27.2.2022 Ajoneuvot Maailman suurin sähköautojen testisarja jatkuu Moottorin julkaisuissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kaikkein kattavin sähköautojen testisarja on avattu testituloksien osalta. Tämä on kuitenkin vasta alkua. Autoliitto ja sen norjalainen sisarjärjestö NAF ovat solmineet yhteistyösopimuksen koskien NAF:n suorittamaa maailman suurinta sähköautojen testausohjelmaa (NAF EV Range Test). Autoliitto toimii testin virallisena yhteistyökumppanina, saa käyttöönsä testaustietokannan ja julkaisee tulokset Suomessa. Maailman suurin sähköautojen testisarja tulee saamaan jatkoakin.Norjan autoliitto NAF ja sikäläinen Motor-lehti ovat jo usean vuoden ajan testanneet kaikki markkinoilla olevat uudet sähköautot niin talvi- kuin kesäolosuhteissa ja selvittäneet, miten tulokset eroavat vertailuarvona käytettävistä WLTP-lukemista. Niin sanotut WLTP-arvot toimintamatkalle ja kulutukselle saadaan testilaitoksissa tehdyissä mittauksissa. Tästäkin huolimatta NAF:n aiemmissa, kesällä tehdyissä testeissä miltei kaikki autot ovat edenneet jopa WLTP-mittaustavan toimintamatkaa pidemmälle – eivät nuo arvot siis suinkaan mitään utopiaa ole.Samat automallit ovat toki poikkeuksetta jääneet ilmoitetuista WLTP-arvoista talviaikaan. Siinä ei sinänsä ole mitään uutta – kulutus kasvaa missä tahansa autossa kylmän tullen. Kerroimme jo kuinka suuri tämä muutos käytännössä pakkaskelissä on.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMaailman suurin sähköautojen testisarja jatkuu pikalatauksellaNyt julkaisemamme testi on vasta alkua pitkälle sähköautojen testisarjalle. Tulevia osia kannattaa odottaa.NAF ja Motor ovat siis testanneet vuodesta 2020 alkaen käytännössä kaikki Suomenkin markkinoilla olevat sähköautomallit. Moottorin sivuilla ja verkkokanavissa sarja tulee näkymään vahvana, sillä verkossakin jo julkaistujen 31 sähköauton lisäksi Moottori tulee kertomaan kevään mittaan myös kaikkien aiemmin testattujen kymmenien mallien tulokset.Testiohjelma ei rajoitu tällä kertaa raportoituun toimintamatkaan, vaan jokaiselle autolle on tehty myös pikalatauskokeet niin talvi- kuin kesäolosuhteissakin. Sen, kuinka nopeasti autot latautuvat 10–80 prosenttiin, lisäksi toimintamatkatestien yhteydessä on analysoitu mitä tapahtuu, kun autot siirtyvät virransäästötilaan.Kokonaisuus näistä hahmottuu tämän kevään aikana, minkä myötä Moottorin lukijan käytössä on kattava sähköauton osto-opas. Se palvelee paitsi uusien, myös käytettyjen sähköautojen ostajia.Parasta tässä on, että maailman suurin sähköautotesti päivittyy kaiken aikaa. Kuten aiemmatkin, myös tämän talvitestin autot päätyvät lämpimämmän sään testiin ensi kesänä, ja seuraavana talvena jatketaan taas tulevilla uutuusmalleilla. Noihin testeihin on myös meidän suomalaisen Moottorin edustajien tarkoitus osallistua paikan päällä, kunhan koronaluvut hellittävät.Teksti: Peter Raaum ja Øivind A. Monn-Iversen / Motor sekä Jussi Saarinen ja Henri Posa / Moottori; Kuvat: Tomm W. Christiansen, Jon Terje Hellgren Hansen ja Eirik Aspaas; Lähde: NAF Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa