21.3.2022 Ajoneuvot Sirupula jatkuu ensi vuoteen – taustalla muun muassa Ukrainan sota Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maailmanlaajuisen puolijohdepulan on arvioitu helpottuvan loppuvuodesta, mutta konsulttiyhtiön tuore teollisuuskatsaus suhtautuu pessimistisemmin. Viimeisin haastava käänne on Ukrainan sota. Konsulttiyhtiö McKinseyssä uskotaan, että sirupula ei helpota vielä kuluvan vuoden aikana. Myös merkittävät parannukset vuonna 2023 ovat mahdollisia, mutta eivät varmoja. Kysyntä ja tarjonta eivät ole enemmän tasapainossa ennen kuin 2023, jolloin apuna on lisäkapasiteettia.Monet tahot ovat veikanneet, että autoalan puolijohdepula helpottaisi 2022 loppupuolella, mutta McKinseyn raportti pitää sitä epätodennäköisenä. Lisäkapasiteettia ei ole tulossa tyhjästä ja autoteollisuus on jäänyt monissa tilausjonoissa perälle. Jonotusajat erityisesti 22-65 nanometrin prosessin puolijohdetehtailla ovat yli 20 viikkoa.Autoteollisuus käyttää myös monin paikoin jopa yli 90 nanometrin litografialla valmistettuja puolijohteita, näiden prosessien ollessa edullisia, mutta vanhahtavia, joten niiden kapasiteetin kasvattaminen vaikuttaa epätodennäköiseltä. Toisaalta kehittyneet järjestelmät, kuten kuljettaja-avustimien piirit, kilpailevat uudemmista valmistuslinjoista.McKinseyn tuore raportti kattaa autoteollisuuden puolijohdetilanteen aina 2030 saakka. Konsulttiyhtiön vanhempi osakas Ondrej Burkacky arvioi, että viime vuonna sirupulan takia jäi rakentamatta noin viisi miljoonaa ajoneuvoa. Lisäksi sirupula vaikutti noin 10-15 miljoonan ajoneuvon rakentamiseen, joten autot valmistettiin ilman tiettyjä ominaisuuksia tai niitä korvattiin toisilla ratkaisuilla. Sirupulan taustalla on 2020 alkanut maailmanlaajuinen puolijohdetuotteiden kysynnän kasvu esimerkiksi kulutuselektroniikan, tietokoneiden ja tiedontallennuksen saralla.Autovalmistajat ja tärkeimmät alihankkijat ovat nyt yhdessä sitoutuneet, että ne toimittavat tilauksensa tuntuvasti aikaisemmin. Käytännössä sirutilaus lähtee nyt 18-24 kuukautta ennen valmistusta. Sirutehtaan rakentaminen puolestaan vie 3-5 vuotta, joten tehtaiden ja tuotantolinjojen rakentaminen ei ole nopea vastaus ongelmaan.– Puolijohdevalmistajien puolelta on vielä jonkin verran epäröintiä, sillä he haluavat varmistua sitoutumisten aitoudesta, Burkacky kommentoi.Ukrainan sota tuo mahdollisesti lisähaasteita, sillä maalla on merkittävä osuus litografiaprosessisa käytettävästä neon-kaasusta. Osa teollisuudesta on kuitenkin etsinyt vaihtoehtoisia lähteitä neonille jo 2014 tapahtuneen Krimin miehityksen jälkeen, joten puolijohdeteollisuus ei ole aivan niin yhden kortin varassa kuin vielä vuosikymmen sitten.Jo aiemmin Venäjän hyökkäys Ukrainaan on vaikuttanut esimerkiksi lukuisten autonvalmistajien johtosarjojen saatavuuteen sekä palladiumin ja alumiinin hintaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySirupulan jälkeenJos, ja toivottavasti kun, sirupula joskus päättyy, on autoalalla mainiot kasvunäkymät puolijohdeteollisuuden parissa. Nykyisellään autojen osuus on noin 8 prosenttia puolijohdealan liikevaihdosta, mutta 2030 mennessä osuuden arvioidaan kasvavan 14 prosenttiin. Samalla puolijohteiden osuus auton arvosta nousee 600 dollarista noin 1 300 dollariin.Puolijohdeteollisuus puolestaan kasvanee nykyisestä 600 miljardista dollarista yhteen biljoonaan dollariin 2030 mennessä.Myös autoteollisuus on opetellut selviämään puolijohdepulan kanssa. Autoja toimitetaan joko erikoisin varusteratkaisuin, tuotantoa priorisoidaan kannattavampiin malleihin, tai komponentteja ja ohjelmistoja suunnitellaan uudelleen. Sirupulasta huolimatta esimerkiksi Stellantis ylti 11,8 prosentin katteeseen vuodelta 2021, vaikka konserni jäi valmistusmäärissä videnneksellä.Lähde: Automotive News Kuvituskuvat: BMW, VolvoLisää aiheestaArvasittekin, mutta komponenttipula pahenee – syynä Ukrainan sota Uusi vuosi, vanha ongelma: puolijohdepula jatkuu ainakin alkuvuoden Lue lisää Kaikki artikkelit 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 16.12.2024 Sähköautot Hyundai Inster rymistelee sähköautojen hintakisaan – 25 000 euroa ja pitkä toimintamatka 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”