29.3.2022 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 5 käyttötestissä – talvi aiheuttaa temppuilua Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottorin käyttötestissä oleva Hyundai Ioniq 5 on hoitanut roolinsa arkiautoilussa pääasiassa kiitettävästi. Kunnon talvessa tuli kuitenkin vastaan muutamia haasteita. Kuten edellisessä käyttötestejä käsittelevässä jutussa totesimme, pidemmät käyttöjaksot tuovat autoista poikkeuksetta esille piirteitä, jotka lyhyissä koeajoissa jäävät huomaamatta. Hyundai Ioniq 5 on kerennyt kerätä jo hyvän määrän kilometrejä mittariin ja valtaosa matkasta on taittunut hienosti. Autolla käytiin alkuvuodesta jo kerran Lapissa, mutta kuvausreissun suuntautuessa pohjoiseen, oli mitä mainioin syy lähteä viettämään sähköautoilun arkea hieman pidemmäksi ajaksi kunnon talven keskelle.Talviautoilussa sähköllä on ehdottomasti omat merkittävät vahvuutensa. Käyttömukavuuden kannalta merkittävin etu on auton nopea lämpeneminen kätevästi mobiilisovelluksen kautta. Lämmitysvastusten teho on ihan eri luokkaa polttoainekäyttöisiin lämmittimiin verrattuna, mikä takaa auton nopean lämpenemisen myös kovassa pakkasessa. Sähköauton “starttaaminen” ei myöskään tunnu yhtä brutaalilta operaatiolta, kuin polttomoottorin käynnistäminen. Ainakin insinöörihenkisen ihmisen on helpompi harrastaa talviautoilua sähköllä. Ja kun majoituksesta löytyy latausmahdollisuus, on ajelu kohteen läheisyydessä huoletonta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuunnittelun puutetta?Pidempi pätkä erilaisissa olosuhteissa toi esille myös heikkouksia auton talviominaisuuksissa. Menomatkalla lämpötila oli muutamia asteita pakkasella ja lunta satoi ajoittain varsin sakeasti. Suolatuilta teiltä lentävä loska ja taivaalta tuleva lumi pakkautuvat erittäin nopeasti auton pystysuorassa olevan mustan listan päälle. Ja tämän listan takaa löytyy muun muassa vakionopeudensäätimeen liittyvä tutka.Ongelmasta selviää listan puhdistuksella, mutta kelistä johtuen tutka tippui menomatkalla aina muutaman kilometrin päästä pois käytöstä. Vaihtoehdoksi jäi toki edelleen nopeudenrajoittimen käyttö, mutta aktiivisen vakionopeudensäätimen tasoista mukavuutta tämä ratkaisu ei toki tarjoa.Latausluukun kanssa on ollut pienoisia haasteita pienillä pakkaskeleillä ja näin oli jälleen tällä matkalla. Luukun aukeamisprosentti ulkopuolelta painamalla on jäänyt valitettavan alhaiseksi ja varmemmin latausluukku aukeaa avaimen kauko-ohjauksella. Ongelma on ollut yhdistettävissä kosteuteen, sillä tämä ongelma ei ole vaivannut etelässä kunnon pakkasilla eikä vaivannut myöskään Lapin lumilla.Lumista arkeaMuutama päivä pakkaskeleissä sujui hienosti, mutta pari lumisempaa päivää toivat vastaan uusia yllätyksiä. Yksi näistä oli sähköisen takaluukun toiminta; lumisateen jälkeisenä aamuna kannattaa nimittäin odottaa luukun pysähtymistä ennen konttiin kurottamista. Säännöllisen epäsäännöllisesti luukku tulkitsee jotain jäävän väliin ja lähtee tulemaan alaspäin. Ainoaksi tällaiseksi tekijäksi keksimme luukun saumoihin ja saranoiden ympärille pakkautuneen lumen. Myös kurkistus keulaluukun alle paljastaa pienoisen yllätyksen. Koko etutila on varsin hyvin lumen valloittama. Onneksi keulan tavaratila on oman tiivistetyn luukun alla.Erikoisimmaksi oireeksi talven toiselta Lapin reissulta jäi takapuskurin antureiden toimintahäiriö. Yhden lumisemman päivän päätteeksi muun muassa kuolleen kulman varoitin sekä risteävän liikenteen varoitukset tippuivat pois pelistä. Näiden häiriöilmoitus tuli esille joka kerta autoa käynnistettäessä noin kahden viikon aikana. Ilmoitukset poistuivat paluumatkalla etelään, kun lämpötila nousi nollan tuntumaan. Arvaukseksi oireiluun jäi lumen pakkautuminen vääriin paikkoihin.Talvisten kokemusten päätteeksi ei voinut välttyä ajatukselta talvitestaamisen puutteesta. Etenkin lumen pakkautumisen aiheuttamat vaivat tuntuvat liian yksinkertaisilta ongelmilta Hyundain kokoiselle autonvalmistajalle. Ehkä mallin faceliftissä saadaan tiivisteitä pitämään saumat paremmin eristettyinä.Teksti ja kuvat: Jari SaarentausLisää aiheestaHyundai Ioniq 5 – sähköautolla halki Suomen hyvästä latausverkostosta nauttien Hyundai Ioniq 5 – sähköauto arkiautona lämmittää kovilla pakkasillaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 3.7.2025 Sähköautot ”10 vuotta liian aikaisin” – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Sähköautot Tesla toimitti ensimmäisen itseajavan auton asiakkaalle Texasissa – täysin ilman kuljettajaa 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Matkailu Sähköautotehtaat nousseet turistikohteiksi Kiinassa – tuhannet jonottavat kierroksille 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?