus: Esteitä ylittävä sähköauto valtaa markkinoita 13.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Priuksen älyavainjärjestelmän korjaus oli älyttömän helppoa 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous