28.3.2023 Ajoneuvot Käyttötesti: Peugeot 308:n ajettavuus kerää kehuja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Puoli vuotta Peugeot 308 -lataushybridin kanssa todisti, että ranskalaismerkki osaa edelleen yhdistää ajettavuuden ja mukavuuden oivallisella tavalla samaan autoon. Peugeotimme taipaleesta on kerrottu säännöllisesti aiemmissa väliraporteissa, mutta kun 20 000 kilometrin käyttötesti on nyt ohitse, on aika summata kokemukset.Käyttötestiauto, tarkalta nimeltään Peugeot 308 SW Allure Pack Edition Hybrid 180 EAT8, on kahdesta lataushybridistä miedompi 132 kilowatin (180 hv) yhteistehoineen ja myydyimmäksi kaavailtuine varustetasoineen; 165 kW:n (224 hv) huippumalli on saatavana vain GT-tasoisena, jonka vauhdikkaampi rengaskoko vesittää aiempien koeajokokemustemme mukaan osan 308:n ajomukavuudesta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEleetöntä elastisuuttaMukavuuden ja ajettavuuden välinen tasapaino nimittäin osoittautui kenties käyttötestiauton parhaaksi piirteeksi. Kaupunkiajossa 308 kääntyilee ketterästi ja sulavasti, maantiellä suuntavakavuus on moitteeton ja mutkatiellä – huonokuntoisellakin – eleettömyys on suorastaan ensiluokkaista. Tarkka ohjaus yhdistettynä pienikokoiseen rattiin saattaa antaa alkuun turhan herkän ja jopa hermostuneen vaikutelman, mutta tähän tottuu nopeasti.Hybridiversion yli 300 kilogramman lisämassaa peruspolttomoottorimalliin verrattuna ei kerta kaikkiaan autossa aisti, sillä käytös säilyy neutraalina aivan äärirajoille, eli tälläkin pyöräkoolla pärjätään mainiosti. Varsinkin, kun se säilyttää alustassa piilevän, maan tuotteelle perinteisen elastisen perusvireen; enempää pehmeyttä ei osaa nykyautoon edes kaivata.Ajettavuus säilyy oivallisena talvikeleilläkin. Jo syksyisellä soratiellä olimme havainneet, että käytös heikolla kitkalla on rauhallista ja ajonvakautuksen puuttuminen huomaamatonta. Sama laulu jatkui talvella: lumipöperössä kahlattaessa myös luistoneston harmoninen toiminta ihastutti.Vaivaton voimalinjaMyös melutaso täyttää odotukset, sillä sileällä pinnalla 308 etenee äänettä kuin suuremmatkin autot. Karkeammalla asfaltilla alemman keskiluokan rajat tulevat kuitenkin vastaan, mutta meluisana ei Peugeotia voi tällöinkään pitää.Äänieristys on osunut maaliin myös hybridivoimalinjan osalta, sillä käytännössä polttomoottorin käynnistymistä ei ajossa kuule, ja sulavaa suorituskykyä riittää kaikkiin tilanteisiin. Maantiellä rekoista pääsee pikavauhdilla ohi, ja parkkihallien ahtaikoissa ryömittäminen käy miltei sentintarkasti.Vaihteenvalitsimen virkaa ajaa nykytapaan sähköinen liukukytkin, joka on sinänsä ergonominen käyttää, mutta ajoalue kytkeytyy hieman viiveellä. Hätäinen kuski saattaa myös kohdata sinänsä hienosti toimivan kahdeksanvaihteisen automaattivaihteiston satunnaisia nykäyksiä. Vaihdevivun vierestä saa valittua B-asennon, joka tehostaa jarrutusenergian talteenottoa: hyödyllinen toiminto erityisesti jyrkissä alamäissä, mutta sähköautoista tuttua yhden polkimen ajoa se ei sentään mahdollista.Juttusarjan seuraavissa osissa keskitymme 308:n muihin ominaisuuksiin, kuten ergonomiaan, tiloihin ja – mikä tärkeintä – lataushybridin muodostamiin kustannuksiin. Sen verran voi jo paljastaa, että siinä onkin melkoinen vyyhti purettavaksi….Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Volvo EX30 Käyttötesti: lukko jäässä pakkassäässä sekä asiaa lasivakuutukseen – Volvo EX30 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Ajoneuvot Škoda Enyaq sai ansaitun faceliftin, joka lisää toimintamatkaa 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista 7.1.2025 Ajoneuvot On jälleen aika esitellä kuluneen vuoden 10 suosituinta automallia – äärimmäisimmässä asussaan tietenkin 4.1.2025 Uutinen Tutut automerkit pitivät pintansa viime vuonna – kasvattivat jopa markkinaosuuttaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y "Juniper" esiteltiin Kiinassa - tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti