11.10.2022 Ajoneuvot Käyttötesti: puoli vuotta Nissan Qashqailla – kokemuksia kesärengaskaudelta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Juttusarjamme kolmas osa ruotii sitä, millainen ajettava Nissan Qashqai oli kesärengaskaudella. Yllätyksiä koimme varsinkin soratiellä. Vaihto kesärenkaisiin palautti Nissan Qashqain vakiorengaskokoonsa eli 235/55 R18 -suuruisiin Goodyear Eagle F1 -kumeihin. Talvirenkaat edustivat samaa kapeampaa kaliiberia, joka on vakiona Qashqain kahdessa edullisemmassa varustetasossa, ja tätä järkevyyttä harrastetaan talvisin usein myös kalliimmissa malleissa. Yhdessä kesänopeusrajoitusten ja kevätkarkeiden asfalttien kanssa odotimme reipasta lisäystä rengasmeluun, mutta tämä ei onneksi toteutunut: melutaso säilyi edelleen aivan kohtuullisena moottoritielläkin. Rengasmelun suhteellisen pienuuden havaitsee siitä, ettei mökä kovin paljon vähene karhealta pinnalta sileämmälle siirryttäessä: autosta kaikuva yleiskohina on kaiken aikaa vallitsevinta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Soratie maistuu Kesäinen ajettavuus tuki koko lailla talvella tehtyjä havaintoja. Ohjaus on kesärenkaillakin taajamassa ylikevyt, mutta tukevoituu maantienopeuksissa. Myös keskitys on kohdallaan, eikä auto vaeltele uraisellakaan tiellä. Autotestissä suorittamamme väistökokeet osoittivat ääritilannekäytöksen hyväksi, varsinkin auton korkeus huomioon ottaen. Jousitus nypyttää yhä, mutta asiaan näyttäisi tottuvan nopeasti – monen sadan kilometrin päivätaipaleetkin taittuivat rasittumatta. Osittain myös hyvien istuinten vuoksi, eli alun mukavuusvaikutelmat osoittautuivat todeksi myös pidemmillä siirtymillä. Ja jos eteen sattuu soratietä, Qashqain kulku sen kuin paranee. Auto ei vavahtele tai leijaile turhia, ohjaus ei vetele, jousitus kerää niin isommat kuin pienemmätkin kuopat sisuksiinsa ja pyörät pysyvät kaiken aikaa tien pinnassa kiinni, eli ulosjoustotkin hoitavat tehtävänsä. Kolinoita ei kuulu eikä sorakaan juuri rapise lokasuojissa. Reipas maavara huolehtii lopusta, eli miltei minkä tahansa patin ylitse voi syöttää surutta. Kuulalaakerisoralla auto toki yliohjautuu, mutta ajonvakautus nappaa tämänkin liikkeen kiinni. Vähän liian kuumaa Kaupunkiajoa helpottavat olennaisesti monipuoliset ja hyvin toimivat kamerat. 360 asteen kameran avulla auton saa asemoitua helposti ruutuun kuin ruutuun, ja etu- sekä takakameroilla pysähdys onnistuu helposti miltei seinään kiinni. Suuret taustapeilit sekä A-pilarien kohtuullisen pienet katveet varmistavat osaltaan näkymiä. Erään epäkohdan havaitsimme aivan testin loppuvaiheessa, kun helteet alkoivat levittäytyä Suomeen: automaatti-ilmastointi herää hitaasti liikkeellelähdön jälkeen, ja pyyntiä pitää laskea reilusti alle 20 asteen, jotta matkustamo alkaa kunnolla viilentyä. Talvella sama laite toimi siis lopulta selvästi loogisemmin. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Volvo EX30 Käyttötesti: Volvo EX30 ja ohjelmistorintamalla kaikki hiljaista 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?