Käyttötesti: miten paljon Opel Astra Electric oikeasti kuluttaa?

Kuva Jari Saarentaus

Mittauksemme osoittavat, että Opel Astra Electric -käyttötestiautomme vie virtaa suhteessa vähemmän, mitä korkeammaksi ajonopeus nousee.

Käyttötestin aikana on useaan kertaan todettu, että Opel Astra Electric kuluttaa sähköä varsin kohtuullisesti etenkin suuremmissa nopeuksissa. Nämä ovat kuitenkin olleet vain auton ajotietokoneesta matkan varrella napattuja lukemia – oli aika käyttää käyttötestiauto perusteellisemmissa mittauksissa.

Mittaukset suoritettiin vakioiduilla ajolenkeillä, jotka tehdään Moottorin jokaiselle testi- ja vertailuautolle. Kun sekä maantie-, kaupunki- että moottoritiekulutukset mitataan samoilla rytmeillä ja keskinopeuksilla, autojen saavuttamia lukemia voidaan verrata keskenään.

Astra Electricin osalta saimme kulutukseksi maantiellä (+15 °C) 16,7 kWh/100 km, kaupungissa (+19 °C) 17,9 kWh/100 km ja moottoritiellä (+13 °C) 21,6 kWh/100 km. Kaikki mittaukset sisältävät 10 prosentin lataushäviön.

Kun tuloksia verrataan aiempiin sähköautoilla tekemiimme mittauksiin, Opelin kaupunkikulutus vaikuttaisi olevan astetta korkeampi kuin esimerkiksi Kia Niro EV- ja Volvo EX30 -käyttötestiautoissa – esimerkiksi hieman viileämmässä +13 asteen lämpötilassa mitattu Kia vei Opeliin verrattuna 3,3 kilowattituntia vähemmän sataa kilometriä kohden.

Jos ilmiölle haetaan syytä, ainakin Astran maltillisempi energian talteenotto lienee osaltaan vaikuttamassa asiaan, sillä Niron – kuten useimman muunkin sähköauton – saa halutessaan regeneroimaan liikennevaloihin ja kadunkulmiin tuntuvasti voimakkaammin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

120 km/h kiittää

Maantiellä, ja varsinkin moottoritiellä, puntit kuitenkin kääntyvät toisin päin: siinä missä korkeampien sähköautokilpailijoiden kulutus kohoaa 120 km/h -nopeudessa yleisesti jopa lähelle kolmeakymmentä kilowattituntia sadalla, Astran 21,6 kWh/100 km -lukemaa lataushäviöineen voi pitää hyvin alhaisena.

Esimerkiksi Volvo EX30 vei samaisessa mittauksessa 5,3 kWh/100 km enemmän – ero on merkittävä, vaikka ruotsalaismerkin lenkki ajettiin lämpimämmässä +23 asteen säässä.

Astra Electricin matalampi rakenne ja sitä kautta parempi käytännön ilmanvastus näyttäisivät siis todellakin purevan varsinkin kesänopeuksilla nelikaistaista baanaa päästeltäessä.

Seuraavassa väliraportissa paneudumme Opelin muihinkin mittaustuloksiin, samalla kun valmistelemme marraskuun loppuun valmistuvaksi kaavailtua, kattavaa loppuraporttia.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat