28.4.2022

Kesärengastesti: koolla ei ole väliä, mutta laadulla on

Sateen kastelema asfaltti laittaa renkaat koetukselle. Yleensä halpojen ja kalliimpien renkaiden suurimmat eroavaisuudet paljastuvat märällä kelillä. Niin tälläkin kertaa.

Vanha totuus siitä, että hyvä ja halpa ovat kaksi eri tuotetta, tuntuu pitävän kutinsa ainakin rengaskaupoilla. Kevään toisessa kesärengastestissämme laitoimme vastakkain Michelin Pilot Sport 4:t ja Star Performer UHP-3:t kolmessa eri rengaskoossa. Tällä kertaa käsittelyssä ovat sadekelin ominaisuudet.

Vesiliirtokokeet tehtiin sekä suoralla että kaarteessa. Tulos oli pitkälti odotettu, sillä heti ensimmäisten kokeiden jälkeen oli selvää, että kuusikko jakautuu kahteen ryhmään – ei niinkään koon vaan merkin perusteella.

Michelinin 17-tuumainen rengas pokkaa molemmissa kokeissa melko selvät kärkisijat. Samanlevyinen mutta 18-tuumainen Michelin syrjäyttää vettä kakkossijan veroisesti ja sentin leveämpi, 19 tuuman Michelin on kokeissa kolmonen.

17 tuuman Star Performer on kaarrevesiliirtokokeessa hyvin lähellä leveintä Micheliniä, mutta suoralla neljäs sija on selkeämpi. Kaarteessa viidenneksi selviytyy 18-tuumainen Star Performer, 19 tuuman sisarensa jäädessä selkeämmin jumboksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kostea ratakierros erottelee jyvät ja akanat

Vauhdikkaalla märkäkäsittelyradalla kellotimme kierrosajat ja arvioimme renkaiden käytöstä. Nopeimmin radan kiersi 18-tuumainen Michelin ja kakkoseksi jäi 17” versio samasta renkaasta. 19-tuumaisen Michelinin yleinen pitotaso ja sorronkesto ovat aavistuksen heikommat pienempiin mallisisariin verrattuna.

Ratakierroksellakin hännille jätettiin Star Performerit, joiden käytös märissä olosuhteissa poikkesi Michelineistä täysin. Nopein oli 18-tuumainen UHP-3, jonka peruskäytös on voimakkaan aliohjautuva. Kaasunkesto kaarteessa on heikkoa, samoin sorronkesto.

Tuumaa pienemmän Star Performerin keulapito on vielä 18-tuumaistakin heikompi. Auto aliohjautuu kaarteissa reilusti ja kuljettaja joutuu käyttämään suuria ohjauspyörän kääntökulmia – eikä rengas silti oikein käänny.

Suurin eli 19-tuumainen tarjoaa Star Performereista parhaan keulapidon. Se tuntuu jo hieman selvemmin sporttirenkaalta, ja sorron- sekä kaasunkesto kaarteissa ovat kohtalaiset. Keulan ja perän balanssi ei kuitenkaan ole tälläkään renkaalla kunnossa.

Erot numeroita suurempia

Kaiken kaikkiaan Michelinien ja Star Performereiden todelliset erot ovat suuremmat kuin kierrosajat antavat ymmärtää. Siinä missä Pilot Sporteilla pystyy kaarteessa vielä kiristämään ajolinjaa, pitää UHP-3:lla jo keventää kaasua tai hyväksyä ajolinjan leveneminen.

Märän kelin jarrutuskokeissa parhaiten pysähtyi 17-tuumainen Michelin, mutta mallisisaret jäivät vain vähän, joten kolmikko on tasaista sorttia. Star Performereista lyhimmät jarrutusmatkat saavutti suurin koko, mutta eroa syntyy parhaaseen Micheliniin metritolkulla. Viimeisiksi jäävät tässä järjestyksessä 17- ja 18-tuumaiset Star Performerit.

Moottorin kesärengastestin löydät kokonaisuudessaan Moottori-lehden numerosta 5/2022.

Teksti: Tuomas Rajala ja Juuso Kallioinen  Kuvat: Timo Villanen  Testin toteutus: Test Finland Oy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat