11.10.2022 Ajoneuvot Käyttötesti: puoli vuotta Nissan Qashqailla – kokemuksia kesärengaskaudelta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Juttusarjamme kolmas osa ruotii sitä, millainen ajettava Nissan Qashqai oli kesärengaskaudella. Yllätyksiä koimme varsinkin soratiellä. Vaihto kesärenkaisiin palautti Nissan Qashqain vakiorengaskokoonsa eli 235/55 R18 -suuruisiin Goodyear Eagle F1 -kumeihin. Talvirenkaat edustivat samaa kapeampaa kaliiberia, joka on vakiona Qashqain kahdessa edullisemmassa varustetasossa, ja tätä järkevyyttä harrastetaan talvisin usein myös kalliimmissa malleissa.Yhdessä kesänopeusrajoitusten ja kevätkarkeiden asfalttien kanssa odotimme reipasta lisäystä rengasmeluun, mutta tämä ei onneksi toteutunut: melutaso säilyi edelleen aivan kohtuullisena moottoritielläkin. Rengasmelun suhteellisen pienuuden havaitsee siitä, ettei mökä kovin paljon vähene karhealta pinnalta sileämmälle siirryttäessä: autosta kaikuva yleiskohina on kaiken aikaa vallitsevinta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySoratie maistuuKesäinen ajettavuus tuki koko lailla talvella tehtyjä havaintoja. Ohjaus on kesärenkaillakin taajamassa ylikevyt, mutta tukevoituu maantienopeuksissa. Myös keskitys on kohdallaan, eikä auto vaeltele uraisellakaan tiellä. Autotestissä suorittamamme väistökokeet osoittivat ääritilannekäytöksen hyväksi, varsinkin auton korkeus huomioon ottaen.Jousitus nypyttää yhä, mutta asiaan näyttäisi tottuvan nopeasti – monen sadan kilometrin päivätaipaleetkin taittuivat rasittumatta. Osittain myös hyvien istuinten vuoksi, eli alun mukavuusvaikutelmat osoittautuivat todeksi myös pidemmillä siirtymillä.Ja jos eteen sattuu soratietä, Qashqain kulku sen kuin paranee. Auto ei vavahtele tai leijaile turhia, ohjaus ei vetele, jousitus kerää niin isommat kuin pienemmätkin kuopat sisuksiinsa ja pyörät pysyvät kaiken aikaa tien pinnassa kiinni, eli ulosjoustotkin hoitavat tehtävänsä. Kolinoita ei kuulu eikä sorakaan juuri rapise lokasuojissa. Reipas maavara huolehtii lopusta, eli miltei minkä tahansa patin ylitse voi syöttää surutta. Kuulalaakerisoralla auto toki yliohjautuu, mutta ajonvakautus nappaa tämänkin liikkeen kiinni.Vähän liian kuumaaKaupunkiajoa helpottavat olennaisesti monipuoliset ja hyvin toimivat kamerat. 360 asteen kameran avulla auton saa asemoitua helposti ruutuun kuin ruutuun, ja etu- sekä takakameroilla pysähdys onnistuu helposti miltei seinään kiinni. Suuret taustapeilit sekä A-pilarien kohtuullisen pienet katveet varmistavat osaltaan näkymiä.Erään epäkohdan havaitsimme aivan testin loppuvaiheessa, kun helteet alkoivat levittäytyä Suomeen: automaatti-ilmastointi herää hitaasti liikkeellelähdön jälkeen, ja pyyntiä pitää laskea reilusti alle 20 asteen, jotta matkustamo alkaa kunnolla viilentyä. Talvella sama laite toimi siis lopulta selvästi loogisemmin.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 24.11.2024 Ajoneuvot 83 vuotta myöhemmin: Jeep Wrangler 4xe Willys ’41 kunnioittaa kaikkien maastureiden esiäitiä ladattavana hybridinä 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 12.11.2024 Uutinen Yksi rajapyykki ylitetty – Suomessa on nyt yli 100 sähkökuorma-autoa 11.11.2024 Ajoneuvot Goldfinger!… Klassikko-Bondin 60-vuotista taivalta juhlistavat sekä hyvis että pahis, Aston Martin ja Rolls-Royce 10.11.2024 Ajoneuvot Porsche 911 Carrera T on jatkossakin Porschen käsitys perusautojen perusautosta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.11.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Ford P100 Pickup V8 23.11.2024 Koeajo Maistiainen: Opel Grandland Hybrid – vaihtoehto sähkölle 22.11.2024 Yleinen Helsingin polttomoottorikielto saa Autoliitolta tyrmäyksen: ”Tavoitteena tehdä kaupunkilaisten elämästä vaikeaa” 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 23.11.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Ford P100 Pickup V8 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä - yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi