21.3.2022 Ajoneuvot Sirupula jatkuu ensi vuoteen – taustalla muun muassa Ukrainan sota Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maailmanlaajuisen puolijohdepulan on arvioitu helpottuvan loppuvuodesta, mutta konsulttiyhtiön tuore teollisuuskatsaus suhtautuu pessimistisemmin. Viimeisin haastava käänne on Ukrainan sota. Konsulttiyhtiö McKinseyssä uskotaan, että sirupula ei helpota vielä kuluvan vuoden aikana. Myös merkittävät parannukset vuonna 2023 ovat mahdollisia, mutta eivät varmoja. Kysyntä ja tarjonta eivät ole enemmän tasapainossa ennen kuin 2023, jolloin apuna on lisäkapasiteettia.Monet tahot ovat veikanneet, että autoalan puolijohdepula helpottaisi 2022 loppupuolella, mutta McKinseyn raportti pitää sitä epätodennäköisenä. Lisäkapasiteettia ei ole tulossa tyhjästä ja autoteollisuus on jäänyt monissa tilausjonoissa perälle. Jonotusajat erityisesti 22-65 nanometrin prosessin puolijohdetehtailla ovat yli 20 viikkoa.Autoteollisuus käyttää myös monin paikoin jopa yli 90 nanometrin litografialla valmistettuja puolijohteita, näiden prosessien ollessa edullisia, mutta vanhahtavia, joten niiden kapasiteetin kasvattaminen vaikuttaa epätodennäköiseltä. Toisaalta kehittyneet järjestelmät, kuten kuljettaja-avustimien piirit, kilpailevat uudemmista valmistuslinjoista.McKinseyn tuore raportti kattaa autoteollisuuden puolijohdetilanteen aina 2030 saakka. Konsulttiyhtiön vanhempi osakas Ondrej Burkacky arvioi, että viime vuonna sirupulan takia jäi rakentamatta noin viisi miljoonaa ajoneuvoa. Lisäksi sirupula vaikutti noin 10-15 miljoonan ajoneuvon rakentamiseen, joten autot valmistettiin ilman tiettyjä ominaisuuksia tai niitä korvattiin toisilla ratkaisuilla. Sirupulan taustalla on 2020 alkanut maailmanlaajuinen puolijohdetuotteiden kysynnän kasvu esimerkiksi kulutuselektroniikan, tietokoneiden ja tiedontallennuksen saralla.Autovalmistajat ja tärkeimmät alihankkijat ovat nyt yhdessä sitoutuneet, että ne toimittavat tilauksensa tuntuvasti aikaisemmin. Käytännössä sirutilaus lähtee nyt 18-24 kuukautta ennen valmistusta. Sirutehtaan rakentaminen puolestaan vie 3-5 vuotta, joten tehtaiden ja tuotantolinjojen rakentaminen ei ole nopea vastaus ongelmaan.– Puolijohdevalmistajien puolelta on vielä jonkin verran epäröintiä, sillä he haluavat varmistua sitoutumisten aitoudesta, Burkacky kommentoi.Ukrainan sota tuo mahdollisesti lisähaasteita, sillä maalla on merkittävä osuus litografiaprosessisa käytettävästä neon-kaasusta. Osa teollisuudesta on kuitenkin etsinyt vaihtoehtoisia lähteitä neonille jo 2014 tapahtuneen Krimin miehityksen jälkeen, joten puolijohdeteollisuus ei ole aivan niin yhden kortin varassa kuin vielä vuosikymmen sitten.Jo aiemmin Venäjän hyökkäys Ukrainaan on vaikuttanut esimerkiksi lukuisten autonvalmistajien johtosarjojen saatavuuteen sekä palladiumin ja alumiinin hintaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySirupulan jälkeenJos, ja toivottavasti kun, sirupula joskus päättyy, on autoalalla mainiot kasvunäkymät puolijohdeteollisuuden parissa. Nykyisellään autojen osuus on noin 8 prosenttia puolijohdealan liikevaihdosta, mutta 2030 mennessä osuuden arvioidaan kasvavan 14 prosenttiin. Samalla puolijohteiden osuus auton arvosta nousee 600 dollarista noin 1 300 dollariin.Puolijohdeteollisuus puolestaan kasvanee nykyisestä 600 miljardista dollarista yhteen biljoonaan dollariin 2030 mennessä.Myös autoteollisuus on opetellut selviämään puolijohdepulan kanssa. Autoja toimitetaan joko erikoisin varusteratkaisuin, tuotantoa priorisoidaan kannattavampiin malleihin, tai komponentteja ja ohjelmistoja suunnitellaan uudelleen. Sirupulasta huolimatta esimerkiksi Stellantis ylti 11,8 prosentin katteeseen vuodelta 2021, vaikka konserni jäi valmistusmäärissä videnneksellä.Lähde: Automotive News Kuvituskuvat: BMW, VolvoLisää aiheestaArvasittekin, mutta komponenttipula pahenee – syynä Ukrainan sota Uusi vuosi, vanha ongelma: puolijohdepula jatkuu ainakin alkuvuoden Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa