26.8.2020 Ajoneuvot Moottorin suuri nastarengastesti: Continentalin kuminastarengas jouduttiin hylkäämään Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tämänvuotisesta nastarengastestistämme ei puuttunut draaman kaarta. Continentalin uusi kuminastainen Flexstud-rengas jouduttiin hylkäämään nastakadon vuoksi, ja myös valmistaja on lopettanut kyseisen renkaan myynnin toistaiseksi. Continentalin kumirunkoinen Flexstud-nasta toimi keihäänkärkenä, kun uusi Conti Ice Contact 3 -nastarengas esiteltiin toissa talvena. Valmistajan lupaukset olivat kunnianhimoisia: kuminastan kerrottiin pitävän jäällä paremmin, kuluttavan tietä vähemmän ja kestävän kulutusta kauemmin kuin perinteisen alumiinirunkoisen nastan.Teknologia oli sen verran uraauurtavaa, että halusimme ilman muuta kyseisen renkaan mukaan tämänvuotiseen nastarengastestiimme. Testikooksi valittiin 17-tuumaa, jossa kuminastarengasta myytiin – tätä pienemmissä kokoluokissa Ice Contact 3 -renkaaseen asennetaan alumiinirunkoiset nastat, jotka nekin muun renkaan lailla kokivat perusteellisen uudistumisen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMärkä asvaltti akilleenkantapäänäTesti ei kuitenkaan sujunut odotetusti. Varsinaisissa talviolosuhteissa eli jäällä ja lumella tehdyt kokeet etenivät vielä kuten pitääkin, mutta viimeisenä vuorossa olleessa märkäkäsittelykokeessa Continentalin renkaista irtosi kymmeniä nastoja muutaman renkaille rankan ratakierroksen aikana. Muissa testatuissa renkaissa ei vastaavaa nastakatoa esiintynyt. Niinpä päätimme jättää Continentalin kokonaan loppuarvostelun ulkopuolelle.Myynti keskeytetty toistaiseksiKohdallemme osunut nastakato ei valitettavasti ollut yksittäistapaus. Continental veti viime keväänä kuminastoitetut tuotteensa väliaikaisesti pois markkinoilta nastojen pysyvyysongelman vuoksi.Valmistajan mukaan kuminastojen irtoaminen liittyy renkaan valmistusprosessiin – tarkemmin nastoituslinjalle – ja syitä on kartoitettu kiivaasti. Rengastyyppiä ei siis ole tarkoitus poistaa pysyvästi tuotannosta, vaan tulevaisuudessa Continentalilla on edelleen vakaa aikomus toteuttaa kaikki henkilöautojen nastarenkaansa samalla tekniikalla.Siihen asti eli ainakin seuraavan talvikauden ylitse mennään alumiininastoilla varustetulla Conti Ice Contact 3:lla, joka kattaa myös ne koot, joilla kuminastoitettua versiota renkaasta myytiin. Niille asiakkaille, jotka ovat havainneet kuminastojen irtoamisongelmaa, on hyvitetty tilalle alumiininastaiset renkaat. Continentalin mukaan tämä koskee tällä hetkellä noin 800:aa rengasta.Mikä rengas kiilasi näiden tapahtumien myötä kärkeen? Se selviää Moottorin tänään (26.8.) ilmestyvästä numerosta 9/2020. Lehden ilmestymisen jälkeen voit lukea sen myös sähköisesti Lehtiluukusta. Testatut renkaat, koko 225/50 R17: Bridgestone Noranza 001 Continental Conti Ice Contact 3 Gislaved Nord Frost 200 Goodyear Ultra Grip Ice Arctic Hankook Winter iPike RS2 Michelin X-Ice North 4 Nokian Hakkapeliitta 9 Pirelli Ice Zero 2 Teksti: Pasi Piironen ja Jussi Saarinen Kuvat Ville-Veikko Heinonen Testin toteutus: Test Finland OyMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.5.2025 Liikenneturvallisuus Testivaatimukset kiristyivät – näin turvaistuimet pärjäsivät Autoliiton testissä 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen ”kunnon nimet” 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 22.5.2025 Lentokoneet Päivän kuva: Helsinki-Vantaan 2-kiitotien remontti on suuremman kokoluokan urakka 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää