30.8.2020 Ajoneuvot Moottorin suuri nastarengastesti: Michelin ja Nokian yhä parhaat lumella ja jäällä, mutta mitkä ovat näiden renkaiden akilleenkantapäät? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Michelin X-Ice North 4 ja Nokian Hakkapeliitta 9 ovat edelleen ykkösvalinnat parasta jää- ja lumipitoa haettaessa. Sen sijaan sulalle kelille löytyy runsaasti kyvykkäämpiäkin nastarenkaita. Kuten aiemmassa jutussa kerroimme, uusi kumirunkoisilla nastoilla varustettu Continental Conti Ice Contact 3 jouduttiin jättämään rengastestimme loppuarvostelun ulkopuolelle renkaassa todetun nastojen irtoamisongelman vuoksi.Tämä loi ladun vanhoille konkareille, jotka nappasivatkin testin kaksi ensimmäistä sijaa: Michelin X-Ice North 4 ja Nokian Hakkapeliitta 9. Näiden renkaiden menestys oli odotettua. Sekä Michelin että Nokian ovat aiemmissa, hieman kapeampaan 205/55 R16 -kokoluokkaan keskittyneissä testeissämme kivunneet säännöllisesti kärkisijoille. Eikä asia siitä miksikään muuttunut, vaikka nyt testasimme astetta leveämpää 225/50 R17 -kokoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLiukkaalla miltei identtisetMerkille pantavaa sekä Michelinin että Nokian renkaan ominaisuuksissa on niiden samankaltaisuus, kun puhutaan nimenomaan jää- ja lumiolosuhteista: molemmat saivat testimiehistöltämme miltei samat kehut.Jäällä Michelinin ja Hakkapeliitan pito on joka suuntaan korkeatasoista. Pitkittäispitoa mittaavissa kiihdytys- ja jarrutuskokeissa renkaat osoittautuivat porukan etevimmiksi. Sama tahti jatkui mutkaisella ja jäisellä testiradalla, missä korostuu renkaiden sivuttaispito sekä pitotaso ja hallittavuus, kun renkaat ovat käännettynä tai luistossa. Michelin ja Nokian olivatkin ryhmän nopeimmat renkaat.Myös lumella Michelin ja Nokian ovat ajettavuudeltaan ryhmän viihdyttävimmät, vaikka eivät ajallisesti ihan kärkeen ylläkään. Molemmat ohjautuvat tarkasti haluttuun suuntaan, ja kääntyvyyttä voi halutessaan tehostaa helposti hallittavien peräluistojen avulla. Pitkittäispidossa lumella renkaat sijoittuivat keskitason molemmin puolin – kiihdytyskokeessa Michelin oli Hakkapeliittaa etevämpi, jarrutuksessa sijoitukset vaihtuivat päittäin.Sulalla kelillä tasoitustaSen sijaan sulan kelin kokeissa – siis märällä sekä kuivalla asvaltilla – tuli selvästi esiin, miten Michelinin ja Nokian leireissä suunnittelun painopiste on suunnattu voimakkaammin talviominaisuuksiin. Hakkapeliitan ajokäytös on täälläkin loogista, mutta esimerkiksi jarrutuspito on vain keskitasoa. Lisäksi renkaan melutaso on korkea.Michelin on selvästi suuremmasta nastamäärästään huolimatta testin kärkikolmikon hiljaisin, mutta märällä kelillä sädekehää himmentävät pitkät jarrutusmatkat sekä heikko sivuttaispito. Testi alleviivaakin sen, että jokaisen kannattaa tarkkaan punnita mitä ominaisuuksia talvirenkaaltaan haluaa ennen rengaskauppaan lähtemistä.Lisää testihavaintoja ja täydelliset tulokset voit lukea Moottorin 26.8. ilmestyneestä numerosta 9/2020. Voit lukea sen myös sähköisesti Lehtiluukusta. Testatut renkaat, koko 225/50 R17: Bridgestone Noranza 001 Continental Conti Ice Contact 3 Gislaved Nord Frost 200 Goodyear Ultra Grip Ice Arctic Hankook Winter iPike RS2 Michelin X-Ice North 4 Nokian Hakkapeliitta 9 Pirelli Ice Zero 2 Teksti: Pasi Piironen ja Jussi Saarinen Kuvat Ville-Veikko Heinonen Testin toteutus: Test Finland OyMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa