21.3.2023 Ajoneuvot Käyttötesti: Kia Niron pikalatauksessa vain kuski pikaistuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia Niromme on monilla tavoin mainio sähköauto, jonka suurin haaste tuntuu olevan pikalataus pidempää matkaa taivallettaessa. Käyttötestissä oleva Kia Niromme on monin tavoin mielenkiintoinen vastapari Polestar 2:llemme. Polestarin luottaessa isohkoon akkuun ja korkeaan lataustehoon kärsii se kuitenkin korkeahkosta kulutuksesta. Kia Niro puolestaan kulkee pienemmän akun turvin pihisti, jolloin sähköäkään ei tarvitse ladata niin vauhdikkaasti.Varsinaiseen haasteeseen törmättiin eräänä talvipäivänä, kun Niro oli pysäköitynä Helsinki-Vantaan parkkihalliin. Hallien latauspaikat ovat tällä hetkellä ylisuosittuja, eikä niitä voi varatakaan. Ei siis latausta autolle työreissun aikana.Palatessa Kia Niro EV oli hankalimman tilanteensa edessä. Kaksi päivää parin asteen pakkasessa ollut auto oli kylmähkö ja sen akussa oli 17% varausta. Koska akun esilämmitys toimii Nirossa vain yli 20% varauksella, ei siitäkään ollut apua. Siispä laturille ihan perinteisesti ajamalla.Klassinen 10-80% lataus veikin kylmällä Nirolla yli tunnin ja latauksen keskitehoksi muodostui 43 kW. Mieleen tulivat vanhempien kertomukset siitä, miten heille tulee fyysinen tarve saada jälkikasvu syömään. Ottaisikohan Niro sähköä paremmin vastaan syöttämällä ja lentokoneääniä pitämällä?Esilämmittämällä akku tahti on hiukan parempi erityisesti latauksen alussa, mutta into hiipuu reiluun 40 kilowattiin nopeasti. Laturilla tuntuu menevän lähes aina 50-65 minuuttia, riippuen toki kuinka pitkälle on jatkamassa. Alhaisen huippulataustehon (72 kW) vastineeksi arvioisi, että auto pitää lataustehon yllä myötä- ja vastamäessä, mutta jo piikkiarvoon pääseminen tuntuu olevan työn takana.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKoti- ja määränpäälatauksella onneenKia Niro EV soveltuukin parhaiten kotilataajalle. Maakuntamatkailussa kannattaa suosia 300-400 kilometrin matkoja, jolloin puuttuvan sähkön voi ottaa helposti kahvitauon aikana. Mikäli käytössä on lataus määränpäässä, saa akun taas täyteen yön aikana paluumatkaa varten. Kätevää!Alhainen kulutus, kompaktihko 65 kWh:n akku ja pessimistinen arvio toimintamatkasta tekevät Nirosta parhaimmillaan helpon, mutta pahimmillaan raivostuttavan matkakumppanin. Sitä mukaa kun auton tavat oppii, muodostuu reittisuunnitelmien tekeminen helpommaksi.Oma lukunsa on auton navigaattoripohjainen akun esilämmitys, joka ei ole järin tietoinen uusista latauspisteistä. Järjestelmä myös aloittaa joskus esilämmityksen turhan kaukana latauspisteestä, joten lähempänä laturia käynnistetään toinen lämmityskierros. Olisiko manuaalimahdollisuus sittenkään liikaa pyydetty?Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 15.5.2025 Käyttötesti Käyttötestin loppuraportti: Volvo EX30 – erilainen Volvo hyvässä ja huonossa 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?