2.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Mercedes-Benz W124 250 D Käyttötesti käytetyllä: Mercedes S124 ja nykyisinkin laatua henkivä ergonomia Teksti Aake Kinnunen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Laatutuotteella ja luksustuotteella saattaa sittenkin olla ero, kuten nopea aikamatka Mercedesten välillä kertoo. Uusien autojen jatkuvassa vyörytyksessä se vihdoin koitti, nimittäin käytetyn Mersumme ajovuoro. Kieltämättä aikakauden BMW:t ovat henkilökohtaisesti tutumpia, mutta jotain rauhoittavaa satakaksnelkussa on. Noin tunnin ajovuoron jälkeen auto on tullut jo tutuksi. Laatuvaikutelma on kilometrien ja vuosikymmenten jälkeen edelleen läsnä, samoin kuin saksalaisautojen logiikka. Aikakaudelle tyypillinen Mercedeksen puuvetoinen keskikonsoli näyttää toki aivan yhtä paljon lamavuosien opiskelija-asunnon lipastolta kuin ennenkin, joten laatutuotteen vaikutelma ei synny materiaaleista. Sen sijaan viimeistely on edelleen huipputasoa ja kaikki on edelleen suoraa ja nitinätöntä. Tässä vaiheessa auton historiaa kyse on toki pitkälti myös käyttäjistä ja ylläpidosta. Yllättävämpi piirre on kuljettajan työasemalla. Periaatteessa Mersumme on suunniteltu kuin työkone. Viikset, valokytkimet, keskikonsolin käyttökytkimet ja ennen kaikkea mittariston ryhmittely ovat lähteneet selkeydestä ja logiikasta. Oranssit mittarineulat näkyvät erittäin selkeästi, tärkeillä mittareilla on superselkeät asteikot, ja varoitus- ja merkkivalot on ryhmitelty nekin ihastuttavasti riviin. Kaikki on paikoillaan ja samalla on paikka kaikelle. Otetaan rinnalle nykyinen E-sarja viime kesän ensikoeajosta. Raivostuttavia hipaisupintoja ja -painikkeita on hajasijoitettu ainakin neljälle eri alueelle. Jos kojelaudan iso kosketusnäyttö (puhumattakaan apukuskin näytöstä!) unohdetaan hetkeksi, on yksin mittaristossakin nykyisin valtava määrä tietoa, mutta sen ryhmittely jättää toivomisen varaa. Merkkivaloja ja erilaisia varoituksia on siellä täällä. Osa tietobokseista on päällekkäin. Viisarimittareita esittävät digivastineet eivät ole järin tarkkoja, kaikki tietävät, että lähinnä digitaalisella nopeusmittarilla on merkitystä kameraholhouksen aikana. Kehitystäkin on toki tapahtunut: sähköinen käsijarru on loputtomasti poljinversiota parempi (sori Mersu-fanit!) ja istuimen suhteen uusi auto pitää ihmiskehoa liittolaisena eikä vihollisena. Uusi E-sarja yrittää myös hurmata materiaaleillaan. On kahta eri sisustavalaistusaluetta, avosyistä puuta, nahkaa ja lähes kirottua pianomustaa muovia. Niiden viimeistely ei tosin herätä luottamusta, että ohjaamo vanhenisi tulevien vuosikymmenten aikana yhtä arvokkaasti. Näitä kahta ohjaamoa vertailemalla on helppo nähdä muutos. Autojen tekniikan ja varustelun kehittymisen lisäksi muuttuminen kertoo siitäkin, miten Mercedes näkee itsensä nykyisin enemmän luksusbrändinä kuin laatutuotteiden valmistajana. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.6.2024 Käyttötesti käytetyllä Päivän kuva: käytetty Mersu ja hikitauko Sääksmäellä 18.6.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124:ssä on vain yksi tuulilasinpyyhkijä – miksi ihmeessä? 11.6.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124:n arvosana kiillotuksen jälkeen 7- 21.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: huolla auto mieluummin liian aikaisin kuin viimetinkaan 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 9.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124:n trippimittarin elvytys Mersuforumin ohjein Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 4.7.2024 Koeajo Maistiainen: Cupra Formentor – yhä brändin sielu ja sydän 4.7.2024 Sähköpyörät Sähköpyörä: Milloin tarvitaan liikennevakuutus? 4.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: kaapelivapaa juhannus, tosin ei vapaaehtoisesti – Volvo EX30 5.7.2024 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 – 29000 euron sähkösitruuna ei jätä happameksi 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 28.6.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia – suosikki rullaa hullun lailla 2.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes S124 ja nykyisinkin laatua henkivä ergonomia 1.7.2024 Ajoneuvot 1 164 newtonmetrin edestä vääntävä täyssähköinen Mercedes-Benz G580 sai Suomi-hinnat - tulee olemaan ylivoimaisesti halvin G-sarjalainen 29.6.2024 Laivat Finnlinesin Star-luokan Saksan-liikenteen laivojen ravintolamaailma uudistuu 21.6.2024 Käytetyt autot Traficom-katsastus: vähävikaisimmat ja runsasvikaisimmat henkilöautomallit erottuvat selvästi 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.6.2024 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Škoda Superb farmarin kevythybridillä 1800 kilometriä Suomen suvessa tankkaamatta 11.6.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Pappa-Tunturi 13.6.2024 Käytetyt autot Traficom-katsastus: kymmenvuotiaissa parhaina kaksi Hondan automallia