2.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Mercedes-Benz W124 250 D Käyttötesti käytetyllä: Mercedes S124 ja nykyisinkin laatua henkivä ergonomia Teksti Aake Kinnunen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Laatutuotteella ja luksustuotteella saattaa sittenkin olla ero, kuten nopea aikamatka Mercedesten välillä kertoo. Uusien autojen jatkuvassa vyörytyksessä se vihdoin koitti, nimittäin käytetyn Mersumme ajovuoro. Kieltämättä aikakauden BMW:t ovat henkilökohtaisesti tutumpia, mutta jotain rauhoittavaa satakaksnelkussa on. Noin tunnin ajovuoron jälkeen auto on tullut jo tutuksi. Laatuvaikutelma on kilometrien ja vuosikymmenten jälkeen edelleen läsnä, samoin kuin saksalaisautojen logiikka. Aikakaudelle tyypillinen Mercedeksen puuvetoinen keskikonsoli näyttää toki aivan yhtä paljon lamavuosien opiskelija-asunnon lipastolta kuin ennenkin, joten laatutuotteen vaikutelma ei synny materiaaleista. Sen sijaan viimeistely on edelleen huipputasoa ja kaikki on edelleen suoraa ja nitinätöntä. Tässä vaiheessa auton historiaa kyse on toki pitkälti myös käyttäjistä ja ylläpidosta. Yllättävämpi piirre on kuljettajan työasemalla. Periaatteessa Mersumme on suunniteltu kuin työkone. Viikset, valokytkimet, keskikonsolin käyttökytkimet ja ennen kaikkea mittariston ryhmittely ovat lähteneet selkeydestä ja logiikasta. Oranssit mittarineulat näkyvät erittäin selkeästi, tärkeillä mittareilla on superselkeät asteikot, ja varoitus- ja merkkivalot on ryhmitelty nekin ihastuttavasti riviin. Kaikki on paikoillaan ja samalla on paikka kaikelle.Otetaan rinnalle nykyinen E-sarja viime kesän ensikoeajosta. Raivostuttavia hipaisupintoja ja -painikkeita on hajasijoitettu ainakin neljälle eri alueelle. Jos kojelaudan iso kosketusnäyttö (puhumattakaan apukuskin näytöstä!) unohdetaan hetkeksi, on yksin mittaristossakin nykyisin valtava määrä tietoa, mutta sen ryhmittely jättää toivomisen varaa. Merkkivaloja ja erilaisia varoituksia on siellä täällä. Osa tietobokseista on päällekkäin. Viisarimittareita esittävät digivastineet eivät ole järin tarkkoja, kaikki tietävät, että lähinnä digitaalisella nopeusmittarilla on merkitystä kameraholhouksen aikana. Kehitystäkin on toki tapahtunut: sähköinen käsijarru on loputtomasti poljinversiota parempi (sori Mersu-fanit!) ja istuimen suhteen uusi auto pitää ihmiskehoa liittolaisena eikä vihollisena.Uusi E-sarja yrittää myös hurmata materiaaleillaan. On kahta eri sisustavalaistusaluetta, avosyistä puuta, nahkaa ja lähes kirottua pianomustaa muovia. Niiden viimeistely ei tosin herätä luottamusta, että ohjaamo vanhenisi tulevien vuosikymmenten aikana yhtä arvokkaasti. Näitä kahta ohjaamoa vertailemalla on helppo nähdä muutos. Autojen tekniikan ja varustelun kehittymisen lisäksi muuttuminen kertoo siitäkin, miten Mercedes näkee itsensä nykyisin enemmän luksusbrändinä kuin laatutuotteiden valmistajana.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 13.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötestin tähti Mercedes-Benz 250 TD myydään huutokaupalla 13.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 Classic Data -arvioinnissa, osa 4 – tärkeimmät luvut kuntoluokka 3 ja arvo 6800 euroa 11.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 Classic Data -arvioinnissa, osa 3 – syynissä kori, lasit ja alusta 7.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 Classic Data -arvioinnissa, osa 2 – ”sisätilan yleisilme erittäin hyvä” 4.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 Classic Data -arvioinnissa, osa 1 – katsaus aitouteen ja konehuoneeseen 27.2.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja takakelkkaan kaikki uusiksi 18.2.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: me kysyimme, te vastasitte – lukijoiden kokemukset Mercedes-Benz W124 -korimallista 11.2.2025 Käytetyt autot Käyttötesti käytetyllä: onko sinulla omia kokemuksia Mercedes-Benz W124 -korimallista? Kerro niistä meille! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 1.4.2025 Yleinen Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 31.3.2025 Autoilu Kyllä se tulee – kesä ja kesänopeudet! 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle