Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X – miten sujuu matka-ajo maastojyrällä?

Kuva Jari Saarentaus & Tuomas Rajala

CF Moton kelpoisuus maastoajossa on ilmiselvää, mutta miten pitkillä joustovaroilla varustettu pyörä toimii pidemmällä taipaleella?

Starttaamme 800 MT-X:n kanssa ensimmäiselle hieman pidemmälle ajorupeamalle. Tähän mennessä CF Motoa on ulkoilutettu maksimissaan parin sadan kilometrin mittaisia ajosuoritteita, sillä kelit ovat olleet vastaavia kuin lapsuuden kesinä: kylmää, märkää ja pimeää.

Matkaan valmistautuessa on aina luvassa yllätyksiä, kuten tälläkin kerralla. CF Moto nimittäin ilmoittaa reissua edeltävänä päivänä lähestyvästä lähdöstä sytyttämällä moottorin merkkivalon mittaristoon. Niinpä tietenkin, ajoitus on suorastaan erinomainen. Soitan huoltoliikkeeseen, josta minut pyydetään näyttämään pyörää testerille.

Pyörän ensihuollon tehnyt Rothwork Motors lupaa katsoa mikä pyörässä on ongelmana. Diagnoosi on nopea, ja testeri kertoo virhekoodin tulevan lambda-anturilta, eli happitunnistin, joka kertoo moottorinohjaukselle sopivan seoksen. Pyörän toiminnassa ei ole vikaa, joten todennäköisesti kyse on siitä, että akun jännite on jossain vaiheessa ollut liian alhainen.

Virhekoodi nollataan ja jäämme odottelemaan palaako ongelma. Pyörä ei valon palaessakaan käyttäytynyt mitenkään oudosti, joten diagnoosi saattoi hyvinkin osua oikeaan. Enkä myöskään ole huolissani siitä, että ongelmia olisi luvassa reissussa. Pääsemme siis lähtemään reissuun hyvillä mielin.

Pakkaan tarpeelliset tavarat muutama päivä sitten saapuneisiin MoskoMoto Reckless 80 –laukkuihin ja suuntaamme kahden muun kuskin kanssa kohti Viroa. Lauttamatka starttaa aamupäivällä ja tarkoituksenamme on ajella yhtä soittoa kohti Saarenmaata, jossa meitä odottavat hiekkabaanat.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Äkkiä pois ruuhkan alta

Kun lautta saapuu Tallinnan satamaan, alamme suoria hätäisesti kohti määräpäätämme, sillä jos odottelemme pidempään, menee iltaan saakka ennen kuin saavumme majapaikkaamme. Kytken puhelimeni CF Moton mittaristoon, jotta saamme navigoinnin käynnistettyä. Pyörä näyttää ajomatkan lauttarantaan, mutta tekee sen maileina, vaikka olen syöttänyt tietoni sovellukseen kilometrimuodossa.

Hanki rajaton lukuoikeus

Haluatko jatkaa lukemista?

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat