11.12.2019 Ajoneuvot Moottorin suuri kitkarengastesti: Goodyear loistaa märällä asvaltilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Goodyear Ultra Grip Ice 2 on paras nastaton talvirengas, jos mittapuuksi otetaan pito märällä kelillä. Liukkaalla onkin sitten oltava astetta varovaisempi. Rengastesti – kuten automedian julkaisema vertailu ylipäätään – on kaikkea muutakin kuin vain ykkösen ja häviäjän julistamista, sillä laajan testin ”sisään” mahtuu useita voittajia, jos tarkastellaan pärjäämistä jollakin tietyllä osa-alueella.Hyvä esimerkki tällaisesta on renkaan pito sulalla kelillä, siis kuivalla ja märällä asvaltilla. Tietyt autoilijat etsivät renkaaltaan juuri näitä ominaisuuksia, ajetaanhan nykyään yhä enenevissä määrin juuri edellä mainituissa olosuhteissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMärällä paras…Tuoreimmassa talvirengastestissämme, jossa oli mukana seitsemän pohjoismaisiin olosuhteisiin tarkoitettua kitkarengasta, Goodyear Ultra Grip Ice 2 sijoittui märän kelin kokeissa kärkeen, ja kuivalla tehdyssä jarrutuksessakin hyvin lähelle sitä.Bonuksena tulee vielä rauhallinen ajokäytös märällä, ja myös kuivalla pinnalla rengas on vakaa ajettava.Yleisarvosanaltaan testin viidenneksi sijoittunut Goodyear palkittiinkin saavutuksestaan ”Paras asvaltilla” -leimalla – ne kaksi muuta eli ”Paras jäällä” ja ”Paras lumella” -leimathan menivät testin voittajalle Continental Conti Viking Contact 7:lle.…mutta jää liukkaallaMyös kolikon vastapuoli on selvästi nähtävissä. Jäällä Goodyear ei nimittäin yllä yhdenkään nyt testatun merkkirenkaan tasolle, oli mittapuuna sitten pitkittäis- tai sivuttaispito. Lisäksi pidon raja osoittautui kokeissa kapeaksi.Jo ”poikkitieteellisessä” testissämme todettu tosiseikka, jonka mukaan jääpitoa ja kunnollista märkäpitoa on vaikea yhdistää samaan renkaaseen, pitää siis Ultra Grip Ice 2:n osalta korostetusti kutinsa.Silti eurokitkaa parempiLumella tilanne paranee hieman, sillä kiihdytyskokeessa Goodyear yltää jo kolmanneksi ja ajettavuudeltaankin keskikastiin, mutta jarrutus pudottaa renkaan taas koko joukon hännille. Ajettavuuskokeissa esiintynyt taipumus yliohjautua herkästi ei myöskään nosta Ultra Grip Ice 2:n osakkeita.Goodyearin puolustukseksi on sanottava, että pito Keski-Euroopan olosuhteisiin suunniteltuihin kitkarenkaisiin verrattuna on sekä jäällä että lumella sentään merkittävästi parempi. Näin ollen jos hieman alhaisemman pitotason pohjoismaisiin renkaisiin nähden liukkaalla tiedostaa, asvaltille Ultra Grip Ice 2:sta saa varman matkakumppanin.Kitkarengastesti löytyy kokonaisuudessaan Moottorin 4.12 ilmestyneestä numerosta 12/2019, jonka voit ostaa sähköisenä näköislehtenä Lehtiluukusta.Testatut renkaat, koko 205/55 R16:Continental Conti Viking Contact 7 Falken Espia EPZ 2 Goodyear Ultra Grip Ice 2 Maxxis Arctic Trekker SP-02 Nokian Hakkapeliitta R3 Pirelli Ice Zero FR Toyo Observe GSI-5Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Ville-Veikko Heinonen, Testin toteutus: Test Finland Oy / Juuso Kallioinen ja Pasi PiironenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Käyttötesti Käyttötestin loppuraportti: Volvo EX30 – erilainen Volvo hyvässä ja huonossa 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa