Käyttötestin loppuraportti: Volvo EX30 – erilainen Volvo hyvässä ja huonossa

Kuva Aake Kinnunen, Jari Saarentaus
Volvo EX30 Single Extended Range Plus käyttötesti kokemukset

Pienet Volvot ovat aina olleet erikoisia tapauksia, mutta EX30 erottuu jopa tässä joukossa. Kompaktin sähköauton käyttötesti jätti ristiriitaisen maun.

Volvo EX30 ylsi vuoden 2024 puheenaiheeksi suomalaisessa sähköautoilussa, käyttötestissämme ja toimituksessamme. Autoa ajaneilla oli usein samat huomiot toisistaan riippumatta – oli sattumuksia, bugeja ja suoranaista huonoa tuuriakin. Kahvipöydän kauaslentoisissa keskusteluissa pohdittiin, pitäisikö EX30:n olla Volvo ensinkään. 

Keskustelu oli henkistä jatkoa Polestar 2 -käyttötestimme (loppuraportti osa 1 ja osa 2) loppupohdinnalle siitä, pitäisikö hyvin volvomaisen auton olla Volvo.

Helteisessä Milanossa maailmalle esitelty EX30 oli lukuisilla tavoilla uusi aluevaltaus ruotsalaismerkille. Totutun 40-sarjan jälkeen mallistoon palasi pienempi 30-sarja, kyseessä oli ensimmäinen ainoastaan täyssähköinen malli (XC40:n kattoversio C40:ää ei lasketa), muotokieli sisällä ja ulkopuolella oli ennen näkemätöntä ja pohjarakennekin oli uusi. Tuoreen pomon Jim Rowanin luotsaama Volvo todella teki asioita eri tavalla.

Volvo EX30 Single Extended Range Plus käyttötesti
18-tuumaisissa vanteissa käytetään aerodynamiikkaa parantavia koristekapseleita. Renkaanvaihdon yhteydessä kannattaa tarkistaa, että kapselit ovat kunnolla kiinni, sillä ne jäävät helposti repsottamaan yhdesta tai kahdesta kohdasta. 

Hanki rajaton lukuoikeus

Haluatko jatkaa lukemista?

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat