Käyttötesti käytetyllä: Mercedes S124 ja nykyisinkin laatua henkivä ergonomia

Kuva Eetu Kokkonen
Mercedes-Benz S124 250 TD sisusta

Laatutuotteella ja luksustuotteella saattaa sittenkin olla ero, kuten nopea aikamatka Mercedesten välillä kertoo.

Uusien autojen jatkuvassa vyörytyksessä se vihdoin koitti, nimittäin käytetyn Mersumme ajovuoro. Kieltämättä aikakauden BMW:t ovat henkilökohtaisesti tutumpia, mutta jotain rauhoittavaa satakaksnelkussa on.

Noin tunnin ajovuoron jälkeen auto on tullut jo tutuksi. Laatuvaikutelma on kilometrien ja vuosikymmenten jälkeen edelleen läsnä, samoin kuin saksalaisautojen logiikka.

Aikakaudelle tyypillinen Mercedeksen puuvetoinen keskikonsoli näyttää toki aivan yhtä paljon lamavuosien opiskelija-asunnon lipastolta kuin ennenkin, joten laatutuotteen vaikutelma ei synny materiaaleista. Sen sijaan viimeistely on edelleen huipputasoa ja kaikki on edelleen suoraa ja nitinätöntä. Tässä vaiheessa auton historiaa kyse on toki pitkälti myös käyttäjistä ja ylläpidosta.

Yllättävämpi piirre on kuljettajan työasemalla. Periaatteessa Mersumme on suunniteltu kuin työkone. Viikset, valokytkimet, keskikonsolin käyttökytkimet ja ennen kaikkea mittariston ryhmittely ovat lähteneet selkeydestä ja logiikasta. Oranssit mittarineulat näkyvät erittäin selkeästi, tärkeillä mittareilla on superselkeät asteikot, ja varoitus- ja merkkivalot on ryhmitelty nekin ihastuttavasti riviin. Kaikki on paikoillaan ja samalla on paikka kaikelle.

Mercedes-Benz E-sarja E300e 4Matic lataushybridi

Otetaan rinnalle nykyinen E-sarja viime kesän ensikoeajosta. Raivostuttavia hipaisupintoja ja -painikkeita on hajasijoitettu ainakin neljälle eri alueelle. Jos kojelaudan iso kosketusnäyttö (puhumattakaan apukuskin näytöstä!) unohdetaan hetkeksi, on yksin mittaristossakin nykyisin valtava määrä tietoa, mutta sen ryhmittely jättää toivomisen varaa. Merkkivaloja ja erilaisia varoituksia on siellä täällä. Osa tietobokseista on päällekkäin. Viisarimittareita esittävät digivastineet eivät ole järin tarkkoja, kaikki tietävät, että lähinnä digitaalisella nopeusmittarilla on merkitystä kameraholhouksen aikana. Kehitystäkin on toki tapahtunut: sähköinen käsijarru on loputtomasti poljinversiota parempi (sori Mersu-fanit!) ja istuimen suhteen uusi auto pitää ihmiskehoa liittolaisena eikä vihollisena.

Uusi E-sarja yrittää myös hurmata materiaaleillaan. On kahta eri sisustavalaistusaluetta, avosyistä puuta, nahkaa ja lähes kirottua pianomustaa muovia. Niiden viimeistely ei tosin herätä luottamusta, että ohjaamo vanhenisi tulevien vuosikymmenten aikana yhtä arvokkaasti.

Näitä kahta ohjaamoa vertailemalla on helppo nähdä muutos. Autojen tekniikan ja varustelun kehittymisen lisäksi muuttuminen kertoo siitäkin, miten Mercedes näkee itsensä nykyisin enemmän luksusbrändinä kuin laatutuotteiden valmistajana.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat