16.5.2022 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot 308 SW – onko se aiempaa käytännöllisempi? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Edeltäjämallin sijaan uusi Peugeot 308 SW tuo mieleen lähinnä 508-isoveljensä. Hyvää: laatuvaikutelma, parantuneet kojelaudan yksityiskohdat. Huonoa: polvitilat takana. Koeajoimme uuden Peugeot 308:n viistoperäversion jo aiemmin keväällä, ja nyt oli aika ottaa tuntumaa SW-farkkuun kotimaan teillä. Aivan perusmallia emme tälläkään kertaa saaneet alle, vaan tämäkin yksilö oli koristeltu ja kengitetty vauhdikkain GT-lisin. Sen sijaan voimalinja oli astetta kesympi, yhteisteholtaan 132 kW (180 hv), kun voimakkaampi vaihtoehto tarjoaa 165 kW (225 hv). Sähkömoottori antaa näissä molemmissa hybridimalleissa samat 81 kW (110 hv), joten tehoero on saatu 1,6-litraisen bensiinimoottorin eri virityksillä. Tehonalenema tuntuu SW-korissa reilun 2 300 euron säästönä – ja jos tyytyy 180-heppaisessa alhaisempaan varustetasoon, eroa kertyy vielä lisää, sillä 225 hv -version saa vain GT:nä. Edullisimmillaan lataushybridi-308:n omistajaksi pääsee jo alle 40 tonnilla. Mitenkään laiska ei tämä 180 hv -versio ole, kaukana siitä – 7,7 sekunnin aika seisovalla satasella puhuu puolestaan, ja moottorin ääni on kovemmassakin kiihdytyksessä kohtuullisen vaimeaa sorttia. Hybridiksi auton tunnistaa on/off-tyyppisestä jarrupolkimen tuntumasta, eli jalalta vaaditaan hidastuksissa ylimääräistä herkkyyttä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pahimmat puutteet korjattu Vaikka jo edeltävä 308 toi aikanaan ison harppauksen sisätilojen laatuvaikutelman saralla, uusi sukupolvi on vieläkin hienompi, tyylikkäämpi ja digitaalisempi – aivan kuten tämän vuosikymmenen keskikokoisessa autossa kuuluu ollakin. Mieleen tuleekin väistämättä 508-isoveli. Myös käytännöllisyydessä on tapahtunut kivaa kehitystä. Aiemman 308:n enemmän tai vähemmän raivostuttavat piirteet eli sadetunnistimen herkkyyden säädön puute ja vajavaiset pikkutavaratoiden säilytystilat on nyt fiksattu kertaheitolla kuntoon. Asettelu, missä mittaristoa katsellaan ohjauspyörän kehän ylitse, on ennallaan, ja tähän tottuu taaskin nopeasti. Ajoasento on tämän jälkeen kelpo, ja istuinkin tarjoaa oivan tuen. Mittaristo ja keskinäyttö ovat aiempaa sujuvampia käyttää, mutta sisältävät edelleen nyansseja, jotka avautuvat vasta pidemmän käytön myötä. Farmariautoa on totuttu pitämään tilavana kulkupelinä, johon saa mahtumaan aikuisia ja tavaroita mielin määrin. Tässä uusi 308 ei aivan täysin täytä odotuksia, sillä etenkin takaistuintilat ovat pidemmille niukat. Vaikka kokonaispituutta on 50 mm enemmän kuin edeltäjämallissa, akseliväli on säilynyt parin millimetrin haarukassa samana, eikä tätä ole siis saatu realisoitua aivan sellaisena väljyytenä kuin olisi toivonut. Kovamuoviset etuistuinten selkänojien taustalevyt syövät osaltaan käytännön senttejä. Lataushybriditekniikka nipistää polttomoottori-308 SW:n 608 litran tavaratilasta 60 litraa pois. Muodoltaan kontti on matalahko, eikä välipohjan altakaan juuri löydy ylimääräistä säilytystilaa. Takaselkänoja kaatuu kolmessa erisuuruisessa osassa eteen kontissa olevista kahvoista, eli suksien kuljettaminen onnistuu ilman kattoboksia. Aidosti täyssähköllä Ajettavuudeltaan 308 vaikuttaisi olevan miellyttävän puolella, ainakin koeajoajankohdan kitkarenkailla. Ohjaus keskittää suoralla tiellä hienosti, suuntavakavuus on kunnossa ja jousitusmukavuuskin kärsii lähinnä GT-version virityksestä. Vaikka tärinää esimerkiksi mukulakivikadulla tuntuukin, plussaa on se, ettei ylimääräisiä räminöitä kuulu. Kokeilimme luonnollisesti myös toimintamatkan täydellä latauksella. Muutaman kilometrin taajama-ajon ja sen jälkeen 60–80 km/h -nopeuksilla suoritetun maantieajon jälkeen matkamittarissa lepäsi melko tasan 40 kilometriä, ennen kuin polttomoottori käynnistyi ensimmäisenä kerran. Vaikka ulkona vallitsi viiden asteen pakkanen ja liikkeelle lähdettiin kylmällä autolla, bensakone pysyi siis tyystin vaiti koko suorituksen ajan – eli 308 Hybridiä voi pitää aidosti paikallispäästöttömänä ajoneuvona. Näin, vaikka talvikelillä ei luonnollisesti päästy WLTP-arvon lupailemaan noin 60 kilometrin kantamaan; ennen liikkeelle lähtöä ajotietokoneen ennuste asettui välimaastoon 52 kilometrillään. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Peugeot 308 SW GT Hybrid 180 e-EAT8 Hinta alkaen 45 882 € Koeajetun auton hinta varusteineen 46 707 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 81 kW (110 hv). Teho 110 kW (150 hv), 6000 r/min Vääntö 360 Nm Vääntö 360 Nm Akku Akuston energiasisältö, teoreettinen 12,4 kWh. Toimintamatka 58–60 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,7 s Huippunopeus 225 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,1 (yhd.) CO2-päästöt 25–26 g/km Mitat pituus 4635 mm, leveys 1852 mm, korkeus 1442 mm, akseliväli 1732 mm Tavaratila: 548–1574 l Omamassa: 1734 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1450 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan