26.8.2020

Moottorin suuri nastarengastesti: Continentalin kuminastarengas jouduttiin hylkäämään

Tämänvuotisesta nastarengastestistämme ei puuttunut draaman kaarta. Continentalin uusi kuminastainen Flexstud-rengas jouduttiin hylkäämään nastakadon vuoksi, ja myös valmistaja on lopettanut kyseisen renkaan myynnin toistaiseksi.

Continentalin kumirunkoinen Flexstud-nasta toimi keihäänkärkenä, kun uusi Conti Ice Contact 3 -nastarengas esiteltiin toissa talvena. Valmistajan lupaukset olivat kunnianhimoisia: kuminastan kerrottiin pitävän jäällä paremmin, kuluttavan tietä vähemmän ja kestävän kulutusta kauemmin kuin perinteisen alumiinirunkoisen nastan.

Teknologia oli sen verran uraauurtavaa, että halusimme ilman muuta kyseisen renkaan mukaan tämänvuotiseen nastarengastestiimme. Testikooksi valittiin 17-tuumaa, jossa kuminastarengasta myytiin – tätä pienemmissä kokoluokissa Ice Contact 3 -renkaaseen asennetaan alumiinirunkoiset nastat, jotka nekin muun renkaan lailla kokivat perusteellisen uudistumisen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Märkä asvaltti akilleenkantapäänä

Testi ei kuitenkaan sujunut odotetusti. Varsinaisissa talviolosuhteissa eli jäällä ja lumella tehdyt kokeet etenivät vielä kuten pitääkin, mutta viimeisenä vuorossa olleessa märkäkäsittelykokeessa Continentalin renkaista irtosi kymmeniä nastoja muutaman renkaille rankan ratakierroksen aikana. Muissa testatuissa renkaissa ei vastaavaa nastakatoa esiintynyt. Niinpä päätimme jättää Continentalin kokonaan loppuarvostelun ulkopuolelle.

Myynti keskeytetty toistaiseksi

Kohdallemme osunut nastakato ei valitettavasti ollut yksittäistapaus. Continental veti viime keväänä kuminastoitetut tuotteensa väliaikaisesti pois markkinoilta nastojen pysyvyysongelman vuoksi.

Valmistajan mukaan kuminastojen irtoaminen liittyy renkaan valmistusprosessiin – tarkemmin nastoituslinjalle – ja syitä on kartoitettu kiivaasti. Rengastyyppiä ei siis ole tarkoitus poistaa pysyvästi tuotannosta, vaan tulevaisuudessa Continentalilla on edelleen vakaa aikomus toteuttaa kaikki henkilöautojen nastarenkaansa samalla tekniikalla.

Siihen asti eli ainakin seuraavan talvikauden ylitse mennään alumiininastoilla varustetulla Conti Ice Contact 3:lla, joka kattaa myös ne koot, joilla kuminastoitettua versiota renkaasta myytiin. Niille asiakkaille, jotka ovat havainneet kuminastojen irtoamisongelmaa, on hyvitetty tilalle alumiininastaiset renkaat. Continentalin mukaan tämä koskee tällä hetkellä noin 800:aa rengasta.

Mikä rengas kiilasi näiden tapahtumien myötä kärkeen? Se selviää Moottorin tänään (26.8.) ilmestyvästä numerosta 9/2020. Lehden ilmestymisen jälkeen voit lukea sen myös sähköisesti Lehtiluukusta.

Testatut renkaat, koko 225/50 R17:

  • Bridgestone Noranza 001
  • Continental Conti Ice Contact 3
  • Gislaved Nord Frost 200
  • Goodyear Ultra Grip Ice Arctic
  • Hankook Winter iPike RS2
  • Michelin X-Ice North 4
  • Nokian Hakkapeliitta 9
  • Pirelli Ice Zero 2

Teksti: Pasi Piironen ja Jussi Saarinen Kuvat Ville-Veikko Heinonen Testin toteutus: Test Finland Oy

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat