28.4.2022 Ajoneuvot Kesärengastesti: koolla ei ole väliä, mutta laadulla on Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sateen kastelema asfaltti laittaa renkaat koetukselle. Yleensä halpojen ja kalliimpien renkaiden suurimmat eroavaisuudet paljastuvat märällä kelillä. Niin tälläkin kertaa. Vanha totuus siitä, että hyvä ja halpa ovat kaksi eri tuotetta, tuntuu pitävän kutinsa ainakin rengaskaupoilla. Kevään toisessa kesärengastestissämme laitoimme vastakkain Michelin Pilot Sport 4:t ja Star Performer UHP-3:t kolmessa eri rengaskoossa. Tällä kertaa käsittelyssä ovat sadekelin ominaisuudet.Vesiliirtokokeet tehtiin sekä suoralla että kaarteessa. Tulos oli pitkälti odotettu, sillä heti ensimmäisten kokeiden jälkeen oli selvää, että kuusikko jakautuu kahteen ryhmään – ei niinkään koon vaan merkin perusteella.Michelinin 17-tuumainen rengas pokkaa molemmissa kokeissa melko selvät kärkisijat. Samanlevyinen mutta 18-tuumainen Michelin syrjäyttää vettä kakkossijan veroisesti ja sentin leveämpi, 19 tuuman Michelin on kokeissa kolmonen.17 tuuman Star Performer on kaarrevesiliirtokokeessa hyvin lähellä leveintä Micheliniä, mutta suoralla neljäs sija on selkeämpi. Kaarteessa viidenneksi selviytyy 18-tuumainen Star Performer, 19 tuuman sisarensa jäädessä selkeämmin jumboksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKostea ratakierros erottelee jyvät ja akanatVauhdikkaalla märkäkäsittelyradalla kellotimme kierrosajat ja arvioimme renkaiden käytöstä. Nopeimmin radan kiersi 18-tuumainen Michelin ja kakkoseksi jäi 17” versio samasta renkaasta. 19-tuumaisen Michelinin yleinen pitotaso ja sorronkesto ovat aavistuksen heikommat pienempiin mallisisariin verrattuna.Ratakierroksellakin hännille jätettiin Star Performerit, joiden käytös märissä olosuhteissa poikkesi Michelineistä täysin. Nopein oli 18-tuumainen UHP-3, jonka peruskäytös on voimakkaan aliohjautuva. Kaasunkesto kaarteessa on heikkoa, samoin sorronkesto.Tuumaa pienemmän Star Performerin keulapito on vielä 18-tuumaistakin heikompi. Auto aliohjautuu kaarteissa reilusti ja kuljettaja joutuu käyttämään suuria ohjauspyörän kääntökulmia – eikä rengas silti oikein käänny.Suurin eli 19-tuumainen tarjoaa Star Performereista parhaan keulapidon. Se tuntuu jo hieman selvemmin sporttirenkaalta, ja sorron- sekä kaasunkesto kaarteissa ovat kohtalaiset. Keulan ja perän balanssi ei kuitenkaan ole tälläkään renkaalla kunnossa.Erot numeroita suurempiaKaiken kaikkiaan Michelinien ja Star Performereiden todelliset erot ovat suuremmat kuin kierrosajat antavat ymmärtää. Siinä missä Pilot Sporteilla pystyy kaarteessa vielä kiristämään ajolinjaa, pitää UHP-3:lla jo keventää kaasua tai hyväksyä ajolinjan leveneminen.Märän kelin jarrutuskokeissa parhaiten pysähtyi 17-tuumainen Michelin, mutta mallisisaret jäivät vain vähän, joten kolmikko on tasaista sorttia. Star Performereista lyhimmät jarrutusmatkat saavutti suurin koko, mutta eroa syntyy parhaaseen Micheliniin metritolkulla. Viimeisiksi jäävät tässä järjestyksessä 17- ja 18-tuumaiset Star Performerit.Moottorin kesärengastestin löydät kokonaisuudessaan Moottori-lehden numerosta 5/2022.Teksti: Tuomas Rajala ja Juuso Kallioinen Kuvat: Timo Villanen Testin toteutus: Test Finland Oy Lue lisää Kaikki artikkelit 3.10.2024 Ajoneuvot Fiatilla on meneillään puolentoista kuukauden tauko täyssähköauto 500e:n valmistuksessa – syynä pohjamudissa laahaavat myyntimäärät 2.10.2024 Uutinen Syyskuu oli surkea kuukausi – autojen ensirekisteröinnit suorastaan romahtivat 1.10.2024 Uutinen Corollan kori ostoskoriin? – Alibabasta mahdollista ostaa legendaarisen AE86:n kori 1.10.2024 Ajoneuvot Volkswagen Poloa ei enää valmisteta Euroopassa – myös Suomen-hinnastosta B-segmentin kestosuosikki on poistunut 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat – mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 28.9.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Lotus Esprit Active Suspension 24.9.2024 Ajoneuvot Maailmanennätys: Toyota Priuksella ajettiin yli 5 000 kilometrin roadtrip keskikulutuksella 2,5 l/100 km 22.9.2024 Ajoneuvot Ensitutustuminen Suomessa: Ford Explorer EV:stä odotetaan merkin uutta myyntiohjusta 17.9.2024 Testit Liveseuranta: Katumaasturien vertailulenkki Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 3.10.2024 Sähköautot Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 5.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW X3 – Münchenin myyntimaasturin muodonmuutos 4.10.2024 Päivän kuva Päivän kuva: menneisyys ja tulevaisuus samassa huoneessa - samankaltaisuuksia havaittavissa 3.10.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E5008 Allure Launch Edition – leijonaperheen suurin 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 28.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: vanhan Scanian pohjalle rakennettava jättimäinen "henkilöauto" on maailman omituisin pistokehybridi 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat - mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla