21.3.2023 Ajoneuvot Käyttötesti: Kia Niron pikalatauksessa vain kuski pikaistuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia Niromme on monilla tavoin mainio sähköauto, jonka suurin haaste tuntuu olevan pikalataus pidempää matkaa taivallettaessa. Käyttötestissä oleva Kia Niromme on monin tavoin mielenkiintoinen vastapari Polestar 2:llemme. Polestarin luottaessa isohkoon akkuun ja korkeaan lataustehoon kärsii se kuitenkin korkeahkosta kulutuksesta. Kia Niro puolestaan kulkee pienemmän akun turvin pihisti, jolloin sähköäkään ei tarvitse ladata niin vauhdikkaasti.Varsinaiseen haasteeseen törmättiin eräänä talvipäivänä, kun Niro oli pysäköitynä Helsinki-Vantaan parkkihalliin. Hallien latauspaikat ovat tällä hetkellä ylisuosittuja, eikä niitä voi varatakaan. Ei siis latausta autolle työreissun aikana.Palatessa Kia Niro EV oli hankalimman tilanteensa edessä. Kaksi päivää parin asteen pakkasessa ollut auto oli kylmähkö ja sen akussa oli 17% varausta. Koska akun esilämmitys toimii Nirossa vain yli 20% varauksella, ei siitäkään ollut apua. Siispä laturille ihan perinteisesti ajamalla.Klassinen 10-80% lataus veikin kylmällä Nirolla yli tunnin ja latauksen keskitehoksi muodostui 43 kW. Mieleen tulivat vanhempien kertomukset siitä, miten heille tulee fyysinen tarve saada jälkikasvu syömään. Ottaisikohan Niro sähköä paremmin vastaan syöttämällä ja lentokoneääniä pitämällä?Esilämmittämällä akku tahti on hiukan parempi erityisesti latauksen alussa, mutta into hiipuu reiluun 40 kilowattiin nopeasti. Laturilla tuntuu menevän lähes aina 50-65 minuuttia, riippuen toki kuinka pitkälle on jatkamassa. Alhaisen huippulataustehon (72 kW) vastineeksi arvioisi, että auto pitää lataustehon yllä myötä- ja vastamäessä, mutta jo piikkiarvoon pääseminen tuntuu olevan työn takana.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKoti- ja määränpäälatauksella onneenKia Niro EV soveltuukin parhaiten kotilataajalle. Maakuntamatkailussa kannattaa suosia 300-400 kilometrin matkoja, jolloin puuttuvan sähkön voi ottaa helposti kahvitauon aikana. Mikäli käytössä on lataus määränpäässä, saa akun taas täyteen yön aikana paluumatkaa varten. Kätevää!Alhainen kulutus, kompaktihko 65 kWh:n akku ja pessimistinen arvio toimintamatkasta tekevät Nirosta parhaimmillaan helpon, mutta pahimmillaan raivostuttavan matkakumppanin. Sitä mukaa kun auton tavat oppii, muodostuu reittisuunnitelmien tekeminen helpommaksi.Oma lukunsa on auton navigaattoripohjainen akun esilämmitys, joka ei ole järin tietoinen uusista latauspisteistä. Järjestelmä myös aloittaa joskus esilämmityksen turhan kaukana latauspisteestä, joten lähempänä laturia käynnistetään toinen lämmityskierros. Olisiko manuaalimahdollisuus sittenkään liikaa pyydetty?Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Matkailu Sähköautotehtaat nousseet turistikohteiksi Kiinassa – tuhannet jonottavat kierroksille 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan on pinnalta kova mutta sisältä pehmeä ajettava 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?