3.5.2025 Käyttötesti CFMOTO 800 MT-X Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X – elämä on seikkailu Teksti Tuomas Rajala Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun alla on kyvykäs offroad-ase, kannattaa sen kanssa välillä poiketa normaaliarjesta. Ajelen moottoritietä Lahdesta kohti pääkaupunkia. Alla vilisevä pikatie on moottoripyöräilijän näkökulmasta tylsä ja yksitoikkoinen. Keli on keväinen, mutta kesän lämmöstä ei ole tietoa.Lämpömittarin neula kohoaa noin yhdeksään plusasteeseen, joten 120 km/h vauhdissa tuppaa tulemaan viileä, vaikka yllä onkin suunnilleen keliin sopivat ajovarusteet. Pidempi siivu moottoritiellä alkaa puuduttaa, mutta viileys alkaa koetella myös käsiä. CF Moton käsisuojat tarjoavat pientä lohtua, mutta viimaa jäädyttää sormet väkisinkin.Allani on adventurejyrä, joka etene moottoritiellä vaivatta. Pyörän alla pyörivät nappuloilla varustetut ensiasennuskumit, eli CST CM-A5:t. Kyseessä ovat kiinalaisrenkaat, jotka muistuttavat kuvioltaan erehdyttävästi Pirellin Scorpion Rally STR -kumeja. Rengas näyttää varsin karkealta moottoritieajoa ajatellen, mutta homma toimii hyvin pikipäällysteellä.Sadan kilometrin moottoritieajon jälkeen alkaa kuitenkin tuntua siltä, että renkaat tarvitsisivat jotain muuta kuin kovavauhtista asfalttibaanaa. Samoin kuski, sillä motarin ajaminen on aina ollut mielestäni maailman puuduttavin asia moottoripyöräilyssä.Päätän nousta ylös moottoritien rampista, sillä olen jo hetken tarkkaillut motarin kyljessä mutkittelevia hiekkateitä. Osun ensimmäisellä oikeaan, sillä moottoritien oikealta puolelta alkaa hiekkatie, joka mutkittelee kohti…jotain. Päätän lähteä seuraamaan baanaa, vaikka sen määränpäästä ei ole sen kummempaa ajatusta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHiekka pitää liiankin hyvinHiekkatie tuntuu pidemmän moottoritiepätkän jälkeen kuin paratiisilta, sillä se tarjoaa jatkuvalla syötöllä mutkatietä puuduttavien suorien sijaan. Tien pinta on hyväkuntoista ja tiivistä hiekkaa, joka tarjoaa lähes asfaltin veroista pitoa. Toki kovat kiihdytykset saavat takarenkaan pidon irtoamaan, mutta maltilla.Tällaisella pinnalla 800 MT-X:n ensiasennusrenkaat pääsevät sille ominaiseen olosuhteeseen. Kyseessä ei siis ole varsinainen maastorengas, vaan enemmänkin juuri kyseisenlaiseen ajoon tarkoitettu. Pääpaino on pikitiellä ja tiiviillä hiekkapohjalla.Edessäni oleva hiekkatie mutkittelee paikoin junaradan ja moottoritien alla. Varsinaisen suunnan tajuaminen on hankalaa, sillä en oikeastaan tiedä missä olen ja mihin tie minua on viemässä. Mutta tässä on koko adventure-motorismin ydin. Elämä ja ajosuorite on seikkailu, vaikka edessä ei olisikaan ylitettävää jokea ja tietöntä taivalta. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 2.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow Lahdessa: tarjolla kasarin kulttia ja klassikkoautoja 400 ajoneuvon edestä 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa