28.4.2022 Ajoneuvot Kesärengastesti: koolla ei ole väliä, mutta laadulla on Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sateen kastelema asfaltti laittaa renkaat koetukselle. Yleensä halpojen ja kalliimpien renkaiden suurimmat eroavaisuudet paljastuvat märällä kelillä. Niin tälläkin kertaa. Vanha totuus siitä, että hyvä ja halpa ovat kaksi eri tuotetta, tuntuu pitävän kutinsa ainakin rengaskaupoilla. Kevään toisessa kesärengastestissämme laitoimme vastakkain Michelin Pilot Sport 4:t ja Star Performer UHP-3:t kolmessa eri rengaskoossa. Tällä kertaa käsittelyssä ovat sadekelin ominaisuudet.Vesiliirtokokeet tehtiin sekä suoralla että kaarteessa. Tulos oli pitkälti odotettu, sillä heti ensimmäisten kokeiden jälkeen oli selvää, että kuusikko jakautuu kahteen ryhmään – ei niinkään koon vaan merkin perusteella.Michelinin 17-tuumainen rengas pokkaa molemmissa kokeissa melko selvät kärkisijat. Samanlevyinen mutta 18-tuumainen Michelin syrjäyttää vettä kakkossijan veroisesti ja sentin leveämpi, 19 tuuman Michelin on kokeissa kolmonen.17 tuuman Star Performer on kaarrevesiliirtokokeessa hyvin lähellä leveintä Micheliniä, mutta suoralla neljäs sija on selkeämpi. Kaarteessa viidenneksi selviytyy 18-tuumainen Star Performer, 19 tuuman sisarensa jäädessä selkeämmin jumboksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKostea ratakierros erottelee jyvät ja akanatVauhdikkaalla märkäkäsittelyradalla kellotimme kierrosajat ja arvioimme renkaiden käytöstä. Nopeimmin radan kiersi 18-tuumainen Michelin ja kakkoseksi jäi 17” versio samasta renkaasta. 19-tuumaisen Michelinin yleinen pitotaso ja sorronkesto ovat aavistuksen heikommat pienempiin mallisisariin verrattuna.Ratakierroksellakin hännille jätettiin Star Performerit, joiden käytös märissä olosuhteissa poikkesi Michelineistä täysin. Nopein oli 18-tuumainen UHP-3, jonka peruskäytös on voimakkaan aliohjautuva. Kaasunkesto kaarteessa on heikkoa, samoin sorronkesto.Tuumaa pienemmän Star Performerin keulapito on vielä 18-tuumaistakin heikompi. Auto aliohjautuu kaarteissa reilusti ja kuljettaja joutuu käyttämään suuria ohjauspyörän kääntökulmia – eikä rengas silti oikein käänny.Suurin eli 19-tuumainen tarjoaa Star Performereista parhaan keulapidon. Se tuntuu jo hieman selvemmin sporttirenkaalta, ja sorron- sekä kaasunkesto kaarteissa ovat kohtalaiset. Keulan ja perän balanssi ei kuitenkaan ole tälläkään renkaalla kunnossa.Erot numeroita suurempiaKaiken kaikkiaan Michelinien ja Star Performereiden todelliset erot ovat suuremmat kuin kierrosajat antavat ymmärtää. Siinä missä Pilot Sporteilla pystyy kaarteessa vielä kiristämään ajolinjaa, pitää UHP-3:lla jo keventää kaasua tai hyväksyä ajolinjan leveneminen.Märän kelin jarrutuskokeissa parhaiten pysähtyi 17-tuumainen Michelin, mutta mallisisaret jäivät vain vähän, joten kolmikko on tasaista sorttia. Star Performereista lyhimmät jarrutusmatkat saavutti suurin koko, mutta eroa syntyy parhaaseen Micheliniin metritolkulla. Viimeisiksi jäävät tässä järjestyksessä 17- ja 18-tuumaiset Star Performerit.Moottorin kesärengastestin löydät kokonaisuudessaan Moottori-lehden numerosta 5/2022.Teksti: Tuomas Rajala ja Juuso Kallioinen Kuvat: Timo Villanen Testin toteutus: Test Finland Oy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen