16.2.2023 Ajoneuvot Loppuraportti: minkä verran vuosi vanhalla Nissan Leaf -sähköautolla maksoi? Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yhä useampi vaihtaa nyt menokkinsa täyssähköautoon, ja usein syyksi mainitaan halvemmat käyttökustannukset. Nyt on aika koostaa paljonko vuosi Moottorin käytetyllä Nissan Leafilla oikeasti maksoi. Sähköautojen suurimpana houkuttimena ovat tietysti ajokustannukset. Käytettyjen sähköautojen kysyntä kiihtyi Suomessakin viimeistään polttonesteen hintojen hurjan nousun myötä. Yhä useampi tajusi, miten halpaa sähköllä ajaminen on polttomoottoriautoon verrattuna. Mutta oliko Leafilla ajaminen loppujen lopuksi halpaa?Sanotaanko nyt niin, että oli ja ei ollut. Käyttötestin 12 704 kilometrin aikana ajotietokone näytti keskikulutukseksi 18,84 kWh/100 km, ja kun tähän ynnätään tyypillinen kymmenen prosentin lataushäviö, sähköä kului keskimäärin 20,72 kWh/100 km, yhteensä siis 2 632,78 kWh.Jos kuva ei näy tarkasti, avaa se isommaksi klikkamaalla kuvaa.Sähkösopimukset poikkeavat kuitenkin toisistaan hyvin paljon, joten esimerkit on syytä laskea eri hinnoilla. Jos sähkön ja siirron hinta on yhteensä 15 snt/kWh, Leafin käyttämään energiaan olisi koko testin aikana uponnut ainoastaan 394,92 euroa. Alle 400 eurolla olisi siis ajanut lähes 13 000 kilometriä! 30 snt/kWh pulittavalla kokonaissumma olisi ollut luonnollisesti tuplat eli 789,83 euroa ja 45 snt/kWh -hinnalla vastaavasti 1 184,75 euroa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMahdollisesti kalliimmin sähkölläViimeksi mainitulla käyttövoimakustannukset per kilometri olisivatkin olleet jo korkeammat kuin ensimmäisellä käytetyllä käyttötestiautollamme Volkswagen Golf 1.9 TDI:llä – silloisilla polttonesteiden hinnoilla. Tällä hetkellä sähkön hinta on kuitenkin tullut jo huomattavasti tuosta korkeimmasta tasosta alas, mutta osa saattaa olla yhä ”jumissa” kalliissa määräaikaisissa sopimuksissa. Siihen, kumpi on lopulta edullisempi käyttää nykyhintojen valossa ja miten tämä suhteutuu muihin käyttötestiautoihimme, palaamme myöhemmin erillisen artikkelin muodossa.Sähköautojen edullisuutta perustellaan myös niiden pienemmällä huollontarpeella, kun polttomoottorin tai vaihteiston ongelmista ei tarvitse huolehtia. Leafin kohdalla summa kohosi kuitenkin varsin suureksi, yhteensä kaikki tarvittava vanteineen ja renkaineen maksoi 2 537,76 euroa. Auto kuitenkin tuli ostettaessa vain yhdellä rengassarjalla varustettuna, ja toimituksen silmää miellyttäviin vanteisiin ja uusiin kesärenkaisiin yksistään upposi vajaat 900 euroa.Tässä tulee ottaa myös huomioon, että muista käytetyistä autoistamme poiketen Leaf huollettiin pääsääntöisesti korjaamoilla. Tämä ei suinkaan johtunut auton sähkövoimalinjasta – Nissanin virallisilla ohjeillakin Leafin huoltaminen olisi ollut aivan yhtä simppeliä kuin polttomoottoriauton – vaan yksinkertaisesti ajan puutteesta. Itse huoltamalla kokonaissummasta olisi voinut säästää noin 800 euroa.Hintavat vakuutuksetTasan vuoden aikana Leafin veroihin upposi 162,79 ja vakuutuksiin 2 191 euroa. Verot olivat muutaman kympin alhaisemmat kuin polttomoottorikäyttöisillä käytetyillä autoillamme, mutta samoilla ehdoilla otetut vakuutukset useita satoja euroja kalliimmat. Vakuutussummassa tulee ottaa huomioon, että pyydetyssä vakuutustarjouksessa liikennevakuutuksen summa on ilman kaskoa ja kaskovakuutus 70 % bonuksilla. Iso osa autoilijoista saanee vakuutuksen tätä halvemmalla (ja osa luonnollisesti kalliimmalla), ja käyttötestien vakuutuksissa tärkeintä on niiden vertailukelpoisuus keskenään – eli ne pyydetään aina saman kaavan mukaisesti.Summattuna siis: yksi vuosi ja 12 704 kilometriä kustansi Leafilla halvimmalla sähkösopimusesimerkillä laskettuna 5 286,47 euroa. Se tarkoittaa 41,6 senttiä per kilometri – summa on siis korkeampi kuin käytetyillä Golfilla tai Ford Mondeolla aikanaan. Sitä kuitenkin korottaa se, ettei Leafin mittariin pystytty toimintamatkan rajoittuneisuuden vuoksi ajamaan kilometrejä yhtä tiheään tahtiin kuin polttomoottoriautoihin.Tärkeintä summista on huomata, että sähköautolla voi todella säästää käyttövoimakustannuksissa verrattuna polttomoottoriautoon – ainakin edullisella sähkösopimuksella. Ja vaikka sähkövoimalinja itsessään on perinteisiin käyttövoimiin verrattuna rakenteeltaan yksinkertainen, ei huoltokuluilta voi käytettyjen autojen parissa koskaan välttyä kokonaan.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Eetu Kokkonen ja Jari SaarentausLisää aiheestaKäytetty Nissan Leaf on vanhentunut hurjan nopeasti – ovatko uudet sähköautot yhtä naurettavia 10 vuoden päästä? Käyttötesti käytetyllä: Moottori osti alle 10 000 euron sähköauton Käyttötesti käytetyllä: Nissan Leaf -sähköauton mystinen vika oli yksinkertainen korjata Käyttötesti käytetyllä: Nissan Leaf oli sittenkin käyttökelpoinen sähköauto Käyttötesti käytetyllä: vuosi ja 12 000 km Nissan Leafilla yllätti meidätMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 15.5.2025 Käyttötesti Käyttötestin loppuraportti: Volvo EX30 – erilainen Volvo hyvässä ja huonossa 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 15.5.2025 Käytetyt autot Käytetyn auton ostaja, mistä tunnistaa kolariauto? 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?