11.4.2023 Ajoneuvot Käyttötesti: Peugeot 308 palveli persoonallisesti mutta luotettavasti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opimme sittenkin operoimaan Peugeot 308 -käyttötestiautoamme, vaikka alkuvaikutelma oli mahdollisimman sekava. Myös auton viimeistely täytti odotukset. Leijonamerkin nykyolemus kiteytyy käyttötestissämme olleessa Peugeot 308 SW Hybrid -mallissa erityisen selvänä. Valmistajalle aiemmin ominainen klassinen käytännöllisyys on korvattu alleviivatulla persoonallisuudella, joka ei aukea ensimmäisellä korttelinkierrolla vaan vaatii pidemmän sopeutumisajan.Joskus tällä tavalla luonnehdittiin sisarmerkki Citroënin tuotteita, jotka ovat siis nyt saaneet kilpailijan samasta ranskalaisyhtymästä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKehittynyt edeltäjästäänKäyttötestin ensimetrit olivat lähes shokeeraavat, sillä ero edelliseen käyttötestiautoon, perusperinteiseen Nissan Qashqaihin, ei olisi voinut olla suurempi. Peugeot 308:n kojelauta sisältää useita näyttöjä, vähän nappuloita, paljon särmiä ja runsaasti kiiltävää pintaa. Jokapäiväisten toimintojen käyttäminen vaikutti alkuun hyvin vaikealta, ja heti lähtöön oli selvää, että tästä testistä tulisi tavanomaista värikkäämpi.Mutta varsin pian futuristisen pinnan alta alkoi löytyä toimiviakin elementtejä. Edeltäjä-308:ssa käyttäjää kiusasivat varsinkin niukat pikkutavaroiden säilytystilat kojelaudassa ja pyyhinviiksi, josta puuttuivat muun muassa sadetunnistimen herkkyyden säätö sekä kunnollinen kertapyyhkäisy. Uudessa mallissa lokeroita, vieläpä valaistuja, on runsaasti ja pyyhkimiä käytetään nyt yhtä monipuolisesti kuin muissakin autoissa. Merci beaucoup, messieurs Peugeot!Mukavasti muunneltavaaMyös laatuvaikutelma täytti odotukset. Vaikka jo edeltävä 308 merkitsi aikanaan melkoista harppausta materiaalivalintojen saralla, tämä uusi sukupolvi on sitäkin tasokkaampi. Laatu osoittautui käyttötestin aikana ihan konkreettiseksikin, sillä Peugeotissa ei esiintynyt yhden yhtä vikaa, ellei oikeanpuoleisen takaturvavyön ajoittain laiskaa kelautumista lasketa.Testin loputtua, kun matkamittarissa lepäsi rahtusen vajaat 20 000 kilometriä, myöskään natinoita tai muita resonansseja ei kuulunut, ja yleisilme sekä tuntuma olivat kuin uudesta autosta.Alussa mainittuun sekamelskaankin saatiin shokkihoitoa, kun maltoimme ohjelmoida kojelaudan omien mieltymysten mukaiseksi. Kun keskinäytön ja sen alla olevan virtuaalisen näppäinruudun koostaa sopivasti, miltei kaikkia ydintoimintoja pystyy käyttämään parilla nappulan painalluksella ja ilman valikoissa haahuilua.Ei tämä täysin poista kaikkia käyttöliittymän kiemuroita, mutta edeltävän polven Peugeoteihin nähden remontti on onnistunut. Kerroimme näistä ohjelmointimahdollisuuksista seikkaperäisesti jo viime syksyn väliraportissamme.Mittaristo näytti testin alussa niin ikään todella sekavalta, mutta silmät oppivat löytämään olennaisen, ja lopussa kokonaisuutta piti jopa selkeänä. Lähinnä kaukovalojen sininen merkkivalo hukkui syksyn pimeillä graafisen ilottelun syövereihin.Sen sijaan yliherkästi ohjauspyörän liikkeisiin tarrautuva kaistavahti, epäselvää kuvaa välittävä peruutuskamera sekä takelteleva navigaattori kiusasivat aina käyttötestin maaliin saakka, vaikka autolle tehtiin taipaleen aikana kaksikin on the air- eli pilvipäivitystä.Talvellakin toimivaKäyttötestin lopulla puolestaan ilmeni, että virtuaalinappuloita ja kosketusnäyttöä pystyy käyttämään moitteetta myös talvikäsineillä. Ratti ja sisätilat lämpenevät nopeasti, viimeksi mainittu haluttaessa jo ennen liikkeellelähtöä älypuhelimen sovelluksella, mutta istuinlämmitin nostaa celciuksiaan huomattavasti verkkaisemmin: toisin kuin yleensä, peffalämppäriä ei ajon aikana tarvinnut käytännössä kytkeä lainkaan pois päältä.Kylmemmillä keleillä myös matkustamon lämmönjako vaikutti lopulta hieman tuulilasipainotteiselta – liekö talvitesteissä huomattu lasien huurtumista ja ohjattu puhallusta suhteessa vähän ylemmäs?Sähköisesti lämmitettävä tuulilasi puolestaan teki, ehkä hieman yllättäen, Peugeot-debyyttinsä vasta tämän mallipolven 308:n myötä – joskin käyttötestiautossa lisävarusteena. Tuulilasi sulaa siinä ajassa kun sivuruutuja raapataan, mikä sai aikaan jälleen yhden toiveen: mikseivät saman tien auton kaikki lasit voisi olla sähkölämmitteisiä?Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari SaarentausMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Ajoneuvot DS N°8 on Pariisin viimeisintä luksussähköautomuotia, ihan nimeään myöten – unohtamatta 750 kilometrin toimintamatkaa 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 13.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: päivittämällä paremmaksi – Volvo EX30 13.12.2024 Ajoneuvot Toyota Urban Cruiser tekee paluun sähköcrossoverina – Intiassa valmistettava Suzuki-yhteistyömalli on omalla tavallaan historiallinen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”