2.1.2020 Ajoneuvot Tuhansia töitä, kahdeksan sylinteriä – Scania V8 50th anniversary Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Scania kertoo V8:n tehneen siitä teiden kuninkaan. Teemme kevyen katsauksen moottoriperheen historiaan, ja samalla selviää, mitä kaikkea Södertäljessä on juhlan kunniaksi keksitty. Ajatus uudesta, tehokkaammasta ja kahdeksansylinterisestä voimanlähteestä nousi Scanialla jo 1960-luvun alussa. Tuohon aikaan Scania-Vabiksen isot rekat kulkivat 11-litraisen rivikuutosen voimalla. V-moottori on kätevä juuri siitä syystä, että sen saa paketoitua vastaavankokoista rivi- tai vastaiskumoottoria kompaktimmin. Makea äänimaailma tulee sivutuotteena.Saab-Scania muodostettiin vuonna 1968, ja heti seuraavana vuonna esiteltiin pystykeulainen 0-sarja. Se sai kunnian olla ensimmäinen Scania V8. Tilavuutta uudella voimanlähteellä oli 14,2 litraa, hevosvoimia 350 ja vääntöä 1 245 newtonmetriä. Suorituskykyä saatiin vuosien varrella lisää, mutta moottori pysyi samalla perustalla 30 vuoden ajan. 14,2-litraisesta ehdittiin irrottaa 530 hevosvoimaa ja 2 300 newtonmetriä ennen kuin tiukentuneet päästövaatimukset ja tehontarve pakottivat Scanian suunnittelemaan kokonaan uuden version. Litratilavuutta kasvatettiin 15,6:een ja muun muassa venttiilien määrä nousi neljään per sylinteri.Nykyisin tuotannossa oleva Scania V8 -moottoriperhe on 16-litrainen alkaen 520 hevosvoimasta. Väliin mahtuvat tehoversiot 580 ja 650. Huippuversion 16,4-litrainen kone tuottaa huimat 730 hevosvoimaa ja 3 500 newtonmetriä. Tehoversion tunnistaminen on Scanian kuorma-autoissa helppoa: Maskin alaosassa oleva luku kertoo sen perinteisesti hevosvoimina. Moottorit täyttävät luonnollisesti tiukat Euro 6 -päästönormit ja myös biodieselillä käyvä V8 on saatavilla. Scanian mallistossa V8 asennetaan tavallisesti raskaimpiin kaukoliikennevetureihin, tukkirekkoihin sekä XT-sarjan maansiirtoautoihin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKahdeksan sylinterin erikoismalliKuorma-autot ovat ensisijaisesti pelkkiä työkaluja, mutta kun niistä halutaan tehdä näyttäviä, niistä todella tehdään näyttäviä. 2019 lopulla esitellyn juhlamallin kohdalla ei tehty poikkeusta, siitä on pidetty huoli. Myöskään liialliseen ahnehtimiseen ei ole lähdetty, vaan tasapaino pysyy. Monet yksityiskohdista ovat toki tuttuja jo V8-vakiomallistosta. 50th anniversary -mallit ovat rekannuppeja. Vaihtoehtoina on joko kaksi- tai kolmiakselinen veturi. Hytti on S-sarjalainen eli kaikkein korkein kaukoliikennemalli. Pohjavärivaihtoehtoja on kolme, rubiininpunainen, arktinen harmaa sekä safiirinsininen. Kultaiset raidoitukset sekä tyylitellyt V8-logot täydentävät juhlallista ulkokuorta. V8-logoissa ei ole säästelty.Moottorin muoto kerrotaan eri puolilla autoa eri tavoin ainakin 20 kertaa. Esimerkiksi kun ulko-ovi avataan, projektori heijastaa logon maahan suurena. Pintojen logot edustavat alkuperäistä painotyyliä, mikä sopii juhlamalliin erittäin hyvin. Eleganssi viimeistellään totta kai kromilla. Sillä on koristeltu maski, ovenkahvat, ikkunanpielet, vanteet sekä pakoputket, jotka terästävät pakoäänet juuri oikeiksi. Kokonaisuuden kruunaavat katolla suurikokoiset kromatut sumutorvet. Varustus on muutoinkin kattava. Kuljettajaa hemmotellaan jääkaapilla, mikroaaltouunilla ja TV-ruudulla.Limited edition tarkoittaa tällä kertaa hyvinkin rajattua erää. Moni halukas jää rannalle, kun vain 25 numeroidun kappaleen erä rullaa tehtaalta ulos. Scania on myös julkaissut juhlan kunniaksi erityislaatuisen rannekellomalliston, joka kantaa samaa nimeä. Näitä numeroituja kelloja valmistetaan puolestaan tasan 500 kappaletta.Teksti: Benjamin Helander Kuvat: Scania Lue lisää Kaikki artikkelit 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 18.3.2025 Kuluttajat Asiakas löysi vikoja Volvosta autokauppojen jälkeen – myyjä piti vaatimuksia kohtuuttomina, koska ostajalla ei ollut kiirettä korjata niitä 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 19.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi ehti ensimmäisenä eurooppalaisvalmistajana tuomaan hybridiauton asiakaskäyttöön 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle