26.8.2020 Ajoneuvot Moottorin suuri nastarengastesti: Continentalin kuminastarengas jouduttiin hylkäämään Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tämänvuotisesta nastarengastestistämme ei puuttunut draaman kaarta. Continentalin uusi kuminastainen Flexstud-rengas jouduttiin hylkäämään nastakadon vuoksi, ja myös valmistaja on lopettanut kyseisen renkaan myynnin toistaiseksi. Continentalin kumirunkoinen Flexstud-nasta toimi keihäänkärkenä, kun uusi Conti Ice Contact 3 -nastarengas esiteltiin toissa talvena. Valmistajan lupaukset olivat kunnianhimoisia: kuminastan kerrottiin pitävän jäällä paremmin, kuluttavan tietä vähemmän ja kestävän kulutusta kauemmin kuin perinteisen alumiinirunkoisen nastan. Teknologia oli sen verran uraauurtavaa, että halusimme ilman muuta kyseisen renkaan mukaan tämänvuotiseen nastarengastestiimme. Testikooksi valittiin 17-tuumaa, jossa kuminastarengasta myytiin – tätä pienemmissä kokoluokissa Ice Contact 3 -renkaaseen asennetaan alumiinirunkoiset nastat, jotka nekin muun renkaan lailla kokivat perusteellisen uudistumisen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Märkä asvaltti akilleenkantapäänä Testi ei kuitenkaan sujunut odotetusti. Varsinaisissa talviolosuhteissa eli jäällä ja lumella tehdyt kokeet etenivät vielä kuten pitääkin, mutta viimeisenä vuorossa olleessa märkäkäsittelykokeessa Continentalin renkaista irtosi kymmeniä nastoja muutaman renkaille rankan ratakierroksen aikana. Muissa testatuissa renkaissa ei vastaavaa nastakatoa esiintynyt. Niinpä päätimme jättää Continentalin kokonaan loppuarvostelun ulkopuolelle. Myynti keskeytetty toistaiseksi Kohdallemme osunut nastakato ei valitettavasti ollut yksittäistapaus. Continental veti viime keväänä kuminastoitetut tuotteensa väliaikaisesti pois markkinoilta nastojen pysyvyysongelman vuoksi. Valmistajan mukaan kuminastojen irtoaminen liittyy renkaan valmistusprosessiin – tarkemmin nastoituslinjalle – ja syitä on kartoitettu kiivaasti. Rengastyyppiä ei siis ole tarkoitus poistaa pysyvästi tuotannosta, vaan tulevaisuudessa Continentalilla on edelleen vakaa aikomus toteuttaa kaikki henkilöautojen nastarenkaansa samalla tekniikalla. Siihen asti eli ainakin seuraavan talvikauden ylitse mennään alumiininastoilla varustetulla Conti Ice Contact 3:lla, joka kattaa myös ne koot, joilla kuminastoitettua versiota renkaasta myytiin. Niille asiakkaille, jotka ovat havainneet kuminastojen irtoamisongelmaa, on hyvitetty tilalle alumiininastaiset renkaat. Continentalin mukaan tämä koskee tällä hetkellä noin 800:aa rengasta. Mikä rengas kiilasi näiden tapahtumien myötä kärkeen? Se selviää Moottorin tänään (26.8.) ilmestyvästä numerosta 9/2020. Lehden ilmestymisen jälkeen voit lukea sen myös sähköisesti Lehtiluukusta. Testatut renkaat, koko 225/50 R17: Bridgestone Noranza 001 Continental Conti Ice Contact 3 Gislaved Nord Frost 200 Goodyear Ultra Grip Ice Arctic Hankook Winter iPike RS2 Michelin X-Ice North 4 Nokian Hakkapeliitta 9 Pirelli Ice Zero 2 Teksti: Pasi Piironen ja Jussi Saarinen Kuvat Ville-Veikko Heinonen Testin toteutus: Test Finland Oy Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi – luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 10.5.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior vihdoin pressikuvissa – ei ollut muuten ensimmäinen kerta kun auton mallinimi vaihdettiin viime tipassa 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen - Saab-sisarmalli oli jo tulossa 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 - muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe