30.7.2017

Täysin uusi, edelleen kaikkein paras: Rolls-Royce Phantom

Rolls-Royce Phantom

Maailman parhaaksi autoksikin tituleerattu Rolls-Royce Phantom muistuttaa maineestaan uudella sukupolvella.

Rolls-Roycelle uuden Phantomin esittely ei ole ollut helppoa, sillä vuonna 2003 esitelty 7. sukupolvi on edelleen ollut monien valtaa ja varallisuutta hallitsevien valinta liikkumisvälineeksi. Jo ensimmäinen Phantom vuonna 1925 ansaitsi aikalaismaineen maailman parhaana autona, eikä Rolls-Royce anna hyvän valua hukkaan. Niinpä 8. sukupolven Phantom jatkaakin siitä mihin edellinen jäi.

Rolls-Royce Phantom

Vaikka muotokieli on edelleen klassisen rauhallista, jopa siten että uuden ja vanhan erottaminen on vaikeaa, on pinnan alla tapahtunut paljon. Rolls-Royce on siirtynyt uuteen alusta-arkkitehtuuriin, jota se lupailee käyttävänsä myös muissa malleissaan. Erityisen ylpeä brittimerkki on uudesta korikehikostaan, jolla se haluaa erottautua massatuotantoautoista ja jopa "massaluksuksesta". Samalla rakenne on mahdollistanut uusia saavutuksia muotoilun ja korin viimeistelyn suhteen. Niinpä vaatimattomasti Architecture of Luxuryksi nimetty rakenne tullaan näkemään seuraavan Wraithin ja Dawnin lisäksi myös Project Cullinan -nimellä tunnetussa RR-katumaasturissa.

Rolls-Royce Phantom

Uutta on myös voimanlähde, sillä aiemman Phantomin vapaasti hengittävä V12 on historiaa. Uutena voimanlähteenä nähdään 6,75-litrainen V12, jota on piristetty kahdella turboahtimella. Tehoa on käytettävissä 563 hevosvoimaa ja 900 newtonmetrin huippuvääntö on käytettävissä 1 700 r/min kierrosluvusta alkaen. Vaihteistona on ZF:n tuttu 8-vaihteinen automaatti, joskin satelliittipaikannuksen tuomalla älyllä höystettynä.

Rolls-Royce Phantom

Nykyautoille tyypillisesti uusi Phantom on kokoelma erilaisia uusia vimpaimia, mutta brittimerkin tyyliin ei sovi uusien lelujen esittely pelkkien toimintojen vuoksi. Niiden täytyy myös sopia valmistajansa imagoon ja auton historiaan. Niinpä muutamista saksalaismalleista tuttu kamerapohjainen kuopanhavaitsemisjärjestelmä on saanut nimen Flagbearer, lipunkantaja, viittauksena menneiden aikojen lippumiehiin, jotka varoittivat lähestyvästä automobiilista.

Rolls-Royce Phantom

Rolls-Royce on panostanut myös tekniikan piilottamiseen silloin, kun sitä ei kaipaa. Kojelautaa on esimerkiksi siistitty turhista käyttölaitteista ja sen personointioptioita on kehitetty merkittävästi, mutta viisarikello on säilytetty vanhan sanonnan vuoksi. Takapenkkejä on käännetty hiukan, että keskustelukumppaneiden ei tarvitse kääntää päätään niin paljoa. Istuimilla onkin tavoitteena ylellisen syleilyn tunne, jota ylenpaattinen tekniikka lähinnä häiritsisi.

Rolls-Royce Phantom

Matkustusmukavuuteen on panostettu myös äänieristykseen. Äänieristettyjen renkaiden lisäksi autoon on pakattu 130 kilogrammaa äänieristettä ja ikkunat on varustettu 6 millimetrin tuplalasituksella. Rolls-Royce mainitseekin ohimennen, että ensimmäisten testien jälkeen merkin ääni-insinöörit tarkistivat laitteidensa kalibroinnin, sillä auto oli shokeeraavan hiljainen. Eroa edelliseen Phantomiin kertyy kuulemma 10% 100 km/h nopeudessa.

Rolls-Royce Phantom

Kaikkien aikojen muokattavin ja älykkäin Rolls-Royce Phantom on saatavissa pitkän akselivälin lisäksi myös lyhyenä versiona.

Lähde ja kuvat: Rolls-Royce

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat