Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X on täynnä elektroniikkaa ja avustimia

Kuva Tuomas Rajala & Jari Saarentaus

Moottoripyöräteollisuus seuraa automaailmaa elektroniikan määrässä, ja ajoavustimet ovat vallanneet kaksipyöräiset. Niin myös käyttötestipyörämme.

ABS-jarrut tulivat pakolliseksi varusteeksi EU:n sisällä myytävissä moottoripyörissä vuonna 2016. Sittemmin kehitys on ollut hurjaa, ja tätä nykyä suuressa osassa kaksipyöräisiä on kaarre-ABS-järjestelmä. Sama pätee testipyörä 800 MT-X:ään, jossa on Boschin valmistama IMU-järjestelmä.

IMU (Inertial Measurement Unit) hyödyntää toiminnassaan gyroskooppisensoreita ja kiihtyvyysantureita. Sen ajatuksena on mahdollistaa kaksipyöräisen jarrutus, vaikka keskellä kaarretta. Ilman järjestelmää pyörä nousee kallistuksen aikana pystyyn, mikäli kuski koskee jarruun.

CF Motossa on siis käytössä sama tekniikka kuin selvästi kalliimmissa moottoripyörämalleissa. Järjestelmä on pitkälti vastaava kuin KTM:llä ja BMW:llä, mutta tämän hintaluokan pyörämalleissa Boschin IMU on harvemmin käytössä.

Tätä nykyä vaihdeavustin eli quickshifter alkaa olla peruskauraa. Sellainen löytyy myös CF Motosta, ja sen toiminta muistuttaa erehdyttävästi sisarmalli KTM 790 Adventuren vastaavaa. Shifteri on hieman tahmea ja vaatii yllättävän paljon voimaa toimiakseen. Kuvaavin sana toiminnalle lienee karkea.

Järjestelmä vaihtaa ilman kytkintä sekä isommalle että pienemmälle pykälälle, mikä on ilahduttavaa. Vielä muutama vuosi sitten erityisesti japanilaismerkeillä vaihdeavustin toimi vain ylöspäin vaihdettaessa. CF Moton shifteri ei ole parhaimmillaan hiekalla silloin kun takapyörä lyö joutavaa. Siksi irtopäällysteellä on varmempaa käyttää vaihdettaessa kytkintä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vakkarin vapautus normaalia vaikeampaa

Shifterin lisäksi prätkämaailmassa yleistyvä varuste on vakionopeudensäädin, joka on laitettu myös CF Moton perusvarustukseen. Se rentouttaa ajamista pitkillä reissuilla, mutta on käytännöllinen ihan jokapäiväisessäkin ajossa. Toimintaperiaate ja operointi on 800 MT-X:n tapauksessa helppoa. Vakkari virtanapista päälle, ja haluttu nopeus tauluun.

Yksi asia vakionopeudensäätimessä kummastuttaa. Sen pois laittaminen vaatii joko jarruun tai kytkimeen koskemista, sillä kaasukahvaa ei voi monen muun pyörä tavoin kääntää eteenpäin ja näin vapauttaa järjestelmän.

Puute kuulostaa pieneltä, mutta oikeasti on kiusallista väläytellä joka kerta jarruvaloa takana ajaville vakkaria pois otettaessa. Toinen puoli asiassa on säädökset, sillä ymmärtääkseni EU-normien mukaan poiston pitäisi toimia myös ranneliikkeellä. Ehkä tähän on luvassa päivitystä jossain vaiheessa.

Luistelee tai ei luistele

IMU:n ansiosta MT-X:ssä on luistonesto, joka toimii etenkin asfaltilla hyvin. Luistonesto on säädettävissä ainoastaan kahteen asentoon: päälle ja pois. Tämä on hyvä asia maastoajoa ajatellen, sillä pehmeällä alustalla eteneminen tyssää luistoneston kanssa helposti.

Hanki rajaton lukuoikeus

Haluatko jatkaa lukemista?

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat