2.1.2020 Ajoneuvot Tuhansia töitä, kahdeksan sylinteriä – Scania V8 50th anniversary Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Scania kertoo V8:n tehneen siitä teiden kuninkaan. Teemme kevyen katsauksen moottoriperheen historiaan, ja samalla selviää, mitä kaikkea Södertäljessä on juhlan kunniaksi keksitty. Ajatus uudesta, tehokkaammasta ja kahdeksansylinterisestä voimanlähteestä nousi Scanialla jo 1960-luvun alussa. Tuohon aikaan Scania-Vabiksen isot rekat kulkivat 11-litraisen rivikuutosen voimalla. V-moottori on kätevä juuri siitä syystä, että sen saa paketoitua vastaavankokoista rivi- tai vastaiskumoottoria kompaktimmin. Makea äänimaailma tulee sivutuotteena.Saab-Scania muodostettiin vuonna 1968, ja heti seuraavana vuonna esiteltiin pystykeulainen 0-sarja. Se sai kunnian olla ensimmäinen Scania V8. Tilavuutta uudella voimanlähteellä oli 14,2 litraa, hevosvoimia 350 ja vääntöä 1 245 newtonmetriä. Suorituskykyä saatiin vuosien varrella lisää, mutta moottori pysyi samalla perustalla 30 vuoden ajan. 14,2-litraisesta ehdittiin irrottaa 530 hevosvoimaa ja 2 300 newtonmetriä ennen kuin tiukentuneet päästövaatimukset ja tehontarve pakottivat Scanian suunnittelemaan kokonaan uuden version. Litratilavuutta kasvatettiin 15,6:een ja muun muassa venttiilien määrä nousi neljään per sylinteri.Nykyisin tuotannossa oleva Scania V8 -moottoriperhe on 16-litrainen alkaen 520 hevosvoimasta. Väliin mahtuvat tehoversiot 580 ja 650. Huippuversion 16,4-litrainen kone tuottaa huimat 730 hevosvoimaa ja 3 500 newtonmetriä. Tehoversion tunnistaminen on Scanian kuorma-autoissa helppoa: Maskin alaosassa oleva luku kertoo sen perinteisesti hevosvoimina. Moottorit täyttävät luonnollisesti tiukat Euro 6 -päästönormit ja myös biodieselillä käyvä V8 on saatavilla. Scanian mallistossa V8 asennetaan tavallisesti raskaimpiin kaukoliikennevetureihin, tukkirekkoihin sekä XT-sarjan maansiirtoautoihin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKahdeksan sylinterin erikoismalliKuorma-autot ovat ensisijaisesti pelkkiä työkaluja, mutta kun niistä halutaan tehdä näyttäviä, niistä todella tehdään näyttäviä. 2019 lopulla esitellyn juhlamallin kohdalla ei tehty poikkeusta, siitä on pidetty huoli. Myöskään liialliseen ahnehtimiseen ei ole lähdetty, vaan tasapaino pysyy. Monet yksityiskohdista ovat toki tuttuja jo V8-vakiomallistosta. 50th anniversary -mallit ovat rekannuppeja. Vaihtoehtoina on joko kaksi- tai kolmiakselinen veturi. Hytti on S-sarjalainen eli kaikkein korkein kaukoliikennemalli. Pohjavärivaihtoehtoja on kolme, rubiininpunainen, arktinen harmaa sekä safiirinsininen. Kultaiset raidoitukset sekä tyylitellyt V8-logot täydentävät juhlallista ulkokuorta. V8-logoissa ei ole säästelty.Moottorin muoto kerrotaan eri puolilla autoa eri tavoin ainakin 20 kertaa. Esimerkiksi kun ulko-ovi avataan, projektori heijastaa logon maahan suurena. Pintojen logot edustavat alkuperäistä painotyyliä, mikä sopii juhlamalliin erittäin hyvin. Eleganssi viimeistellään totta kai kromilla. Sillä on koristeltu maski, ovenkahvat, ikkunanpielet, vanteet sekä pakoputket, jotka terästävät pakoäänet juuri oikeiksi. Kokonaisuuden kruunaavat katolla suurikokoiset kromatut sumutorvet. Varustus on muutoinkin kattava. Kuljettajaa hemmotellaan jääkaapilla, mikroaaltouunilla ja TV-ruudulla.Limited edition tarkoittaa tällä kertaa hyvinkin rajattua erää. Moni halukas jää rannalle, kun vain 25 numeroidun kappaleen erä rullaa tehtaalta ulos. Scania on myös julkaissut juhlan kunniaksi erityislaatuisen rannekellomalliston, joka kantaa samaa nimeä. Näitä numeroituja kelloja valmistetaan puolestaan tasan 500 kappaletta.Teksti: Benjamin Helander Kuvat: Scania Lue lisää Kaikki artikkelit 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 13.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: BMW 740i E38 tuo potentiaaliset museoautot modernien herkkujen aikaan 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa