28.4.2022 Ajoneuvot Kesärengastesti: koolla ei ole väliä, mutta laadulla on Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sateen kastelema asfaltti laittaa renkaat koetukselle. Yleensä halpojen ja kalliimpien renkaiden suurimmat eroavaisuudet paljastuvat märällä kelillä. Niin tälläkin kertaa. Vanha totuus siitä, että hyvä ja halpa ovat kaksi eri tuotetta, tuntuu pitävän kutinsa ainakin rengaskaupoilla. Kevään toisessa kesärengastestissämme laitoimme vastakkain Michelin Pilot Sport 4:t ja Star Performer UHP-3:t kolmessa eri rengaskoossa. Tällä kertaa käsittelyssä ovat sadekelin ominaisuudet.Vesiliirtokokeet tehtiin sekä suoralla että kaarteessa. Tulos oli pitkälti odotettu, sillä heti ensimmäisten kokeiden jälkeen oli selvää, että kuusikko jakautuu kahteen ryhmään – ei niinkään koon vaan merkin perusteella.Michelinin 17-tuumainen rengas pokkaa molemmissa kokeissa melko selvät kärkisijat. Samanlevyinen mutta 18-tuumainen Michelin syrjäyttää vettä kakkossijan veroisesti ja sentin leveämpi, 19 tuuman Michelin on kokeissa kolmonen.17 tuuman Star Performer on kaarrevesiliirtokokeessa hyvin lähellä leveintä Micheliniä, mutta suoralla neljäs sija on selkeämpi. Kaarteessa viidenneksi selviytyy 18-tuumainen Star Performer, 19 tuuman sisarensa jäädessä selkeämmin jumboksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKostea ratakierros erottelee jyvät ja akanatVauhdikkaalla märkäkäsittelyradalla kellotimme kierrosajat ja arvioimme renkaiden käytöstä. Nopeimmin radan kiersi 18-tuumainen Michelin ja kakkoseksi jäi 17” versio samasta renkaasta. 19-tuumaisen Michelinin yleinen pitotaso ja sorronkesto ovat aavistuksen heikommat pienempiin mallisisariin verrattuna.Ratakierroksellakin hännille jätettiin Star Performerit, joiden käytös märissä olosuhteissa poikkesi Michelineistä täysin. Nopein oli 18-tuumainen UHP-3, jonka peruskäytös on voimakkaan aliohjautuva. Kaasunkesto kaarteessa on heikkoa, samoin sorronkesto.Tuumaa pienemmän Star Performerin keulapito on vielä 18-tuumaistakin heikompi. Auto aliohjautuu kaarteissa reilusti ja kuljettaja joutuu käyttämään suuria ohjauspyörän kääntökulmia – eikä rengas silti oikein käänny.Suurin eli 19-tuumainen tarjoaa Star Performereista parhaan keulapidon. Se tuntuu jo hieman selvemmin sporttirenkaalta, ja sorron- sekä kaasunkesto kaarteissa ovat kohtalaiset. Keulan ja perän balanssi ei kuitenkaan ole tälläkään renkaalla kunnossa.Erot numeroita suurempiaKaiken kaikkiaan Michelinien ja Star Performereiden todelliset erot ovat suuremmat kuin kierrosajat antavat ymmärtää. Siinä missä Pilot Sporteilla pystyy kaarteessa vielä kiristämään ajolinjaa, pitää UHP-3:lla jo keventää kaasua tai hyväksyä ajolinjan leveneminen.Märän kelin jarrutuskokeissa parhaiten pysähtyi 17-tuumainen Michelin, mutta mallisisaret jäivät vain vähän, joten kolmikko on tasaista sorttia. Star Performereista lyhimmät jarrutusmatkat saavutti suurin koko, mutta eroa syntyy parhaaseen Micheliniin metritolkulla. Viimeisiksi jäävät tässä järjestyksessä 17- ja 18-tuumaiset Star Performerit.Moottorin kesärengastestin löydät kokonaisuudessaan Moottori-lehden numerosta 5/2022.Teksti: Tuomas Rajala ja Juuso Kallioinen Kuvat: Timo Villanen Testin toteutus: Test Finland Oy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Ajoneuvot Nissan luovii hankalien aikojen läpi – jo tänä vuonna Leafista tehdään crossover ja Micra muuttuu täyssähköiseksi Renault R5:n DNA:lla 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 15.3.2025 Testit Testi: Kuluneet vastaan uudet kesärenkaat – poistuuko pito? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle