30.8.2020

Moottorin suuri nastarengastesti: Michelin ja Nokian yhä parhaat lumella ja jäällä, mutta mitkä ovat näiden renkaiden akilleenkantapäät?

Moottorin suuri nastarengastesti Nokian

Michelin X-Ice North 4 ja Nokian Hakkapeliitta 9 ovat edelleen ykkösvalinnat parasta jää- ja lumipitoa haettaessa. Sen sijaan sulalle kelille löytyy runsaasti kyvykkäämpiäkin nastarenkaita.

Kuten aiemmassa jutussa kerroimme, uusi kumirunkoisilla nastoilla varustettu Continental Conti Ice Contact 3 jouduttiin jättämään rengastestimme loppuarvostelun ulkopuolelle renkaassa todetun nastojen irtoamisongelman vuoksi.

Tämä loi ladun vanhoille konkareille, jotka nappasivatkin testin kaksi ensimmäistä sijaa: Michelin X-Ice North 4 ja Nokian Hakkapeliitta 9. Näiden renkaiden menestys oli odotettua. Sekä Michelin että Nokian ovat aiemmissa, hieman kapeampaan 205/55 R16 -kokoluokkaan keskittyneissä testeissämme kivunneet säännöllisesti kärkisijoille. Eikä asia siitä miksikään muuttunut, vaikka nyt testasimme astetta leveämpää 225/50 R17 -kokoa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Liukkaalla miltei identtiset

Merkille pantavaa sekä Michelinin että Nokian renkaan ominaisuuksissa on niiden samankaltaisuus, kun puhutaan nimenomaan jää- ja lumiolosuhteista: molemmat saivat testimiehistöltämme miltei samat kehut.

Moottorin suuri nastarengastesti Nokian

Jäällä Michelinin ja Hakkapeliitan pito on joka suuntaan korkeatasoista. Pitkittäispitoa mittaavissa kiihdytys- ja jarrutuskokeissa renkaat osoittautuivat porukan etevimmiksi. Sama tahti jatkui mutkaisella ja jäisellä testiradalla, missä korostuu renkaiden sivuttaispito sekä pitotaso ja hallittavuus, kun renkaat ovat käännettynä tai luistossa. Michelin ja Nokian olivatkin ryhmän nopeimmat renkaat.

Myös lumella Michelin ja Nokian ovat ajettavuudeltaan ryhmän viihdyttävimmät, vaikka eivät ajallisesti ihan kärkeen ylläkään. Molemmat ohjautuvat tarkasti haluttuun suuntaan, ja kääntyvyyttä voi halutessaan tehostaa helposti hallittavien peräluistojen avulla. Pitkittäispidossa lumella renkaat sijoittuivat keskitason molemmin puolin – kiihdytyskokeessa Michelin oli Hakkapeliittaa etevämpi, jarrutuksessa sijoitukset vaihtuivat päittäin.

Sulalla kelillä tasoitusta

Sen sijaan sulan kelin kokeissa – siis märällä sekä kuivalla asvaltilla – tuli selvästi esiin, miten Michelinin ja Nokian leireissä suunnittelun painopiste on suunnattu voimakkaammin talviominaisuuksiin. Hakkapeliitan ajokäytös on täälläkin loogista, mutta esimerkiksi jarrutuspito on vain keskitasoa. Lisäksi renkaan melutaso on korkea.

Michelin on selvästi suuremmasta nastamäärästään huolimatta testin kärkikolmikon hiljaisin, mutta märällä kelillä sädekehää himmentävät pitkät jarrutusmatkat sekä heikko sivuttaispito. Testi alleviivaakin sen, että jokaisen kannattaa tarkkaan punnita mitä ominaisuuksia talvirenkaaltaan haluaa ennen rengaskauppaan lähtemistä.

Moottorin suuri nastarengastesti Nokian

Lisää testihavaintoja ja täydelliset tulokset voit lukea Moottorin 26.8. ilmestyneestä numerosta 9/2020. Voit lukea sen myös sähköisesti Lehtiluukusta.

Testatut renkaat, koko 225/50 R17:

  • Bridgestone Noranza 001
  • Continental Conti Ice Contact 3
  • Gislaved Nord Frost 200
  • Goodyear Ultra Grip Ice Arctic
  • Hankook Winter iPike RS2
  • Michelin X-Ice North 4
  • Nokian Hakkapeliitta 9
  • Pirelli Ice Zero 2

Teksti: Pasi Piironen ja Jussi Saarinen Kuvat Ville-Veikko Heinonen Testin toteutus: Test Finland Oy

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat