11.10.2022

Käyttötesti: puoli vuotta Nissan Qashqailla – kokemuksia kesärengaskaudelta

Nissan Qashqai kesäkokemuksia

Juttusarjamme kolmas osa ruotii sitä, millainen ajettava Nissan Qashqai oli kesärengaskaudella. Yllätyksiä koimme varsinkin soratiellä.

Vaihto kesärenkaisiin palautti Nissan Qashqain vakiorengaskokoonsa eli 235/55 R18 -suuruisiin Goodyear Eagle F1 -kumeihin. Talvirenkaat edustivat samaa kapeampaa kaliiberia, joka on vakiona Qashqain kahdessa edullisemmassa varustetasossa, ja tätä järkevyyttä harrastetaan talvisin usein myös kalliimmissa malleissa.

Yhdessä kesänopeusrajoitusten ja kevätkarkeiden asfalttien kanssa odotimme reipasta lisäystä rengasmeluun, mutta tämä ei onneksi toteutunut: melutaso säilyi edelleen aivan kohtuullisena moottoritielläkin. Rengasmelun suhteellisen pienuuden havaitsee siitä, ettei mökä kovin paljon vähene karhealta pinnalta sileämmälle siirryttäessä: autosta kaikuva yleiskohina on kaiken aikaa vallitsevinta.

Nissan Qashqai kesäkokemuksia

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Soratie maistuu

Kesäinen ajettavuus tuki koko lailla talvella tehtyjä havaintoja. Ohjaus on kesärenkaillakin taajamassa ylikevyt, mutta tukevoituu maantienopeuksissa. Myös keskitys on kohdallaan, eikä auto vaeltele uraisellakaan tiellä. Autotestissä suorittamamme väistökokeet osoittivat ääritilannekäytöksen hyväksi, varsinkin auton korkeus huomioon ottaen.

Jousitus nypyttää yhä, mutta asiaan näyttäisi tottuvan nopeasti – monen sadan kilometrin päivätaipaleetkin taittuivat rasittumatta. Osittain myös hyvien istuinten vuoksi, eli alun mukavuusvaikutelmat osoittautuivat todeksi myös pidemmillä siirtymillä.

Nissan Qashqai kesäkokemuksia

Ja jos eteen sattuu soratietä, Qashqain kulku sen kuin paranee. Auto ei vavahtele tai leijaile turhia, ohjaus ei vetele, jousitus kerää niin isommat kuin pienemmätkin kuopat sisuksiinsa ja pyörät pysyvät kaiken aikaa tien pinnassa kiinni, eli ulosjoustotkin hoitavat tehtävänsä. Kolinoita ei kuulu eikä sorakaan juuri rapise lokasuojissa. Reipas maavara huolehtii lopusta, eli miltei minkä tahansa patin ylitse voi syöttää surutta. Kuulalaakerisoralla auto toki yliohjautuu, mutta ajonvakautus nappaa tämänkin liikkeen kiinni.

Vähän liian kuumaa

Kaupunkiajoa helpottavat olennaisesti monipuoliset ja hyvin toimivat kamerat. 360 asteen kameran avulla auton saa asemoitua helposti ruutuun kuin ruutuun, ja etu- sekä takakameroilla pysähdys onnistuu helposti miltei seinään kiinni. Suuret taustapeilit sekä A-pilarien kohtuullisen pienet katveet varmistavat osaltaan näkymiä.

Nissan Qashqai kesäkokemuksia

Erään epäkohdan havaitsimme aivan testin loppuvaiheessa, kun helteet alkoivat levittäytyä Suomeen: automaatti-ilmastointi herää hitaasti liikkeellelähdön jälkeen, ja pyyntiä pitää laskea reilusti alle 20 asteen, jotta matkustamo alkaa kunnolla viilentyä. Talvella sama laite toimi siis lopulta selvästi loogisemmin.

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat