28.8.2020 Ajoneuvot Moottorin suuri nastarengastesti: näin Continentalin hylätty kuminasta olisi menestynyt Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kumirunkoisilla Flexstud-nastoilla varustettu Continental Conti Ice Contact 3 jouduttiin jättämään pois rengastestimme loppuarvostelusta nastojen irtoamisen vuoksi. Nyt selviää, millainen rengas on kohun takana. Nastarenkaiden saralla kehitystyö käy nykyisin todella kuumana. Etenkin niin kutsutut premium-rengasvalmistajat – siis ne, jotka ovat alalla kaikkein tunnetuimmat – pyrkivät kaiken aikaa erottautumaan toisistaan varsinkin nastateknologiassa. Esimerkiksi ranskalainen Michelin kohahdutti vuonna 2018 tuomalla markkinoille ennätyssuurella 250 nastan määrällä toteutetun X-Ice North 4 -renkaansa, ja kotimainen Nokian renkaat siirtyi jo vuotta aiemmin kahdella erityyppisellä nastalla luottavaan Hakkapeliitta 9 -renkaaseensa.Uusinta uutta segmenttiin toi saksalainen Continental, kun se vuonna 2019 esitteli uuden Conti Ice Contact 3 -renkaansa. Sen 16-tuumaisissa ja sitä pienemmissä kokoluokissa käytettiin perinteistä alumiinirunkoista nastaa, joka tosin oli sekin uudelleen suunniteltu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuminasta itseoikeutetusti testiinVarsinainen innovaatio oli kuitenkin 17-tuumaisissa ja tätä kookkaammissa renkaissa käytetty kumirunkoinen Flexstud-nasta, jonka luvattiin parantavan rengasta kaikin tavoin. Perinteisillä alumiinirunkoisilla nastoilla varustettuihin renkaisiin verrattuna kuminastan kerrottiin kuluttavan vähemmän tietä, kestävän paremmin käyttöä, pitävän erityisesti jäällä tehokkaammin ja myös meluavan vähemmän.Siksi tämänvuotiseen talvirengastestiimme ladattiin ylimääräisiä odotuksia. Mahdollistihan testikoko, muun muassa ylemmän keskiluokan henkilöautoissa käytetty 225/50 R17 juuri kuminastaisen Continentalin ottamisen mukaan testiin. Kuten aiemmassa jutussa kerroimme, kaikki ei kuitenkaan sujunut Continentalin kohdalla odotetusti. Renkaasta irtosi märän kelin ajettavuuskokeissa runsaasti nastoja, ja kun samaa oli tapahtunut myös asiakkaiden käytössä tavallisessa tieliikenteessä, jouduimme jättämään Continentalin loppuarvostelumme ulkopuolelle.Testi osoitti: hyvä kaikilla pinnoillaMielenkiintoisinta asiassa on se, että ehdimme kuitenkin tehdä Continentalilla kaikki talvirengastestiin liittyvät kokeet – märän kelin lisäksi kuivalla asvaltilla ja tätä ennen myös jäällä sekä lumella.Tulokset olivat hämmästyttäviä. Kuminastoilla päällystetty Continental oli kärkitasoa jääkokeissa, selvä ykkönen lumella ja mikä merkittävintä, parhaiden joukossa myös sulalla kelillä testattaessa. Valmistajan lupauksille näyttää siis selvästi olevan katetta.Jäällä ja lumella renkaan pitotaso on kaikissa olosuhteissa korkea. Asian alleviivaa vielä neutraali peruskäytös lumella, ja myös jäällä ajokäytös on rauhallista. Asvaltilla rauhallisuus jatkuu, jarrutusmatkat ovat lyhyitä ja ääritilannekäytöskin keskitasoa.Sen sijaan melutaso, jota tietenkin kuminastarenkaan kohdalla syynätään tavallista suuremmalla mielenkiinnolla, ei ainakaan tässä kokoluokassa ollut mitenkään erityisen alhainen: Conti Ice Contact 3 lukeutui mittaustemme perusteella pikemminkin äänekkäimpään kuin äänettömimpään päähän.Tulossa myyntiin myöhemminTestitulokset ovat tavallaan päteviä tai ainakin suuntaa-antavia myös tulevaisuutta ajatellen, sillä kuten aiemmin kerroimme, Continental ei ole nastakadon myötä lopettamassa Flexstud-kuminastojensa kehitystyötä. Päinvastoin, sillä saksalaisvalmistaja aikoo tulevaisuudessa varustaa kaikki renkaansa kumirunkoisilla nastoilla, kunhan tuotantotekniseksi kerrottu ongelma ensin saadaan selvitettyä.Odotammekin mielenkiinnolla, minkälaista tuotetta Continentalilta jatkossa tulee. Sitä ennen keskitymme Conti Ice Contact 3:n alumiinirunkoisilla nastoilla varustettuun versioon, joka toistaiseksi on korvannut kuminastaisen renkaan kaikissa kokoluokissa.Ja koska Continentalista ei leivottu voittajaa, tämänkertaisen nastarengastestimme kärkeen kiilasivat tutut tekijät. Mitkä, sen voit lukea Moottorin 26.8. ilmestyneestä numerosta 9/2020. Voit lukea sen myös sähköisesti Lehtiluukusta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Testatut renkaat, koko 225/50 R17: Bridgestone Noranza 001 Continental Conti Ice Contact 3 Gislaved Nord Frost 200 Goodyear Ultra Grip Ice Arctic Hankook Winter iPike RS2 Michelin X-Ice North 4 Nokian Hakkapeliitta 9 Pirelli Ice Zero 2 Teksti: Pasi Piironen ja Jussi Saarinen Kuvat Ville-Veikko Heinonen Testin toteutus: Test Finland Oy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen