28.8.2020 Ajoneuvot Moottorin suuri nastarengastesti: näin Continentalin hylätty kuminasta olisi menestynyt Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kumirunkoisilla Flexstud-nastoilla varustettu Continental Conti Ice Contact 3 jouduttiin jättämään pois rengastestimme loppuarvostelusta nastojen irtoamisen vuoksi. Nyt selviää, millainen rengas on kohun takana. Nastarenkaiden saralla kehitystyö käy nykyisin todella kuumana. Etenkin niin kutsutut premium-rengasvalmistajat – siis ne, jotka ovat alalla kaikkein tunnetuimmat – pyrkivät kaiken aikaa erottautumaan toisistaan varsinkin nastateknologiassa. Esimerkiksi ranskalainen Michelin kohahdutti vuonna 2018 tuomalla markkinoille ennätyssuurella 250 nastan määrällä toteutetun X-Ice North 4 -renkaansa, ja kotimainen Nokian renkaat siirtyi jo vuotta aiemmin kahdella erityyppisellä nastalla luottavaan Hakkapeliitta 9 -renkaaseensa. Uusinta uutta segmenttiin toi saksalainen Continental, kun se vuonna 2019 esitteli uuden Conti Ice Contact 3 -renkaansa. Sen 16-tuumaisissa ja sitä pienemmissä kokoluokissa käytettiin perinteistä alumiinirunkoista nastaa, joka tosin oli sekin uudelleen suunniteltu. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kuminasta itseoikeutetusti testiin Varsinainen innovaatio oli kuitenkin 17-tuumaisissa ja tätä kookkaammissa renkaissa käytetty kumirunkoinen Flexstud-nasta, jonka luvattiin parantavan rengasta kaikin tavoin. Perinteisillä alumiinirunkoisilla nastoilla varustettuihin renkaisiin verrattuna kuminastan kerrottiin kuluttavan vähemmän tietä, kestävän paremmin käyttöä, pitävän erityisesti jäällä tehokkaammin ja myös meluavan vähemmän. Siksi tämänvuotiseen talvirengastestiimme ladattiin ylimääräisiä odotuksia. Mahdollistihan testikoko, muun muassa ylemmän keskiluokan henkilöautoissa käytetty 225/50 R17 juuri kuminastaisen Continentalin ottamisen mukaan testiin. Kuten aiemmassa jutussa kerroimme, kaikki ei kuitenkaan sujunut Continentalin kohdalla odotetusti. Renkaasta irtosi märän kelin ajettavuuskokeissa runsaasti nastoja, ja kun samaa oli tapahtunut myös asiakkaiden käytössä tavallisessa tieliikenteessä, jouduimme jättämään Continentalin loppuarvostelumme ulkopuolelle. Testi osoitti: hyvä kaikilla pinnoilla Mielenkiintoisinta asiassa on se, että ehdimme kuitenkin tehdä Continentalilla kaikki talvirengastestiin liittyvät kokeet – märän kelin lisäksi kuivalla asvaltilla ja tätä ennen myös jäällä sekä lumella. Tulokset olivat hämmästyttäviä. Kuminastoilla päällystetty Continental oli kärkitasoa jääkokeissa, selvä ykkönen lumella ja mikä merkittävintä, parhaiden joukossa myös sulalla kelillä testattaessa. Valmistajan lupauksille näyttää siis selvästi olevan katetta. Jäällä ja lumella renkaan pitotaso on kaikissa olosuhteissa korkea. Asian alleviivaa vielä neutraali peruskäytös lumella, ja myös jäällä ajokäytös on rauhallista. Asvaltilla rauhallisuus jatkuu, jarrutusmatkat ovat lyhyitä ja ääritilannekäytöskin keskitasoa. Sen sijaan melutaso, jota tietenkin kuminastarenkaan kohdalla syynätään tavallista suuremmalla mielenkiinnolla, ei ainakaan tässä kokoluokassa ollut mitenkään erityisen alhainen: Conti Ice Contact 3 lukeutui mittaustemme perusteella pikemminkin äänekkäimpään kuin äänettömimpään päähän. Tulossa myyntiin myöhemmin Testitulokset ovat tavallaan päteviä tai ainakin suuntaa-antavia myös tulevaisuutta ajatellen, sillä kuten aiemmin kerroimme, Continental ei ole nastakadon myötä lopettamassa Flexstud-kuminastojensa kehitystyötä. Päinvastoin, sillä saksalaisvalmistaja aikoo tulevaisuudessa varustaa kaikki renkaansa kumirunkoisilla nastoilla, kunhan tuotantotekniseksi kerrottu ongelma ensin saadaan selvitettyä. Odotammekin mielenkiinnolla, minkälaista tuotetta Continentalilta jatkossa tulee. Sitä ennen keskitymme Conti Ice Contact 3:n alumiinirunkoisilla nastoilla varustettuun versioon, joka toistaiseksi on korvannut kuminastaisen renkaan kaikissa kokoluokissa. Ja koska Continentalista ei leivottu voittajaa, tämänkertaisen nastarengastestimme kärkeen kiilasivat tutut tekijät. Mitkä, sen voit lukea Moottorin 26.8. ilmestyneestä numerosta 9/2020. Voit lukea sen myös sähköisesti Lehtiluukusta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Testatut renkaat, koko 225/50 R17: Bridgestone Noranza 001 Continental Conti Ice Contact 3 Gislaved Nord Frost 200 Goodyear Ultra Grip Ice Arctic Hankook Winter iPike RS2 Michelin X-Ice North 4 Nokian Hakkapeliitta 9 Pirelli Ice Zero 2 Teksti: Pasi Piironen ja Jussi Saarinen Kuvat Ville-Veikko Heinonen Testin toteutus: Test Finland Oy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille 19.7.2024 Ajoneuvot 304 hevosvoiman Lexus LBX Morizo RR on kuin neliovinen ja ylellisempi GR Yaris – nyt siis täyttä totta! 18.7.2024 Ajoneuvot Porsche Macanin mallisto täydentyi takavetomallilla sekä 4S:llä – 78 440 euron Macan lienee inflaatiokorjattuna Suomen halvin Porsche ehkä jopa koskaan 16.7.2024 Ajoneuvot Vehoniemen automuseon johtaja Leila Suutarinen: ”Vanhoissa autoissa kiehtovat tuoksut, äänet ja historia” 15.7.2024 Ajoneuvot Laskimme kaikkien Suomessa edustavien automerkkien mallistojen keski-iät – arvaat varmasti kuka kauppaa vanhinta mallistoa 14.7.2024 Ajoneuvot Tämä perä kuuluu Audi A5 Avantille – myös sähköinen A6 E-Tron sekä uusi Q5 mahtuvat aivan lähiaikojen uutuuskalenteriin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan