14.6.2022 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 5 todisti: sähköauto on halpa huoltaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moni on perustellut sähköauton hankintaa pienemmillä käyttövoimakustannuksilla. Hyundai Ioniq 5 -käyttötestiauton huolto-ohjelmaan tutustuminen kuitenkin osoittaa, ettei tämä ole ainoa asia missä sähköautoilla säästää rahaa. Eräs sähköautojen eduista on vähäinen huoltotarve. Polttomoottoriautoissa kriittisimmät määräaikaishuollon tarpeet liittyvät moottoriin ja voimansiirtoon, kun taas sähkömoottori ei juuri huoltoa kaipaa ja voimansiirtokin on yksinkertaisempi.Tämä ei kuitenkaan poista huoltotarvetta täysin. Etenkin alustan ja jarrujen osat on syytä pitää kunnossa ajoturvallisuuden varmistamiseksi. Päätimme tarkastella asiaa Hyundai Ioniq 5 -käyttötestiautomme kautta, ja täytyy sanoa sen huolto-ohjelman näyttävän totuttuun verrattuna suorastaan tyngältä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolmea erilaistaHuolto-ohjelman mukaan Ioniq 5 kuuluu huoltaa Suomessa 30 000 kilometrin tai kahden vuoden välein, sen mukaan kumpi näistä tulee ensin täyteen. Huoltojärjestys on yksinkertaistettuna pieni huolto, iso huolto, pieni huolto, iso huolto plus alennusvaihteiston öljyt. Pikkuhuoltoon kuuluu raitisilmasuodattimen ja jarrunesteiden vaihto.Kysyimme huoltojen hintoja muutamalta viralliselta Hyundai-huollolta ympäri Suomen: näistä edullisin oli Seinäjoen Autotalolla, jossa pienelle huollolle jäi hintaa 215 euroa. Kallein vastine löytyi pääkaupunkiseudulla, mutta silti huollon hinta jäi 250 euroon. ”Isoon huoltoon” kuuluvat samat toimenpiteet kuin pikkuhuoltoonkin, mutta lisäksi tehdään jäähdytinnesteiden vaihto.Huomattavaa on, että Ioniq 5:ssä on kaksi erillistä nestekiertoa: sähkömoottoreita jäähdytetään tavallisella jäähdytinnesteellä, korkeajännite-elektroniikkaa puolestaan kalliimmalla alhaisen sähkönjohtavuuden nesteellä. Hintaa tälle huollolle tulisi 467–515 euroa.Kahdeksan vuotta reilulla 1 500 eurollaJoka neljännessä huollossa ison huollon repertoaariin lisätään vielä alennusvaihteiston öljyjen vaihto. Tämän kalleimman huoltokokonaisuuden hinnat vaihtelivat 605–630 euron välillä. Kaikkiaan 120 000 kilometrin tai kahdeksan vuoden huolto-ohjelmalle hinnaksi tulisi 1 527–1 580 euroa, joka on varsin edullinen setti.Vertailun vuoksi: Hyundai Tucson -mallille jo kuuden vuoden / 90 000 kilometrin huoltojen hinnaksi tulisi 2 256 euroa –näihin sisältyy muun muassa öljyjen, hihnojen ja tulppien vaihtoja.Ei tässä kuitenkaan kaikkiTäytyy kuitenkin muistaa, että määräaikaishuollot eivät ikinä ole kaikki mitä autolle tarvitsee tehdä. Sähköautojenkin alusta on toteutettu samaan tapaan kuin polttomoottoriautojenkin, ja ajan saatossa erilaiset puslat ja nivelet kuluvat väkisinkin vaihtokuntoon.Kuitenkin, perushuollot sähköautolle ovat polttomoottoriautoja edullisempia. Tämä saattaa tulla tulevaisuudessa vaikuttamaan myös siihen millaisia korjaamopalveluita on tarjolla – töiden vähentyessä jatkossa myös mekaanikkojen tarve tulee vähenemään.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 22.11.2024 Sähköautot Yhä useampi uskoo ajavansa sähköautolla lähitulevaisuudessa 22.11.2024 Yleinen Helsingin polttomoottorikielto saa Autoliitolta tyrmäyksen: ”Tavoitteena tehdä kaupunkilaisten elämästä vaikeaa” 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 19.11.2024 Moottoriurheilu Formula E – teknisesti mielenkiintoinen laji yllättää paikan päällä 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Vuoden Auto Suomessa Vuoden Auto Suomessa 2025: 45 uutuusmallia – mitä seuraavaksi tapahtuu? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 23.11.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Ford P100 Pickup V8 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 22.11.2024 Yleinen Helsingin polttomoottorikielto saa Autoliitolta tyrmäyksen: ”Tavoitteena tehdä kaupunkilaisten elämästä vaikeaa” 23.11.2024 Koeajo Maistiainen: Opel Grandland Hybrid – vaihtoehto sähkölle 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 16.11.2024 Lentokoneet Iberia vastaanotti ihka ensimmäisen Airbus A321XLR:n - liikenteessä on nyt todellinen mannertenvälinen kapearunkokone 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi