28.3.2023 Ajoneuvot Käyttötesti: Peugeot 308:n ajettavuus kerää kehuja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Puoli vuotta Peugeot 308 -lataushybridin kanssa todisti, että ranskalaismerkki osaa edelleen yhdistää ajettavuuden ja mukavuuden oivallisella tavalla samaan autoon. Peugeotimme taipaleesta on kerrottu säännöllisesti aiemmissa väliraporteissa, mutta kun 20 000 kilometrin käyttötesti on nyt ohitse, on aika summata kokemukset.Käyttötestiauto, tarkalta nimeltään Peugeot 308 SW Allure Pack Edition Hybrid 180 EAT8, on kahdesta lataushybridistä miedompi 132 kilowatin (180 hv) yhteistehoineen ja myydyimmäksi kaavailtuine varustetasoineen; 165 kW:n (224 hv) huippumalli on saatavana vain GT-tasoisena, jonka vauhdikkaampi rengaskoko vesittää aiempien koeajokokemustemme mukaan osan 308:n ajomukavuudesta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEleetöntä elastisuuttaMukavuuden ja ajettavuuden välinen tasapaino nimittäin osoittautui kenties käyttötestiauton parhaaksi piirteeksi. Kaupunkiajossa 308 kääntyilee ketterästi ja sulavasti, maantiellä suuntavakavuus on moitteeton ja mutkatiellä – huonokuntoisellakin – eleettömyys on suorastaan ensiluokkaista. Tarkka ohjaus yhdistettynä pienikokoiseen rattiin saattaa antaa alkuun turhan herkän ja jopa hermostuneen vaikutelman, mutta tähän tottuu nopeasti.Hybridiversion yli 300 kilogramman lisämassaa peruspolttomoottorimalliin verrattuna ei kerta kaikkiaan autossa aisti, sillä käytös säilyy neutraalina aivan äärirajoille, eli tälläkin pyöräkoolla pärjätään mainiosti. Varsinkin, kun se säilyttää alustassa piilevän, maan tuotteelle perinteisen elastisen perusvireen; enempää pehmeyttä ei osaa nykyautoon edes kaivata.Ajettavuus säilyy oivallisena talvikeleilläkin. Jo syksyisellä soratiellä olimme havainneet, että käytös heikolla kitkalla on rauhallista ja ajonvakautuksen puuttuminen huomaamatonta. Sama laulu jatkui talvella: lumipöperössä kahlattaessa myös luistoneston harmoninen toiminta ihastutti.Vaivaton voimalinjaMyös melutaso täyttää odotukset, sillä sileällä pinnalla 308 etenee äänettä kuin suuremmatkin autot. Karkeammalla asfaltilla alemman keskiluokan rajat tulevat kuitenkin vastaan, mutta meluisana ei Peugeotia voi tällöinkään pitää.Äänieristys on osunut maaliin myös hybridivoimalinjan osalta, sillä käytännössä polttomoottorin käynnistymistä ei ajossa kuule, ja sulavaa suorituskykyä riittää kaikkiin tilanteisiin. Maantiellä rekoista pääsee pikavauhdilla ohi, ja parkkihallien ahtaikoissa ryömittäminen käy miltei sentintarkasti.Vaihteenvalitsimen virkaa ajaa nykytapaan sähköinen liukukytkin, joka on sinänsä ergonominen käyttää, mutta ajoalue kytkeytyy hieman viiveellä. Hätäinen kuski saattaa myös kohdata sinänsä hienosti toimivan kahdeksanvaihteisen automaattivaihteiston satunnaisia nykäyksiä. Vaihdevivun vierestä saa valittua B-asennon, joka tehostaa jarrutusenergian talteenottoa: hyödyllinen toiminto erityisesti jyrkissä alamäissä, mutta sähköautoista tuttua yhden polkimen ajoa se ei sentään mahdollista.Juttusarjan seuraavissa osissa keskitymme 308:n muihin ominaisuuksiin, kuten ergonomiaan, tiloihin ja – mikä tärkeintä – lataushybridin muodostamiin kustannuksiin. Sen verran voi jo paljastaa, että siinä onkin melkoinen vyyhti purettavaksi….Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X – ruusuja ja risuja testin puoliväliin 19.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Dacia Duster on mökkitiellä kuin kotonaan 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 14.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X – miten sujuu matka-ajo maastojyrällä? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 22.6.2025 Laivat Ja taas romutetaan: entinen Silja Linen ruotsinlaivapioneeri Finlandia purettavana Turkissa 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 22.6.2025 Autoilu Ajoneuvojen kierrätys muuttuu uuden EU-asetuksen myötä 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan