23.3.2022 Ajoneuvot Maailman suurin sähköautotesti: Valtavat erot kahvitauon mittaisella latauksella Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautoa valittaessa keskitytään usein toimintamatkan tuijotteluun, vaikka se ei kerro koko totuutta matka-ajoon soveltumisesta. Pisin täyden akun toimintamatka ei automaattisesti tarkoita sitä, että sillä päästään nopeimmin perille. Norjalainen NAF ja sikäläinen Motor-lehti testaavat markkinoilla olevat sähköautot maailman suurimmassa sähköautotestissä. Autoliitto toimii testin yhteistyökumppanina ja julkaisee kaksi kertaa vuodessa tehtävän testin tulokset Suomessa.Testissä ovat mukana kaikki markkinoilla olevat uudet sähköautot. 31 auton toimintaa talviolosuhteissa testattiin Norjassa tammikuussa 2022. Testissä selvitettiin toimintamatkat, latausajat ja -tehot. Tässä jutussa käsitellään 25 minuutin latausta ja sillä saatavaa toimintamatkaa.Matka-ajossa latausnopeutta tärkeämpää ovat latauksella saavutetut kilometrit. Kahden automallin latautuminen 80 prosenttiin voi nimittäin kestää yhtä kauan, mutta koska autojen akkukoot ja sähkönkulutukset vaihtelevat, myös latauskerran jälkeisen ajomatkan pituudessa on merkittäviä eroja.Niinpä testasimme, kuinka pitkän matkan voi ajaa, kun autoa on ladattu 25 minuuttia eli tyypillisen latauspysähdyksen verran. Se on samalla aika, joka keskimääräisessä huoltoasemakäynnissä kuluu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYllätysvoittaja vai oletetusti paras?Edellisessä latausaikoja käsittelevässä jutussa kävi ilmi, että testin nopeimpia latautujia olivat Audi e-tron GT ja Porsche Taycan 5 Cross Turismo. Molemmat autot saavuttivat 80 prosentin latausasteen ennen kuin 25 minuuttia oli täynnä.Tämä tarkoittaa sitä, että Porschella voi jo 20 minuutin kuluttua ajaa 320 kilometriä, ja Audillakin pääsee 301 kilometrin päähän. Suoritukset ovat erinomaisia, mutta eivät tämän testiosuuden parhaita.Tesla Model 3 Long Range nimittäin tarjoaa 368 kilometriä 25 minuutin latauksella. Kun vielä Model 3:n kulutus on ylivoimaisesti testin pienin, on tässä auto, jolla voi liikkua tarvittaessa nopeaan tahtiin. Lähes samaan yltää Mercedes-Benz EQS 580 4Matic, joka pääsee 25 minuutin latauksella 343 kilometriä.Korkeita huippulataustehoja lupailevat korealaismerkit Kia EV6 ja Hyundai Ioniq 5 eivät suoriudu talviolosuhteiden testissä yhtä hyvin kuin puheet antavat olettaa. 230 kilometrin tuntumaan nouseva luku on kuitenkin hyvää keskitasoa.Listan häntäpäähän sijoittuvat kiinalaiset BYD Tang ja Xpeng P7 163 ja 142 kilometrillään. Viimeisen sijan otti Peugeot e-2008 135 kilometrin suorituksella. Yksi Peugeotin haaste testissä on kulutus talviolosuhteissa.Moottorissa palataan mielenkiintoisiin testituloksiin uudelleen tuonnempana, sillä 31 sähköauton testidata pitää sisällään monta mielenkiintoista seikkaa sähköautoiluun liittyen.25 minuutissa ladatut kilometritTaulukko kertoo, kuinka pitkän matkan autoilla voi ajaa 25 minuutin pikalatauksen jälkeen, mikä on norjalaisen sähköautoilijan keskimääräinen latauspysähdykseen käyttämä aika. Laskelmat perustuvat latausnopeus- ja toimintamatkatestien tuloksiin.Tesla Model 3 Long Range Dual Motor368 kmMercedes-Benz EQS 580 4Matic343 kmPorsche Taycan 4 Cross Turismo320 km*Audi e-tron GT 60 Quattro301 km*BMW iX xDrive50280 kmPolestar 2 Long Range Single Motor270 kmBMW i4 M50 Supercharged264 kmTesla Model 3 Standard Range261 kmTesla Model Y Long Range Dual Motor259 kmVW ID.3 Pro S 150 kW246 kmVW ID.4 Pro Performance 150 kW238 kmHyundai Ioniq 5 73 kWh237 kmKia EV6 AWD 77 kWh233 kmŠkoda Enyaq 80x 4x4 iV232 kmKia EV6 RWD 77 kWh230 kmPolestar 2 Long Range Dual Motor222 kmVolvo C40 Recharge Twin222 kmMercedes-Benz EQA 250219 kmHyundai Ioniq 5 73 kWh AWD218 kmŠkoda Enyaq 80 iV217 kmCupra Born 150 kW 58 kWh207 kmVW ID.4 GTX Dual Motor AWD202 kmBMW iX xDrive40 Fully Charged199 kmMercedes-Benz EQB 350 4Matic199 kmAudi Q4 40 e-tron195 kmAudi Q4 50 e-tron Quattro181 kmNio ES8171 kmOpel Mokka-e 136 aut.169 kmBYD Tang163 kmXpeng P7 High Performance142 kmPeugeot e-2008 50 kWh 136 aut.135 km* = Audi e-tron GT ja Porsche Taycan saavuttivat 80 prosentin varaustilan jo 20 minuutin kohdalla.Teksti: Tuomas Rajala, Kuvat: Tomm W. Christiansen, Lähde: NAF Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään - kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Dacia Dusterin tietoviihde ei ole uusinta uutta – mutta haittaako se? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous