Käyttötesti: Volvo EX30 kesää muistellen ja syksyä odottaen

Kuva Aake Kinnunen
Volvo EX30 käyttötesti

Volvon kesä oli lopulta sopivan kiireinen.

Keltaisen auton kesä sujui melko rientoisasti ja vuodenaika onkin tuonut auton parempia puolia esille. Akun esilämmitys ja sopiva lämpötila tarkoitti, että autolla oli mahdollisuus saada vielä täysi 150 kilowatin latausteho yli 40% varauksella aloitettaessa, mihin harvempi sähköauto pystyy. Lisäksi Volvolla on tapana usein laittaa hiukan indeksilisää huipputehoonsa, kovimman lukeman ollessa 157 kW.

Sama koskee EX30:n kulutusta, eli kesä on sähköauton parasta aikaa. Varsinaisessa testimittauksessa Volvon maantiekulutukseksi todettiin 17,9 kWh/100 km lataushäviöineen, mikä on pienelle sähköautolle reiluhkosti. Toisaalta ero mittauksen 16,0 kWh/100 km kaupunkikulutukseen on pieni. Moottoritiellä autolle mitattiin 23°C lämpötilassa 26,9 kWh/100 km, mikä kertoo osaltaan ilmanvastuksen merkityksestä kulutuksen muodostumisessa. 4 500 kilometrin ajoista ajotietokoneeseen kertyi lukema 18,3 kWh/100 km, joten autolla on viihdytty kesällä paljon juuri maantiellä.

Muuten odottelemmekin syksyä ja talvea nähdäksemme, miten EX30 on kehittynyt alkuvuoden kylmistä kuukausista. Ainakin auton väri sopii pian eteläisen Suomen lehtien kanssa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat