12.12.2023 Ajoneuvot Käyttötesti: miten pitkälle Kia Niro EV:llä pääsee? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä On Kia Niro EV -sähköauton käyttötestin loppuraportin aika. Ensimmäiseksi selvitämme, miten auton toimintamatka vaihtelee eri ajo-olosuhteissa. Kia Niro EV:n käyttötesti starttasi likipitäen vuosi sitten, joulukuun puolivälissä, kun uutuuttaan kiiltelevä korealainen lipui äänettömästi Autokeskus Konalan luovutushallista helsinkiläiseen lumipyryyn.Kuten aina käyttötesteissämme, pyrimme kattamaan autoilla mahdollisimman monenlaiset ajo-olosuhteet, ja tämä toteutui Nironkin kanssa. Kun testi oli kesäkuun lopulla ohitse, olimme kirjanneet ylös niin talvi-, välikausi- kuin kesäkokemuksetkin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAluksi pienempi toimintamatkaAjoakku Nirossa on kiitettävän kokoinen, käytössä ilmoitetaan olevan 64,8 kilowattituntia. Ja kun kulutus on alhainen, myös todellinen toimintamatka yhdellä latauksella on pitkä, mutta vaihtelee luonnollisesti ajotilanteen mukaan.Aivan käyttötestin alussa saimme totutella huomattavasti pienempään toimintamatkaan kuin WLTP-normin mukaiset 460 kilometriä, sillä sovimme maahantuojan kanssa, että käyttötestiautolle suoritetaan erityinen sähköauton sisäänajo. Siitä kerroimme yksityiskohtaisemmin ensimmäisessä väliraportissa.Tiivistettynä sisäänajolla pyritään varmistamaan samankaltaisia asioita kuin polttomoottoripuolellakin, eli mekaaniset komponentit saavat asettuvat rauhassa uomiinsa.Käytön kannalta isoin asia oli se, että ensimmäisen tuhannen kilometrin matkalla DC- eli pikalataus oli pannassa, ja AC- eli pistorasia- tai asiointilatauksessakin akun varaustila pidettiin 20 ja 80 prosentin välimaastossa. Niinpä täysi toimintamatka ei ollut käytössä, ja lataaminen oli tavallista hitaampaa.Kulutus 16–25 kWh/100 kmOlimme siis asennoituneet tavallista hitaampaan etenemiseen, mutta ilahduttavasti toimintamatka osoittautui sisäänajovaiheessakin aivan riittäväksi. Niin suko- kuin voimavirtatyyppiset lataukset mahdollistivat joustavan etenemisen, eikä yli 200 kilometrin ajo putkeen tuottanut pakkaskeleilläkään tuskaa.Ja kun ensimmäinen tuhat kilometriä ja samalla sisäänajo olivat takana, täysi 100 prosentin varaustila kasvatti talvisen moottoritien toimintamatkan jo 250 kilometrin tuolle puolen.Maantieajossa Niron virran menekki on pihiä – hieman päälle 16 kWh/100 km -taso pätee niin talvisessa 80 km/h kuin kesäisessä 100 km/h -ajossa, vaikka matkalle sattuisi ohituksiakin. Toimintamatkaa kertyy tällä tahdilla vajaat 400 kilometriä.Moottoritiellä kulutus pysyy niin ikään hyvin aisoissa. Pakkaskelillä tyypillinen lukema oli noin 22 kWh/100 km, ja ilmojen lämmettyä kulutus putosi kahdenkymmenen kilowattitunnin tuntumaan. Kun siirryttiin kesänopeuksiin mutta lämpötila pysyi kymmenen asteen molemmin puolin, kulutus saattoi pompata lähelle 25 kWh/100 km, mutta lämpimällä säällä päästiin taas lähemmäs 20 kilowattitunnin tasoa. Käyttötestissä toimintamatka moottoritiellä vaihteli yleensä 250–300 kilometrin välillä.Ennen kaikkea kotilataajalleNiro EV soveltuu pitkine toimintamatkoineen erinomaisesti nimenomaan kotilataajalle. Akku täyttyy kolmivaihevirralla vajaassa kuudessa ja puolessa tunnissa eli kun kuljettajan pitää joka tapauksessa nukkua, akku on yleensä aamulla lähdettäessä täynnä. Sama pätee työpaikalla työpäivän aikana tapahtuvaan lataamiseen.Käyttötestin aikana latasimme autoa runsaasti myös tätä tarkoitusta varten asennetusta suko-pistorasiasta, jolla tyhjästä täyteen lataus ottaa luonnollisesti kauemmin, mutta yön yli lataamalla tälläkin keinolla saa helposti lisää rangea kaupunkien välisiin siirtymiin – varsinkin kun ennen latausta akkua tulee harvoin ajettua täysin tyhjäksi.Sen sijaan pidemmille, välilatausta edellyttäville matkoille Niro EV sopii selvästi huonommin: auto kun pohjautuu vanhempaan sähkötekniikkaan kuin aivan uusimmat sähköautomallit. Korkeimmaksi pikalataustehoksi luvataan 72 kilowattia, mutta talvikelillä into hiipuu alun jälkeen nopeasti reiluun 40 kilowattiin, vaikka käyttäisi navigaatiopohjaista akun esilämmitystä.Lämpimämmillä keleillä päästään jo lähemmäs luvattua latauksen maksimitehoa ja ylikin – mutta vain hetkellisesti, eli Nirolla kannattaa joko varautua pitkiin latausstoppeihin tai rajoittaa päivämatkat yllä mainittuihin toimintamatkojen sykleihin.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Ajoneuvot Nissan luovii hankalien aikojen läpi – jo tänä vuonna Leafista tehdään crossover ja Micra muuttuu täyssähköiseksi Renault R5:n DNA:lla 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 1.4.2025 Yleinen Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 31.3.2025 Autoilu Kyllä se tulee – kesä ja kesänopeudet! 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle