12.12.2023 Ajoneuvot Käyttötesti: miten pitkälle Kia Niro EV:llä pääsee? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä On Kia Niro EV -sähköauton käyttötestin loppuraportin aika. Ensimmäiseksi selvitämme, miten auton toimintamatka vaihtelee eri ajo-olosuhteissa. Kia Niro EV:n käyttötesti starttasi likipitäen vuosi sitten, joulukuun puolivälissä, kun uutuuttaan kiiltelevä korealainen lipui äänettömästi Autokeskus Konalan luovutushallista helsinkiläiseen lumipyryyn.Kuten aina käyttötesteissämme, pyrimme kattamaan autoilla mahdollisimman monenlaiset ajo-olosuhteet, ja tämä toteutui Nironkin kanssa. Kun testi oli kesäkuun lopulla ohitse, olimme kirjanneet ylös niin talvi-, välikausi- kuin kesäkokemuksetkin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAluksi pienempi toimintamatkaAjoakku Nirossa on kiitettävän kokoinen, käytössä ilmoitetaan olevan 64,8 kilowattituntia. Ja kun kulutus on alhainen, myös todellinen toimintamatka yhdellä latauksella on pitkä, mutta vaihtelee luonnollisesti ajotilanteen mukaan.Aivan käyttötestin alussa saimme totutella huomattavasti pienempään toimintamatkaan kuin WLTP-normin mukaiset 460 kilometriä, sillä sovimme maahantuojan kanssa, että käyttötestiautolle suoritetaan erityinen sähköauton sisäänajo. Siitä kerroimme yksityiskohtaisemmin ensimmäisessä väliraportissa.Tiivistettynä sisäänajolla pyritään varmistamaan samankaltaisia asioita kuin polttomoottoripuolellakin, eli mekaaniset komponentit saavat asettuvat rauhassa uomiinsa.Käytön kannalta isoin asia oli se, että ensimmäisen tuhannen kilometrin matkalla DC- eli pikalataus oli pannassa, ja AC- eli pistorasia- tai asiointilatauksessakin akun varaustila pidettiin 20 ja 80 prosentin välimaastossa. Niinpä täysi toimintamatka ei ollut käytössä, ja lataaminen oli tavallista hitaampaa.Kulutus 16–25 kWh/100 kmOlimme siis asennoituneet tavallista hitaampaan etenemiseen, mutta ilahduttavasti toimintamatka osoittautui sisäänajovaiheessakin aivan riittäväksi. Niin suko- kuin voimavirtatyyppiset lataukset mahdollistivat joustavan etenemisen, eikä yli 200 kilometrin ajo putkeen tuottanut pakkaskeleilläkään tuskaa.Ja kun ensimmäinen tuhat kilometriä ja samalla sisäänajo olivat takana, täysi 100 prosentin varaustila kasvatti talvisen moottoritien toimintamatkan jo 250 kilometrin tuolle puolen.Maantieajossa Niron virran menekki on pihiä – hieman päälle 16 kWh/100 km -taso pätee niin talvisessa 80 km/h kuin kesäisessä 100 km/h -ajossa, vaikka matkalle sattuisi ohituksiakin. Toimintamatkaa kertyy tällä tahdilla vajaat 400 kilometriä.Moottoritiellä kulutus pysyy niin ikään hyvin aisoissa. Pakkaskelillä tyypillinen lukema oli noin 22 kWh/100 km, ja ilmojen lämmettyä kulutus putosi kahdenkymmenen kilowattitunnin tuntumaan. Kun siirryttiin kesänopeuksiin mutta lämpötila pysyi kymmenen asteen molemmin puolin, kulutus saattoi pompata lähelle 25 kWh/100 km, mutta lämpimällä säällä päästiin taas lähemmäs 20 kilowattitunnin tasoa. Käyttötestissä toimintamatka moottoritiellä vaihteli yleensä 250–300 kilometrin välillä.Ennen kaikkea kotilataajalleNiro EV soveltuu pitkine toimintamatkoineen erinomaisesti nimenomaan kotilataajalle. Akku täyttyy kolmivaihevirralla vajaassa kuudessa ja puolessa tunnissa eli kun kuljettajan pitää joka tapauksessa nukkua, akku on yleensä aamulla lähdettäessä täynnä. Sama pätee työpaikalla työpäivän aikana tapahtuvaan lataamiseen.Käyttötestin aikana latasimme autoa runsaasti myös tätä tarkoitusta varten asennetusta suko-pistorasiasta, jolla tyhjästä täyteen lataus ottaa luonnollisesti kauemmin, mutta yön yli lataamalla tälläkin keinolla saa helposti lisää rangea kaupunkien välisiin siirtymiin – varsinkin kun ennen latausta akkua tulee harvoin ajettua täysin tyhjäksi.Sen sijaan pidemmille, välilatausta edellyttäville matkoille Niro EV sopii selvästi huonommin: auto kun pohjautuu vanhempaan sähkötekniikkaan kuin aivan uusimmat sähköautomallit. Korkeimmaksi pikalataustehoksi luvataan 72 kilowattia, mutta talvikelillä into hiipuu alun jälkeen nopeasti reiluun 40 kilowattiin, vaikka käyttäisi navigaatiopohjaista akun esilämmitystä.Lämpimämmillä keleillä päästään jo lähemmäs luvattua latauksen maksimitehoa ja ylikin – mutta vain hetkellisesti, eli Nirolla kannattaa joko varautua pitkiin latausstoppeihin tai rajoittaa päivämatkat yllä mainittuihin toimintamatkojen sykleihin.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 12.11.2024 Uutinen Yksi rajapyykki ylitetty – Suomessa on nyt yli 100 sähkökuorma-autoa 11.11.2024 Ajoneuvot Goldfinger!… Klassikko-Bondin 60-vuotista taivalta juhlistavat sekä hyvis että pahis, Aston Martin ja Rolls-Royce 10.11.2024 Ajoneuvot Porsche 911 Carrera T on jatkossakin Porschen käsitys perusautojen perusautosta 8.11.2024 Ajoneuvot Eläköön Karma Invictus: Fisker Karma on löytänyt jälleen uuden muodon, vaikka jo toinen Fisker-automerkki on nurin 8.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: tällaisena et ole Toyota RAV4:ää ennen nähnyt Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä