9.2.2023 Ajoneuvot Käyttötesti käytetyllä: Nissan Leaf -sähköauton mystinen vika oli yksinkertainen korjata Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Joskus auton vikojen etsiminen voi olla haastavaa puuhaa. Moottorin käytetyssä Nissan Leafissa vikaa etsittiin merkkiliikkeellä kaksi päivää, mutta korjaaminen oli lopulta yksinkertaista. Moottori ajoi noin vuoden ajan käytetyllä Nissan Leaf -täyssähköautolla. Vaikka vuoteen mahtui omia ongelmia auton toimintamatkan kanssa, niin kertaakaan matka ei tyssännyt tekniseen ongelmaan. Sähköautot mielletäänkin polttomoottoriautoja luotettavammiksi, koska sähkövoimalinjan rakenne on huomattavasti yksinkertaisempi kuin otto- tai dieselmoottorin.Vioille immuunia autoa ei kuitenkaan ole keksittykään, ei edes vaikka se toimisi sähköllä. Esimerkiksi alustan osat kuluvat aivan samaan tapaan kuin polttomoottoriautoissa, käyttötestin alussa Leafiin vaihdettiinkin alatukivarsi etupäähän.Aivan käyttötestin lopussa käytetyn sähköautomme mittaristoon kuitenkin pamahti ilmoitus ”T/M system malfunction, visit dealer”. Suomeksi tämä tarkoitti voimalinjaan kohdistuvaa vikaa, jonka johdosta tulisi käydä korjaamolla. Auto vietiin suosiolla merkkiliikkeeseen tutkittavaksi. Koska Leaf toimi aivan normaalisti, eikä mennyt niin sanottuun etanatilaan – arveltiin ettei mistään vakavasta viasta voi olla kyse.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTonni sinne tai tänneHuollossa yritettiin päästä viasta eroon ohjelmistopäivityksellä, mutta siitä ei ollut apua. Tämän jälkeen korjaamolla epäiltiin ohjainlaitevikaa. Uuden osan hinnaksi asennuksineen arvioitiin yksi touhutonni.Kahden viikon päästä ohjainlaite saapui ja se asennettiin. Tuhat euroa auton korjauksesta riipaisee aina syvältä, mutta tällä kertaa vielä normaalia enemmän: ongelma ei poistunut tälläkään toimella. Seuraavaksi vian syyksi arveltiin auton invertteriä, joka olisi maksanut töineen merkittävän määrän euroja lisää.Kolmas kerta jne...Kului taas kaksi viikkoa, jonka jälkeen oli aika toimittaa Leaf jälleen piinapenkkiin. Nyt merkkikorjaamo oli lähettänyt tehtaalle kyselyä, ja summittaisen invertterin vaihtamisen sijaan autosta ruvettiin metsästämään vikaa muualta.Päivän päätteeksi merkkiliikkeeltä soitettiin positiivisemmissa tunnelmissa – vika oli löytynyt. Temppuilun oli aiheuttanut ohjainlaitteen johtosarjan kampaliitin, joka oli työntänyt pistokeosan pohjan osittain irti, jonka vuoksi osa johdoista ei saanut kontaktia.Vika oli siis kaikkiaan helppo korjata – kiinnittämällä liitin pistokkeeseen. Usein auton vian diagnosoiminen on kuitenkin se vaikein osuus työstä. Loppujen lopuksi tämä vika myös tiputti huollon hintaa. Merkkiliike tuli laskussa vastaan niin, että kaikkiaan koko kolmen päivän operaatiosta maksettavaksi jäi 500 euroa – olihan ohjainlaite vaihdettu aiemmin käytännössä turhaan.Teksti: Eetu Kokkonen ja Jari Saarentaus Kuvat:Lisää aiheestaKäyttötesti käytetyllä: Nissan Leaf oli sittenkin käyttökelpoinen sähköauto Käyttötesti käytetyllä: vuosi ja 12 000 km Nissan Leafilla yllätti meidät Käyttötesti käytetyllä: jälleen ongelmissa Nissan Leaf -sähköautollaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 22.11.2024 Sähköautot Yhä useampi uskoo ajavansa sähköautolla lähitulevaisuudessa 22.11.2024 Yleinen Helsingin polttomoottorikielto saa Autoliitolta tyrmäyksen: ”Tavoitteena tehdä kaupunkilaisten elämästä vaikeaa” 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 19.11.2024 Moottoriurheilu Formula E – teknisesti mielenkiintoinen laji yllättää paikan päällä 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Vuoden Auto Suomessa Vuoden Auto Suomessa 2025: 45 uutuusmallia – mitä seuraavaksi tapahtuu? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 22.11.2024 Yleinen Helsingin polttomoottorikielto saa Autoliitolta tyrmäyksen: ”Tavoitteena tehdä kaupunkilaisten elämästä vaikeaa” 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 23.11.2024 Koeajo Maistiainen: Opel Grandland Hybrid – vaihtoehto sähkölle 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 16.11.2024 Lentokoneet Iberia vastaanotti ihka ensimmäisen Airbus A321XLR:n - liikenteessä on nyt todellinen mannertenvälinen kapearunkokone 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi