28.8.2020 Ajoneuvot Moottorin suuri nastarengastesti: näin Continentalin hylätty kuminasta olisi menestynyt Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kumirunkoisilla Flexstud-nastoilla varustettu Continental Conti Ice Contact 3 jouduttiin jättämään pois rengastestimme loppuarvostelusta nastojen irtoamisen vuoksi. Nyt selviää, millainen rengas on kohun takana. Nastarenkaiden saralla kehitystyö käy nykyisin todella kuumana. Etenkin niin kutsutut premium-rengasvalmistajat – siis ne, jotka ovat alalla kaikkein tunnetuimmat – pyrkivät kaiken aikaa erottautumaan toisistaan varsinkin nastateknologiassa. Esimerkiksi ranskalainen Michelin kohahdutti vuonna 2018 tuomalla markkinoille ennätyssuurella 250 nastan määrällä toteutetun X-Ice North 4 -renkaansa, ja kotimainen Nokian renkaat siirtyi jo vuotta aiemmin kahdella erityyppisellä nastalla luottavaan Hakkapeliitta 9 -renkaaseensa. Uusinta uutta segmenttiin toi saksalainen Continental, kun se vuonna 2019 esitteli uuden Conti Ice Contact 3 -renkaansa. Sen 16-tuumaisissa ja sitä pienemmissä kokoluokissa käytettiin perinteistä alumiinirunkoista nastaa, joka tosin oli sekin uudelleen suunniteltu. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kuminasta itseoikeutetusti testiin Varsinainen innovaatio oli kuitenkin 17-tuumaisissa ja tätä kookkaammissa renkaissa käytetty kumirunkoinen Flexstud-nasta, jonka luvattiin parantavan rengasta kaikin tavoin. Perinteisillä alumiinirunkoisilla nastoilla varustettuihin renkaisiin verrattuna kuminastan kerrottiin kuluttavan vähemmän tietä, kestävän paremmin käyttöä, pitävän erityisesti jäällä tehokkaammin ja myös meluavan vähemmän. Siksi tämänvuotiseen talvirengastestiimme ladattiin ylimääräisiä odotuksia. Mahdollistihan testikoko, muun muassa ylemmän keskiluokan henkilöautoissa käytetty 225/50 R17 juuri kuminastaisen Continentalin ottamisen mukaan testiin. Kuten aiemmassa jutussa kerroimme, kaikki ei kuitenkaan sujunut Continentalin kohdalla odotetusti. Renkaasta irtosi märän kelin ajettavuuskokeissa runsaasti nastoja, ja kun samaa oli tapahtunut myös asiakkaiden käytössä tavallisessa tieliikenteessä, jouduimme jättämään Continentalin loppuarvostelumme ulkopuolelle. Testi osoitti: hyvä kaikilla pinnoilla Mielenkiintoisinta asiassa on se, että ehdimme kuitenkin tehdä Continentalilla kaikki talvirengastestiin liittyvät kokeet – märän kelin lisäksi kuivalla asvaltilla ja tätä ennen myös jäällä sekä lumella. Tulokset olivat hämmästyttäviä. Kuminastoilla päällystetty Continental oli kärkitasoa jääkokeissa, selvä ykkönen lumella ja mikä merkittävintä, parhaiden joukossa myös sulalla kelillä testattaessa. Valmistajan lupauksille näyttää siis selvästi olevan katetta. Jäällä ja lumella renkaan pitotaso on kaikissa olosuhteissa korkea. Asian alleviivaa vielä neutraali peruskäytös lumella, ja myös jäällä ajokäytös on rauhallista. Asvaltilla rauhallisuus jatkuu, jarrutusmatkat ovat lyhyitä ja ääritilannekäytöskin keskitasoa. Sen sijaan melutaso, jota tietenkin kuminastarenkaan kohdalla syynätään tavallista suuremmalla mielenkiinnolla, ei ainakaan tässä kokoluokassa ollut mitenkään erityisen alhainen: Conti Ice Contact 3 lukeutui mittaustemme perusteella pikemminkin äänekkäimpään kuin äänettömimpään päähän. Tulossa myyntiin myöhemmin Testitulokset ovat tavallaan päteviä tai ainakin suuntaa-antavia myös tulevaisuutta ajatellen, sillä kuten aiemmin kerroimme, Continental ei ole nastakadon myötä lopettamassa Flexstud-kuminastojensa kehitystyötä. Päinvastoin, sillä saksalaisvalmistaja aikoo tulevaisuudessa varustaa kaikki renkaansa kumirunkoisilla nastoilla, kunhan tuotantotekniseksi kerrottu ongelma ensin saadaan selvitettyä. Odotammekin mielenkiinnolla, minkälaista tuotetta Continentalilta jatkossa tulee. Sitä ennen keskitymme Conti Ice Contact 3:n alumiinirunkoisilla nastoilla varustettuun versioon, joka toistaiseksi on korvannut kuminastaisen renkaan kaikissa kokoluokissa. Ja koska Continentalista ei leivottu voittajaa, tämänkertaisen nastarengastestimme kärkeen kiilasivat tutut tekijät. Mitkä, sen voit lukea Moottorin 26.8. ilmestyneestä numerosta 9/2020. Voit lukea sen myös sähköisesti Lehtiluukusta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Testatut renkaat, koko 225/50 R17: Bridgestone Noranza 001 Continental Conti Ice Contact 3 Gislaved Nord Frost 200 Goodyear Ultra Grip Ice Arctic Hankook Winter iPike RS2 Michelin X-Ice North 4 Nokian Hakkapeliitta 9 Pirelli Ice Zero 2 Teksti: Pasi Piironen ja Jussi Saarinen Kuvat Ville-Veikko Heinonen Testin toteutus: Test Finland Oy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan 23.3.2024 Yleinen Peugeot E-5008 – seitsenpaikkaista sähköcrossoveria voisi luonnehtia houkuttelevaksi 23.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Yamaha MT-09 – hiottu timantti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 28.3.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Cadillac Escalade 25 vuotta - sivujuonteesta statussymboliksi 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta